Arvostelussa Command & Conquer 3 – Kane’s Wrath

Kirjoittanut: Mikko Kosonen, 29.toukokuu 2008

Peliarvostelu

Pelin nimi Command & Conquer 3 - Kane's Wrath
Alusta
Arvostelukappale EA
Ikäraja 16
< >
Avaa pelin lisätiedot

Jo aikoja sitten kuopatun Westwood Studiosin kehittämän ja vuonna 1995 julkaistu ”se ainoa oikea” tosiaikanaksuttelupelisarja, Command & Conquer sai toisen jälkeläisen, Command & Conquer 3: Tiberium Warsin viime vuonna ja peli sai osakseen paljon positiivista palautetta, myös meidänkin toimestamme.

Mikään yllätyshän se ei ole, että menestyneet pelit, varsinkin kumman usein RTS-pelit saavat julkaisunsa jälkeen seuraa niille julkaistavista lisälevyistä, jotka tuovat sitä samaa hyvää lisää, uusin tehtävin ja uusilla ominaisuuksilla ja pelailtavien yksiköiden kera. Command and Conquer 3: Kane’s Wrath ei ole mikään poikkeus tällä saralla, vaan tuo lisää pelattavaa, uusia yksiköitä, rakennuksia sekä 13 tehtävän mittaisen yksinpelikampanjan pelattavaksi. Nodin veljeskuntaa johtava Kane on palannut jälleen kerran ja janoaa kostoa epäuskovaisia omiaan kohtaan, mutta toki Nodin klassinen vastapuoli GDI on myös mukana pelissä. Tehtävien tavoitteissa, kuin tehtävien alkuasetelmissakin on riittävästi vaihtelua, vaikka suurin osa tehtävistä onkin onneksi niitä parhaita ”rakenna tukikohta alusta, tuhoa vihollinen” -tyyppisiä, joissa oman armeijan kokoa ei ole rajoitettu tiettyyn määrään. Pituudeltaan Kane’s Wrath on melko lailla sitä tyypillistä lisälevykestoa, joskin onneksi uusista yksiköistä on iloa myös moninpelisessioissakin.
Kuten lisälevyn nimestäkin voi päätellä, pelataan yksinpelikampanjan kaikki tehtävät yksinomaan Nodin leivissä, eikä GDI:lle ole tarjolla omaa kampanjaansa. GDI-fanit joutuvatkin tällä kertaa tyytymään joko netti tai -lähiverkkosessioihin, tai sitten uuteen Global conquest pelimoodiin joko tietokonetta tai kaveria vastaan.

Global Conquest eroaa tavallisesta C&C-sessiosta sillä, että peliä pelataan vuoropohjaisesti eräänlaisella maailmankartalla. Pelaaja kasaa ja rakentaa kilpaa tietokoneen kanssa joukkojaan kartalla, samalla pyrkien valloittamaan lisää alueita, käännyttämään kansaa puolelleen ja lopuksi tietysti tuhoamaan vihollisensa. Kaikki rakentaminen ja yksiköiden luonti tapahtuu vuoropohjaisesti, jonka lisäksi pelaaja voi päivitellä tukikohtiansa, sekä joukkojansa tehokkaammiksi. Jos ja kun taistelu vihollista vastaan on tiedossa, voi pelaaja sitten ratkaista taistelun joko itse pelaamalla sen reaaliaikatilassa normaalilla C&C-meiningillä, tai sitten käyttää automaattista konfliktin ratkaisijaa, joka ratkaisee pelin pelaajan puolesta, tosin tällöin tietysti vaikuttaa omien joukkojen suuruus ja tehokkuus verrattuna vihollisen omaan.

Global conquest on pelimoodina varsin hauska ja mielenkiintoista vaihtelua pelin perinteiseen reaaliaikaiseen tukikohdan rakenteluun nähden, mutta harmillisesti global conquest -pelimoodia varten ei ole tarjolla mitään juonivetoista kampanjaa, tai edes tukkua tehtäviä, vaan sen sijaan kyseessä on eräänlainen pikapelimoodi Skirmishin tapaan. Kaiken kukkuraksi global conquestia ei myöskään voi pelata kuin tietokonetta vastaan, joten pelimoodin täysi potentiaali on näiltä osin jäänyt hyödyntämisessä hieman puolitiehen.
Visuaaliselta kantilta katsottuna peli on edelleen varsin näyttävä strategiapeli ja uudet yksiköt kuin rakennuksetkin istuvat varsin hyvin pelin jo olemassaolevaan yksikkö -rakennuskirjoon. Ainoa harmittava puoli audiovisuaalisen toteutuksen osalta on se, että Kane’s Wrathin mukana ei tule yhtäkään uutta musiikkiraitaa alkuperäisen C&C 3 -pelin jo muutenkin valmiiksi laihaa ja yksitoikkoista taustamusiikkitarjontaa täydentämään.

13 tehtäväisen uuden yksinpelikampanjan, sekä niiden muutamien uusien yksiöiden, sekä Global conquest -pelimoodin lisäksi Kane’s Wrath ei juuri muuta tarjoile, mutta onkin jokaisen oma päätös, onko kyseinen uusi sisältö, sekä sen määrä vähän vajaan 40 euron arvoinen hankinta.

Yhteenveto

Keskivertotasoa parempi

Hyvää

  • + Samaa vanhaa, mutta hauskaa C&C naksuttelua
  • + Global conquest..
  • + Uudet yksiköt ja rakennukset tuovat uutta mielenkiintoa peliin

Huonoa

  • - Ei uusia musiikkiraitoja
  • - Yksinpelikampanjan pituus on lyhyehkö
  • - ..Jonka potentiaalia ei täysin hyödynnetä