Käyttäjänimi:
Salasana:
Rekisteröidy
Search icon

Artikkeli: ESIKATSELUSSA JCB Pioneer: Mars

Kirjoittanut Mikko Kosonen 18.syyskuu 2017
 

Indiekehittäjä Atomicom yhdessä julkaisija GamesCon kanssa on julkaissut Steamiin early access -projektin, joka kantaa nimeä JCB Pioneer: Mars. Tätä kirjoittaessa peli on ollut saatavilla noin puolisen kuukautta.

Mistä moinen kummallinen nimi pelille?

Pelin sponsorina toimii ihan oikea monikansallinen pitkäikäinen yritys JCB, joka keskittyy muun muassa maatalous- ja rakennusalan koneiden suunnitteluun ja valmistamiseen.
JCB Pioneer: Mars -pelissä suurin osa Marsin pinnalla nähtävästä kalustosta on JCB:n logoilla varustettuja ja yhteistyössä JCB:n insinöörien kanssa suunniteltuja fiktiivisiä ajoneuvoja.

Perusidea pelissä on mikäs muukaan kuin lähteä asuttamaan Marsia edelläkävijän roolissa. Aivan pelin alussa jokin menee pieleen ja laskeutuminen punaisen planeetan pinnalle ei sujukaan ihan ongelmitta. Osa varusteistakin lentelee sinne tänne ja pelaaja on planeetalla muutenkin aivan yksinään, seuranaan ainoastaan radioyhteyden päässä oleva astrofyysikko.

Alun pienen kävelysession ja yllättävän meteoriittisateen jälkimainingeissa kurvataan karkuun JCB-kotterolla ja löydetään reitin päästä oma habitaatti, eli asumus, jota tulisi käyttää tukikohtana. Marsia laitetaan kuntoon muuta ihmiskuntaa varten louhimalla mineraaleja ja pystyttämällä uusia rakennuksia.
Ei muuta kuin WipeOut -pelisarjan luojan Jim Bowersin visioima spekulatiivinen avaruuspuku niskaan ja menoksi.

Paperilla JCB Pioneer: Mars -pelin idea vaikuttaa todella hyvältä ja potentiaalia varmasti olisi mahtavaksi tuotteeksi. Peli kulkee tällä hetkellä versiolla 1.02r ja kyseessä on ensimmäinen päivitysversio pelille. Kuvatessani tämän artikkelin ohessa olevaa videota, peli oli vielä ensimmäisessä versiossaan. Kokeiltuani päivitettyä versiota, voin todeta, että pienen pieniä hiiren askeleita on menty eteenpäin, mutta silti paljon on vielä matkaa, että peli olisi edes jollain tapaa mielenkiintoinen kokeilla ja pelata.

Ehkä ensimmäinen ihmettelyn aiheeni pelissä on se, että miksi, oi miksi, tässä varhaisessa vaiheessa pelin kolmesta vaikeustasosta on valittavana vain se kaikkein vaikein, extreme? Olisiko kuitenkin voinut laittaa edes vaihtoehdoksi myös jonkun helpomman?

Muita suurimpia ongelmia itsellä pelin kanssa edelleen on heikonlainen ruudunpäivitys kun ruudulla alkaa tapahtua enemmän, mutta myös jatkuva heikko näkyvyys. Ymmärrän, että Atomicom mitä ilmeisemmin haluaa pelinsä olevan suhteellisen realistinen Mars-simulaattori, mutta jatkuva planeettaa piinaava hiekkamyrsky pilaa näköetäisyyden ja tekee pelaamisesta melkeinpä sokkona ajelua ja juoksentelua.

Itse jäin lisäksi pelissä jumiin jo alussa, eikä päivitetty versio ole oikein auttanut asiaa. Olisi tarkoitus vielä suorittaa noutaa kaksi tarvikepalaa ja viedä ne asumukselle, ennen kuin pääsisi jälleen vähän edistymään, mutta olen onnistunut paikantamaan vain toisen useista yrityksistä huolimatta. Toisellekin noudettavalle esineelle on kyllä etäisyysmittari ja näennäinen sijainti olemassa waypointin muodossa, mutta kun paikalle asti pääsee peli näyttää, että kohde olisi ikään kuin pelimaailman alla – tavoittamattomissa.

Yritä siinä sitten etsiä osaa tai reittiä sen luokse, samalla kun vakavat luonnonilmiöt, kuten sähkömyrskyt, meteoriittisateet ja voimakas säteily uhkaavat ajokin ja astronautin terveyttä niin, että aikaa hukattavaksi ja paikalla ihmeteltäväksi ei juurikaan ole. Niin, eikä autonkaan akku kestä loputtomiin ja happikin loppuu niin puvusta kuin auton sisältäkin.

Tämän melko vakavan ongelman lisäksi pelissä on tällä hetkellä muitakin isompia ongelmia, joita olisi hyvä korjailla. Kontrollimappauksiin sentään pääsee jo uusimman päivityksen myötä käsiksi, jotta näkee mistä mitäkin tapahtuu, mutta esimerkiksi roolipeleille varsin perinteinen drag & drop -tavaravalikko on kamalan kömpelö ja usein jopa toimimaton. Paikannetut tarvikelaatikkojen esineet eivät siirry pelaajan taskuun tai sitten esineitä ei voi lainkaan käyttää, koska tavaravalikkosysteemi ”hajoaa” ja lakkaa reagoimasta pelaajan toimintaan.

Toinen mikä on aivan surkeassa jamassa toistaiseksi, on pelin tarjoama kartta, josta ei tällä hetkellä ole mitään apua minkään selvittämisessä. Asumuksen sisälläkin kun pitää käyttää jotain laitteita, on astronautin seistävä vasen kylki laitteen suuntaan, jotta koneen saisi nappulalla aktivoitua. Että sellaista.

JCB:n kottero on ihan kivannäköinen scifipaku, mutta hidas kuin mikä. Sillä sitten ajellaan edes takaisin tehtävätavoitteiden perässä ja kuten tuli mainittua, ei välttämättä edes ymmärrä miten niiden luokse voisi päästä. Kun auton akku alkaa hiipua, on syytä palailla pikaisesti asumuksen luona olevalle JCB-tallille, jossa auto latautuu automaattisesti. Astronautin happisäiliöt sen sijaan pitäisi täyttää lisäkannuilla, mutta tätäkään ei alussa kerrota yhtään missään – asioiden oppiminen ja tajuaminen on pitkälti pelaajan itsensä vastuulla, liekö extreme-vaikeustason syytä. Hapin ohella pelaajan hahmolla on myös ruoka- ja nesteytysmittarikin, jotka oletettavasti nekin vaikuttavat negatiivisesti jos ja kun valuvat lopulta kuiviin.

JCB Pioneer: Mars on, kuten aiemmin mainitsin, varsin hieno idea paperilla ja voin erittäin hyvin kuvitella pelistä parhaimmillaan muodostuvan eräänlaisen ”Farming Simulator: Mars Editionin” ja ilmeisesti kunnianhimoakin riittää kehittäjällä, kun peliin ollaan tekemässä jonkinlaista moninpeliäkin, jossa ihmiset voivat olla Marsia asuttavia astronautteja yhdessä.

Peli tämän hetkisessä tilassaan on kuitenkin niin kamalan kömpelö ja paikoin lähes mahdoton pelata kuten on tarkoitettu. Erinäisiä bugeja sopii totta kai odottaakin, mutta olen silti aiemmin pelannut early access -projekteja, jotka jo ensiversioissaan olivat edes jotenkuten peruspelattavalla tasolla.

On kuitenkin myönnettävä, että jotkut pelin hommanneet pelaajat ovat päässeet pidemmällekin ja pystytäneet uusia rakennuksia ja kaikkea muuta kivaa Marsin kamaralle, kunnes fatal error -kaatuminen ja pelin uudelleen lataaminen on tuhonnut tallennuksen ja tuntien työn.

Sanoisin, että peli on kyllä varsin mielenkiintoinen projekti, mutta tämän hetkinen, pelille asetettu kahdenkymmenenkolmen euron early access -hintalappu on kenties vähän turhan korkea kynnys hypätä mukaan Mars-matkalle. Jäämme seuraamaan pelin kehitystä ja päivitämme artikkelia, mikäli isoja harppauksia päivityksien muodossa alkaa ilmaantua.

Pelin steamsivut löytyvät täältä: http://store.steampowered.com/app/536660/JCB_Pioneer_Mars/

Pelin minimivaatimukset:
Käyttöjärjestelmä: Windows 7 64-bit
Prosessori: Dual Core prosessori
Muisti: 4 Gt RAM
Näytönohjain: moderni näytönohjain
16 Gt vapaata kovalevytilaa

Testattu:

– Käyttöjärjestelmä: Windows 10
– Prosessori: Intel Core i5-3570K 3.4Ghz
– Muistia: 24 Gt DDR3
– Näytönohjain: nVIDIA Geforce GTX 1050 OC