Arvostelussa F1 2003

Kirjoittanut: Mikko Kosonen, 13.elokuu 2003

Peliarvostelu

Pelin nimi F1 2003
Alusta Playstation 2
Arvostelukappale Egmont Entertainment
Ikäraja 3
< >
Avaa pelin lisätiedot

Vielä vähän aikaa sitten formulapelejä ilmestyi kuin sieniä sateella, mutta samalla kun ihmiset osittain väsyivät kaudella 2002 katsomaan käytännössä kolmen tallin kärkikamppailua ja lopettivat kisojen vahtaamisen, loppui samalla myös F1-pelien yletön julkaisutahti. FIA onnistui kerrankin tekemään jotain oikeasti hyvää ja muunsi formula ykkösten luonnetta hieman uusilla sääntömuutoksilla tehden kisoista hieman tasaväkisempiä ja tiukempia, mutta myös ennenkaikkea katsojan kannalta paljon mielenkiintoisempia. Kuluva kausi onkin eittämättä ollut mielenkiintoisin kausi pitkään, pitkään aikaan.

Tämän kauden nostettua taas katsojalukuja, tajusi Sony F1-lisenssin (nousevan)arvokkuuden ja meni hankkimaan itselleen yksinoikeuden kausiksi 2003-2007. Nyt entisen Psygnosiksen työntekijöitä sisällään pitävälle, Sonyn omistamalle Studio Liverpool pelitalolle on annettu käsiinsä kauden 2003 lisenssi ja vieläpä jopa siis yksinoikeudella muiden jäädessä nuolemaan näppejään. Miten hyvin tai huonosti on Studio Liverpool sitten onnistunut tätä arvokasta tilaisuuttaan hyödyntämään? Se selviää tämän arvostelun aikana.
Pääpiirteittäin kaikki näyttäisi olevan Formula One 2003:ssa kunnossa; peli sisältää kaikki 2003 kauden yksityiskohdat aina kuljettajista talleihin, sääntömuutoksista ratauudistuksiin ja radan varrella pilkottaviin mainoksiin.

Formula One 2003 on edeltäjiensä tavoin aika lailla puhdasta arcadekurvailua. Yksinpelaajalle pelimuotoina on tarjolla Arcade, Arcade Season, Race Weekend, World Championship, Time Attack ja Custom Race. Moninpelaamista tuetaan joko kaksinpelinä jaetulla ruudulla Arcade -ja Simulation kisoina, jonka lisäksi on mahdollista pelata kisa -tai time attack moodia neljän pelaajan hotseat tyylisesti. Kaiken edellämainitun lisäksi mukana on mielenkiintoinen, mutta ehkäpä hieman turha ”pelimuoto” useimmille pelaajille nimeltä Spectator. Tässä moodissa ei voi itse ollenkaan pelata vaan ainoastaan katsoa kun konekuskit kisaavat pelaajan valitsemalla radalla keskenään. Kyllä sitä itse ainakin vähän aikaa jaksoi katsella konekuskien keskinäistä kisaamista. Pientä lisäkivaa tähän tuo se, että pelaaja saa vapaasti päättää jokaisen kuskin lähtöruudukon.

Tavallinen pikapelimuoto Arcade ja sen pidempi, koko kauden käsittävä Arcade season ovat Formula One 2003:n varmastikin hassuimmat pelimuodot. Ei siksi, että ”kun se nyt vaan on niin arcadea” vaan, koska Studio Liverpool on päättänyt tehdä pelin arcademoodin melko lailla kieliposkessa. Lähtövalojen sammuttua alkaa taustalla pauhaamaan jumputusmusiikki ja samalla rääväsuinen kommentaattori räjähtää ääneen kommentoiden pelaajan tekoja huutaen kisan aikana erilaisia kommentteja. Hyvän ajamisen johdosta kuulee usein esimerkiksi ”Awesome driving!” kun taas kolaroidessa ”You wrecked the car!”.

Arcademodessa seiniin törmäilemällä ei auto ulkoisesti tosin hajoa vaan lähtee useimmiten sen sijaan melko villiin ilmakieppumiseen, jonka jälkeen meno jatkuu entisellään. Törmäileminen kuitenkin kuluttaa ajokin energiamittaria ja jossain vaiheessa ajokki alkaakin pahaenteisesti puskemaan mustaa savua konehuoneestaan samaan tapaan kuin usein olemme sen McLaren Mercedeksenkin nähneet TV:ssä tekevän.
Ei syytä huoleen tosin, antaa auton savuttaa sillä se ei menoon vaikuta kosmeettista tasoa enempää. Energiamittarin tyhjennettyä kokonaisuudessaan peli kuitenkin on välittömästi Game Over. Jokaisen kierroksen jälkeen energiaa saa onneksi mittariin tosin hieman lisää. Mitään sääntöjä ei arcademoodissa ole ja kaikki mutkat voi huoletta oikoa parantaakseen sijoituksiaan.

Race Weekend ja World Championship ovatkin sitten ne pelin simulaatiomoodit. Race Weekendissä saa valita haluamansa radan ja kuljettajan ja lähteä kisaamaan yhdessä yksittäisessä kisassa. World Championshipissä lähdetäänkin sitten tavoittelemaan koko kauden pituista maailmanmestaruutta. Hieman harmittavasti Sonyn formulapelissä ei saada kuitenkaan nauttia EA:n F1 Career Challenge-pelin kaltaisesta hyvästä uramoodista, jollainen olisi piristänyt tavallista formulakisaamista kummasti myös Formula One 2003:ssa.

Kisaviikonloppu koostuu harjoituksista, perjantain -ja lauantain aika-ajoista, lämmittelyajosta sekä itse kisasta. Pelaajilla jotka ajokkejaan tykkäävät viritellä saavat tähän mahdollisuuden ainakin jollain tasolla, sillä pelissä voi säätää muutamia asioita, kuten muun muassa jarrubalanssia, auton downforcea, oletusluistoneston tehoa, vaihteiden välityksiä, polttoaineen määrää ja rengastyyppiä. Säätämällä autoista varmastikin saa enemmän irti, mutta silti ainakin omasta mielestäni tehoerot autojen välillä olivat jotenkin oudon epärealistiset, kun Montoyalla ajaessa itsestäni meni suoralla heittämällä ohi muun muassa niin Sauberit, Jaguarit kuin Toyotatkin.

Pientä säätämistä on mahdollisuus harrastaa niin ikään pelin realismiasetusten osalta, sillä simulation options valikon alta saa säätää muun muassa pitääkö lippusäännöt, vauriot, mekaaniset viat, ABS-jarrut -ja bensankulutusasetukset päällä vaiko pois päältä. Kyseisestä valikosta saa myös säätää kisan pituutta vaihtoehtojen ollessa 1/3, 2/3 ja täysi kisa. Harmittavasti esimerkiksi mutkien oikomisesta ei saa mitään rangaistusta ja ainoastaan varaslähdöstä saa Stop&Go rangaistuksen. Tyypillisen F1-pelin tapaan mukana ei vieläkään ole sitä himputin turva-autoa, eikä ennen kisojen alkamista ajeta koskaan lämmittelykierrosta.

Tekoälyn kovuutta saa niin ikään pelissä säätää välillä easy, medium ja hard. Itse pidin pääasiassa medium vaikeustasoa päällä kisatessani, jolla tietokonekuskeista sai aikaiseksi jo ihan hyvän ja haastavan vastuksen. Tekoäly on muiltakin osin hyvä ja esimerkiksi arvostelussamme olleen EA:n F1 Career Challengen tekoälyyn verrattuna Formula One 2003:n vastaava on valovuosia edellä EA:n peliä. Tekoälykuskit osaavat ajaa kunnolla ilman typeriä ja idiottimaisia kolaroimisia. Onneksi näin, sillä simulaatiomoodissa pelaajan auto ei ole mikään hajoamaton vaan pienen törmäilyn jälkeen lähtee usein etusiipi tai toinen etupyöristä irti, josta jälkimmäisen menetettyä kisa on aina heti ohitse.

Peliä pelatessa tulin tosin huomanneeksi ettei ainakaan medium tasolla pelatessa kovin montaa ohitusta kisan aikana nähnyt. Hard-tasolla ohitusten määrä lisääntyi hieman, mutta samalla pelistä tuli hieman turhankin vaikea. Vaikka peli ei mikään simulaattori siis olekaan niin olisi siitä huolimatta ollut mukava nähdä enemmän ohitustilanteita ja kisanaikaisia kolarointejakin, joista jäkimmäisiä en pelissä tekoälykuskien kesken nähnyt kertaakaan. Kisat olivatkin välillä ehkä hieman tylsähköjä, mitä nyt pelaaja itse sitten hieman hämmensi soppaa ajamisillaan. Ehkä jopa turhankin ylivaroivaisiksi olivat konekuskit ohjelmoitu peliä varten, sillä tällaisenaan ne eivät oikein millään lähteneet ottamaan riskejä ohittamisen kanssa vaan sen sijaan ajoivat kilpaa jonossa sulassa sovussa. Kaikesta huolimatta kuitenkin tekoäly oli mielestäni melko hyvä muilta osin.

Formula One 2003:ssa autojen ohjattavuus on saatu kohdalleen. Siinä missä ehdin juuri vähän aikaa sitten haukkua EA:n F1 Career Challengen kamalaa ohjatavuutta, on se tässä pelissä juuri sellainen kuin sen arcadeformulassa pitää ollakin. Tateilla ohjataan formulaa ja auto kääntyy juuri tasan tarkkaan niin paljon tai vähän kuin pelaaja itse haluaa, eikä F1CC:n kaltaisia täysin järjettömiä ajokin käsistä lähtemisiä tule pelissä vastaan missään vaiheessa ja perusohjaimella pelistä saakin irti jo erittäin hyvän ajotuntuman. Mikäli tykkää kuitenkin ottaa pelin simulointimahdollisuuksista kaiken mahdollisuuden irti niin voi, jos vain omistaa käyttää pelissä peliohjaimen sijasta myös rattiakin. Peli tosin tukee vain kolmea Logitechin rattia; GT Forcea, Driving Forcea ja Speedster 2:ta.

Graafisesti peli näyttää tarpeeksi hyvältä. Formulat ovat autenttisen ja hienonnäköisiä ja aidonoloiset radat sekä niitä ympäröivät maisemat ja muut yksityiskohdat lisäävät pelitunnelmaa. Kaikesta hienoudestaan huolimatta peli ei missään vaiheessa kärsi hidastumisista, toisin kuin esimerkiksi juuri EA:n uusin formulapeli. Päinvastoin, peli pyörii uskomattoman sulavasti ja nopeasti, jonka ansiosta pelissä vauhdintunne onkin erittäin kohdallaan ajoipa peliä sitten mistä tahansa muutamasta tarjolla olevasta, mutta varsin käyttökelpoisesta ajokuvakulmasta. Edes sadesäällä peli ei hidastunut tippaakaan, vaikka pelin kyseinen efektikin oli saatu toteutettua varsin näyttävännäköisesti. Märkä asvaltti heijastaa radannäkymiä pintaansa ja formuloiden perässä vesi suihkuaa hienosti. Rankalla sateella ruudulla lentelevät sadepisarat näyttävät varsin aidoilta ja varsinkin kun pyörittää peliä sadesäällä spectator-moodissa, voisi hieman kauempaa katsottuna luulla, että sitä katselisi oikeaa F1-lähetystä.

Äänipuolella on siis luvassa kaksi erityyppistä äänimuotoa, sillä onhan pelissä arcade ja simulation pelimuodot, joista kummankin äänimaailma hiukan poikkeaa toisesta. Arcadessa tosiaankin saa kuunnella rääväsuista kommenttaattoria, joka huutelee pelaajalle kaikenlaista turhaa jumputtavan musiikin pauhatessa taustalla. Simulaatiomoodissa taasen ei soi onneksi mikään musiikki, vaan äänimaailma koostuu lähinnä asiallisesta varikkokommentaattorista ja formuloiden äänistä. Formula One 2003 on ehkä ensimmäisenä F1-pelinä oikeasti onnistunut kommentaattorinsa osalta. Kommentaattori kertoilee pelaajalle kaikenlaista hyödyllistä tietoa eikä mitään turhia. Kommentaattorilla ei myöskään ole aivan yhtä ärsyttävää ääntä kuin mitä EA:n pelissä, joten sitä kuuntelee jo senkin takia.

Harmi vain, että juuri kommentaattorin osalta peliin oli eksynyt jokin pieni bugi, sillä kommentaattorin ääni tuntui hukkuvan melkein kokonaan muiden peliäänien alle, vaikka sitä pitikin aivan täysillä. Ainut ratkaisu olikin pistää muut peliäänet tarpeeksi hiljaiselle kuullakseen kommentaattorin puhetta. Itse formuloiden osalta äänet olivat jotenkin keskinkertaiset, vaikkakin jokaisen tallin autot kuullostivat hienona yksityiskohtana hieman erilaisilta toisiinsa verrattuna. Omasta mielestäni formuloiden äänet eivät oikein täysin kuitenkaan vastanneet oikean elämän esikuviaan moottorien äänien muistuttaessa liian paljon jotain hyttysen tapaista. Varsinkin Minardi-tallin autojen kohdalla voidaan puhua hyttysten ininästä. Tiedä sitten yrittivätkö pelin tekijät kuvastaa tällä Minardien tehottomuutta, mutta aivan kamalalta se käytännössä kuitenkin kuullosti.
Pelin takakannessa hehkutettujen F1-selostaja Matti Kyllösen -ja kommentaattori Erkki Mustakarin selostuksesta ei jostain kumman syystä pääse ”nauttimaan” missään pelin varsinaisista pelimuodoista, ainoastaan pelin spectator moodissa. Onhan se ihan piristävää kuunnella Matin ja Erkin höpinöitä, mutta varsin rajoittuneen ”käsikirjoituksen” johdosta selostus alkaa hyvin nopeasti toistamaan itseään ja muutenkin koko touhu kuullostaa varsin koomiselta edellisten Formula One pelien tapaan.

Yhteenveto

Laadukas kokonaisuus

Hyvää

  • + Kommentaattori
  • + Tekoäly
  • + Vauhdintunne
  • + Ohjattavuus
  • + 2003 kauden autot ja radat

Huonoa

  • - Formuloiden äänet