Käyttäjänimi:
Salasana:
Rekisteröidy
Search icon

Artikkeli: ESIKATSELUSSA: P.A.M.E.L.A. (PC)

Kirjoittanut Mikko Kosonen 19.maaliskuu 2017
 

Steamin early accessissa on sen syntymisestä lähtien ollut tarjolla niin hyviä raakileita kuin sitten niitä huonoja esimerkkejäkin siitä, että early accessin kaltaista, fanien/kuluttajien rahoitusapuun perustuvaa kehitysympäristöä voidaan käyttää kehittäjien puolesta myös hyväksikin.

Ehkä parhaimpia esimerkkejä early accessissa syntyneistä projekteista ovat ainakin Codemastersin Dirt-ralli sekä Assetto Corsa -niminen, italialaisten kehittämä autopeli, jotka molemmat jatkuvasti kehittyivät ja paranivat päivitysten myötä. Sivulausahduksena mainittakoon myös suomalaisen Bugbearin edelleen työn alla oleva Wreckfest, joka sekin tuntuu saavan kivasti päivityksiä. Vaikka kullakin pelillä on olleet omat alkutaipaleensa ja alkeelliset alpha-vaiheensa, ovat ainakin näistä peleistä kaikki olleet jo alussa jotakuinkin pelattavia.

Tämänkertaisessa ennakkokatsauksessa olisi tarkoitus pureutua kanadalaisen indien, nelihenkisen NVYVE Studiosin ensimmäinen peli, joka kantaa nimeä P.A.M.E.L.A ja on rakennettu Unity 5 -pelimoottoria käyttäen. NVYVE sanoo, että P.A.M.E.L.A tulisi olemaan early access -vaiheessaan kuudesta yhdeksään kuukautta.

Kyseessä ei ole mikään Baywatch-simulaattori, vaan sen sijaan aika selkeästi System Shock 2:sta sekä BioShockista isoimmat vaikutteensa lainaillut, futuristinen FPS-kauhutoimintapeli. Kehittäjien itsensä mukaan peli on ”first-person, open world, utopian, sci-fi, survival horror game”. No, on siinä ainakin kunnianhimoisesti tarpeeksi isoja kategorioita valjastettu käyttöön.

P.A.M.E.L.A. -pelin tapahtumat sijoittuvat futuristiseen utopiaan, kaupunkiin nimeltä Eden, jossa biomodifikaatiot ja Deus Ex -pelien kaltaiset augmentit ovat arkipäivää. Hupsistakeikkaa kaikki tämä onkin levinnyt täysin käsiin (kuten BioShockin rapture) ja biologinen virus on karannut käsistä ja ajanut kaikki Edenin asukkaat hulluiksi.

Pelin alussa pelaaja nimeltään ”Sleeper” herää tai herätetään cryo-unestaan ja unikammio aukeaa. Kaikkialla on pimeää ja autiota ja hiirenhiljaista. Kaikki ihmiset ja kansalaiset ovat jossain. Edeniä valvomaan on jätetty ainoastaan kaikkitietävä ja älykäs tekoäly on Shodan… P.A.M.E.L.A. Toisin kuin System Shockissa, tässä pelissä tekoäly piinaamisen sijaan avittaa pelaajaa erikoisilla kyvyillään – tai niin ainakin pelin sivujen FAQ tietää kertoa.

Jos hetkeksi unohdetaan vähän kliseinen ja ei-niin-omaperäinen lähtökohta scifi-pelailulle, niin on peli ainakin teoriassa ja paperilla ihan mielenkiintoinen konsepti.

Pelillisesti P.A.M.E.L.A. kun ei olekaan perinteinen, lineaarinen ja tarinalla varustettu FPS-peli. Kehittäjät sanovat sen olevan epälineaarinen peli, jossa tarinan palasia ja yksityiskohtia pääsee makustelemaan – arvasitko? – lukemalla digilogeja ja katselemalla näyttöpäätteitä tai julisteita Edenin seinillä. Hahmonkehityskään ei ole aivan perinteisintä luokkaa, vaan peli nojaa permadeath-tyyppiseen mekaniikkaan.

Toisin sanoen jos kuolet, heräät uudelleen toisesta cryo-kammiosta, toisen Sleeperin roolissa ja kehityksesi alkaa alusta. Kiltin ja avustavan tekoälyn ohella pelaajan keskeisin apu pelissä on Falloutin Pip-Boyta muistuttava futuristinen laite vasemmassa kädessä nimeltään AARM. Käsilaitteella onnistuu muun muassa Edenin laitteiden kanssa kommunikointi, mutta kenties muutakin virkaa sillä on. Hahmon oikea käsi puolestan on bioninen ja sen avulla Edenin tekoäly on suoraan yhteydessä kaikkiin sen kansalaisiin, myös pelaajaan.

Tällä hetkellä P.A.M.E.L.A. käsittää vain yhden osa-alueen Edenin kokonaispinta-alasta, paikan nimeltä promenade, jonka sanotaan myös olevan kooltaan pienempi kuin lopullisessa pelissä. Siihen nähden, että peli maksaa early accessissa jo melko suolaisen 23 euroa, on P.A.M.E.L.A.:lla kovin vähän esiteltävää.

Se vähäinenkin mitä tarjolla on, on kamalan alkeellisessa vaiheessa. Pelin tämänhetkinen versionumero on v0.1.0.23 ja peliä on kyllä päivitetty juuri muutamia päiviä sitten isolla läjällä korjauksia, mutta suuresti on vielä matkaa.

Käynnistin valikosta uuden pelin ensimmäistä kertaa ja latausaika oli valehtelematta 4-5 minuuttia. Jopa latausruudussa lukee, että latausaikoja yritetään korjailla ja että ensimmäinen lataustauko pelin käynnistämisen jälkeen on aina samaa luokkaa. Jopa musiikki jää jumiin ja latausruudun pyörivä logo lakkaa pyörimästä.

Kun peli viimein käynnistyy, käy nopeasti ilmi muutama seikka. Peli on aivan järkyttävän pimeä oletuksena, eikä tässä aina auta edes matkassa oleva taskulamppu. Grafiikka-valikoissa aikansa kun on seikkaillut, tulee huomanneeksi, että tarjolla ei ole minkäänlaista gammasäätöä kirkkauden parantamiseksi. Joten säädä monitoriasi tai tyydy pimeyteen.

Peli ei myöskään halua pyöriä mitenkään sulavasti ainakaan ultra-asetuksilla, vaikka pelin minimivaatimuksissa lukee muun muassa Intel Core i5-2300 2.8 Ghz prosessori sekä NVIDIA GTX 550 Ti näytönohjain. Näiden perusteella pitäisi riittää edes johonkin, mutta peli pyöri omalla testikokoonpanolla juuri ja juuri medium-grafiikkasetuksilla ja näytti tietysti melko lailla rujolta – sen verran mitä pimeydestä saattoi erottaa.

http://www.gamereality.org/wp-admin/media-upload.php?post_id=25808&type=image&TB_iframe=1

Tutkailin paikkoja sen verran mitä pystyin ja törmäsin jopa muutamiin vihollisiinkin sekä yhteen ”lainvalvojaan”, valkoiseen robottiin, joka ei pitänyt väkivallasta.

Pieksin roboa pari kertaa ja jouduin lomahotellin tapaiseen kuntoutuskeskukseen. Viholliset sen sijaan saa piestä. Ulkoisesti muistuttavat jotain System Shock 2:n kyborgien ja BioShockin plasmidihullujen sekoitusta. Yksi vihollinen osasi käydä päälle, toinen yritti kävellä seinän lävitse ja kolmas juoksenteli pakki päällä niin kauan kunnes mottasin sitä.

Jos ja kun pelaaja kuolee, joutuu siis takaisin cryo-kammioon. Heräämispaikan saa ilmeisesti lopullisessa versiossa valita – nyt auki olevia paikkoja oli vain yksi – ja ennen syntymistä voidaan ripotella muutama taitopiste hahmon päälle erinäisistä osa-alueista valiten.

System Shockista ja BioShockista matkittua (muiden juttujen ohella) on ainakin se, että paikkoja, kuten roskiksia ja kassoja voidaan putsata tarpeellisesta rojusta ja juomaa ja ruokaakin voidaan napata mukaan tavaravalikkoon, joka muistuttaa paljolti System Shock 2:n vastaavaa. P.A.M.E.L.A. :ssa tosin huolta täytyisi pitää myös siitä, että ei nälkiinny tai kuole janoon – eli ruokaa ei kuluteta pelkästään silloin kun elinenergia on matalalla. Myös aurinko-energia näyttelee jonkinlaista roolia pelissä: jos ulkona ei paistakaan, voi olla vaikea pelaajan pitää sähköjä ja valoja päällä kaikkialla. Pelissä pitäisi olla myös vuorokaudenajan vaihtelukin, joka tietysti automaattisesti tarkoittanee kaiketi sitä, että aurinkoenergiaa ei öisin kerry eikä valoja ole kaikkialle saatavissa.

Kokonaisuutena P.A.M.E.L.A. on kyllä varsin mielenkiintoinen konsepti ja pelin graafinen suunnittelija sanoo ottaneensa vaikutteita muun muassa Mass Effectistä sekä Mirror’s Edgestä, mikä kuulostaa ihan kivalta, mutta näitä suuntauksia on vaikea hahmottaa kun peli todellakin on monessa paikkaa niin tumma. Jossain kohtaa karttaa löytyy myös vähän valoisampia alueita ja peli vaikuttaa jopa mielenkiintoiselta, mutta toistaiseksi ne hetket ovat todella harvassa.

Tämänhetkisessä kunnossaan en suosittelisi P.A.M.E.L.A. -peliä oikeastaan kellekään, joten toivokaamme, että NVYVE Studios oikeasti valelee peliään vielä isoilla päivityksillä ja korjauksilla, jotta saisi edes jonkinlaista osviittaa siitä, onko projektilla potentiaalia kehittyä täysikasvuiseksi peliksi, jota voisi oikeasti jopa pelatakin muutenkin kuin hampaat irvessä.

Alla P.A.M.E.L.A. -traileri, joskaan visuaalinen anti ei aivan samaa luokkaa ole pelissä ja trailerin pimeämmät kohdat ovat pelatessa vieläkin pimeämpiä. Pidemmittä puheitta: