Arvostelussa FIFA Football 2004

Kirjoittanut: Mikko Kosonen, 7.marraskuu 2003

Peliarvostelu

Pelin nimi FIFA Football 2004
Alusta PC
Arvostelukappale EA
Ikäraja 3
< >
Avaa pelin lisätiedot

Suomi on tunnetusti aina ollut jalkapallossa niitä heikoimpia maita, jotka putoavat aina ensimmäisten joukossa pois muun muassa maailmanmestaruuskamppailuista. Olisi niin hienoa nähdä kun Suomi joskus jyräisi itsensä huipulle samaan tapaan kuin MM-jääkiekossa ikään vuonna 1995. No, ehkä elättelen tässä turhia toiveita, mutta kyllä se silti mahdollista on jalkapallopuolellakin.. Ainakin teoriassa.. Tai ainakin virtuaalisessa teoriassa.

On nimittäin se aika vuodesta kun EA Sports alkaa taas kylvämään urheilupelejään kauppojen hyllyille ja päästää jalkapallon ystävät potkimaan uutta, kiillotettua ja paranneltua nahkakuulaa nimeltä FIFA Football 2004. Jotta pelaajat jaksaisivat ostella EA Sportsin joka vuotuisia urheilupelejä vuodesta toiseen, on EA:lla aina oltava jokin uusi porkkana jolla pitää tätä yllä. Niinpä jokaiseen uuteen peliin tulee aina jotain uutta, oli se sitten päivitetty David Beckhamin kampaus tai vaikka yksi uusi kameramies lisättynä kentän laidalle ja ehkä vähän enemmän.
Peli sisältää 18 kansainvälistä liigaa, sekä yhteensä 350 erilaista joukkuetta, kun kaikki liiga -ja maajoukkueet lasketaan yhteen. Liigajoukkueiden isommaksi kasvanut määrä on aika kiitettävä, kun ottaa huomioon, että FIFA 2003 sisälsi vain 18 liigajoukkuetta yhteensä, kun tällä kertaa puhutaan jo kokonaisista liigoista.

2004-painoksesta löytyy pääuutuuksina urapeli, sekä Off The Ball -toiminnoksi ristitty tapa kontrolloida enemmän kentän tapahtumia, josta enemmän edempänä. FIFA 2004:n pelimuodot ovat harjoittelu, pikapeli, turnaus, sekä edellä mainittu uutuus urapeli. FIFA 2004-pelissä uusi urapeli on korvannut tavanomaisen kausipelin kattavammalla, viiden vuoden urakalla, jossa pelaaja saa valita joukkueensa 23 divisioonasta ja lähteä luotsaamaan tätä huipulle. Urapeli ei koostu pelkästään pelien pelaamisesta, vaan pelaajalle annetaan melko vapaat kädet oman kokoonpanonsa luomiseen ja niinpä mukana onkin myös managerointia mihin liittyy tietysti pelaajakauppaa, pelaajien kouluttamista, pelistrategian luomista ja niin edelleen. Urapelissä on tarkoituksena myös läpäistä annettuja tavoitteita jotka suoritettuaan saa kerättyä itselleen pisteitä.

Pelimekaniikka ei ole juurikaan FIFA 2003:sta muuttunut ja esimerkiksi pallon hallinta ja yleinen fysiikka on pysynyt melko lailla samana, mitä nyt ehkä pikkaisen saattaa tuntua siltä, että pallon liimaantumista jalkaan olisi taas hieman enemmän vähennetty. Kontrollien osalta peli on muuttunut ainoastaan vähän, mikä on tietysti vain hyvä ettei omasta mielestäni toimivaa kaavaa ole lähdetty rikkomaan. Ainut muutos, vai pitäisikö sanoa lisäys on se, että nyt tarvitaan nappulat pelin uudelle Off The Ball toiminnolle. Xbox-ohjaimessa tämä aktivoidaan painamalla pientä valkoista nappulaa ja sitten liipaisimilla onnistuu kolmen vaihtoehdon selaaminen. Siinä missä vasemmalla tatilla liikutetaan omaa peruskaveria, onnistuu oikealla ”Off The Ball-kamun” ohjastaminen. Pallo voidaan sitten syöttää apukaverille parhaiten painamalla A tai Y näppäintä.

PC:llä samainen ruljanssi on toteutettu siten, että kun Off The Ball on ensin aktivoitu painamalla Z-näppäintä(jolla myös selataan pelaajia) pidetään sen jälkeen oikeaa SHIFT-näppäintä pohjassa ja samalla liikutellaan nuolinäppäimillä ”OTB-kamua”. Samanaikaisesti ei onnistu siis PC:llä kummankin kaverin liikuttaminen vaan heppuja pitää käytännössä liikutella vuoron perään, eikä siitä kyllä mennyt kuin pää aivan täysin sekaisin. Tähän kun vielä lisää sen ikävän faktan, että EA on nyt kokonaan poistanut FIFA 2004:stä mahdollisuuden muuttaa näppäinasetuksia niin kyllä on kaikilla varmasti hauskaa.

Jotenkin on pakko ihmetellä, että miksei EA:n luovat mielet ole osanneet(tai jaksaneet) keksiä parempaa ja oikeasti toimivaa keinoa ohjata useampaa pelaajaa kerrallaan, sillä tällaisenaan Off The Ball on ainakin PC:llä täysin naurettava vitsi. Xboxilla tämä sentään onnistuu vielä jotenkuten toisen tatin ansiosta, joskin silläkin homman onnistunut hyödyntäminen vaatii pitkällistä ja pitkäpinnaista harjoittelua. EA:lla ollaan ehkäpä ajateltu, että jos laitetaan mukaan kyseisen tyylinen ominaisuus niin sitten ei tarvitse panostaa tekoälykavereiden tekoälyyn ollenkaan kun pelaaja voi hoitaa kaiken itse.

Tämä voisi ihan hyvin pitää jopa paikkaansakin, sillä sen verran tekoälytön pelin tekoäly on. Kun pelaajalla on pallo hallussaan eivät tekoälypelaajat kovinkaan usein osaa hakea sellaista paikkaa, minne olisi hyvä syöttää vaan seisoskelevat yhdessä sumpussa vastapuolen pelaajien kanssa ja kun pallon vihdoin syöttää niin se menee sitten omalle paikallaan seisoskelevalle pelaajalle onnenkantamoisen kautta, tai sitten päätyy vastustajan jalkaan. Pientä apua on FIFA-peleissä totuttu käyttämään juoksunappulan avulla, jolla pelaaja saadaan sprinttamaan hieman tavallista kovempaa. FIFA 2003 peli vähensi juoksunappulan hyödyn minimiin tehden siitä sellaisen, että kun sitä käyttää ja yrittää vaikkapa syöttää pelikaverille, niin syöttö lähtee sekunnin myöhässä. Sama koski myös liikkumista palloa hallussaan pitävällä kaverilla.

FIFA 2004 jatkaa juoksunappulan kanssa samalla linjalla ja niinpä siitä ei siis kovinkaan paljoa hyötyä ole. Amateur tasoa korkeammilla vaikeustasoilla onkin melkoinen haaste päästä edes yrittämään potkua maalille, kun nopeampitempoiset vastapuolen konepelaajat tuppaavat pallon anastamaan lähes joka kerralla. Pelissä on kuitenkin sössitty pelituomareiden osalta sen verran hyvin, että liukutaklaaminen ja muutenkin kampittaminen on melko turvallista, sillä korttia näytetään harvoin. Tulin tämän jossain vaiheessa huomanneeksi ja kokeilinkin sitten taklata sellaiset kymmenen pelaajaa peräkkäin eikä kertaakaan kortti heilunut, ainoastaan vapaapotkun saivat raukat. Välillä kävi jopa niinkin, etten saanut mitään rangaistusta kampittamisesta vaikka selvästi sellaisen olisin ansainnut. Hieman huvittavana yksityiskohtana jopa myös pelin selostajapari ihmetteli pelin aikana useampaan otteeseen rankaisematta jääneitä kampituksia. Itse pelin säätövalikoistakin on poistettu asetus ”tuomarin ankaruus”, joten ankarampaa ja helpommin kortteja heiluttelevaa tuomaria ei peliin saa.

Jos ei yksinpelistä jaksa hirveästi innostua niin ainahan on tarjolla moninpelaamismahdollisuuskin. FIFA 2004:n Xbox-versiota voi pelata maksimissaan neljä pelaajaa yhdellä pelikoneella, joko siten, että kaksi ihmispelaajaa asettuu vastakkain tai sitten siten, että maksimissaan kaksi pelaajaa on samassa joukkueessa, joista viimeksi mainittu oli omasta mielestäni kivoin tapa pelata. PC:llä moninpelaaminen onnistuu samalla tavalla yhden koneen ääressä, jonka lisäksi pelistä löytyy internetmoninpelituki, lähiverkkopelaamista peli ei tue.

EA:n nettipelipolitiikka on uusimman FIFA-pelin kanssa mennyt aivan metsään. Ensimmäistä kertaa kun avaa pelin DVD-kotelon pistää oitis silmään mukana tuleva Game Time -kortti. Kortissa kerrotaan ystävällisesti, että ”Electronic Arts perii palveluidensa käytöstä kuukaisimaksun” ja 14 päivän jälkeen on joko käytettävä mukana tulevaa korttia tai sitten ostaa lisäpeliaikaa EA:lta. Eli toisin sanoen netissä et pelaa ilmaiseksi enää ainakaan tätä peliä. Voihan olla, että kaikkia tämä ei haittaa, mutta itseäni ainakin otti päähän hieman kyseinen toimintatapa.
Graafisesti FIFA 2004 on pettymys. Peli käyttää mitä ilmeisemmin samaa grafiikkamoottoria kuin FIFA 2003 pelikin ja se näkyy graafisen ulkoasun karuudessa. Peli on mitä ilmeisemmin tehty lähtökohtana markkinoiden tehottomin pelialusta, eli siis Playstation 2. Varsinkin PC:llä tämän huomaa todella hyvin monitorin tarkkuuden takia. Grafiikka on suoraan sanottuna kamalaa ja vaikka peli tukeekin isompia resoluutioita niin eipä niiden käytöstä juuri mitään hyödy, sillä ei peli sen hienommaksi muutu. Testikoneella peliä kokeiltiin pelata 1024×768 resoluutiolla, 6x antialiasoinnin ja 16x anisotropic filteröinnin ollessa käytössä näytönohjaimen omasta ohjauspaneelista. Sahanlaidat kyllä katosivat, mutta peli näytti edelleen kamalalta. Tähän kun vielä lisää sen, että peli pyörii PC:llä ikävästi välillä tökkien, jopa ihan pelkän 1024×768 resoluution kanssa pelattuna.

Xboxilla peli on hieman PC-versiota nätimmän näköinen TV:n matalamman tarkkuuden ansiosta joka edes hieman suodattaa grafiikkaa, mutta silti kummassakin versiossa on omat huonot puolensa. Xboxilla grafiikka on muuten jopa siis jotenkuten siedettävän tasoista, mutta pelikentällä juoksentelevien pelaajien ääriviivat näyttävät lähempää katsottuna liian kirkkailta saaden pelaajat näyttämään paikoitellen kuin ne olisi liimattu tökerösti pelikentän päälle. Pelaajien kasvot muistuttavat jotenkuten oikean elämän esikuviaan, mutta tässäkin kohtaa yksityiskohtaisuuden tarkkuus on vedetty matalaksi. Muutenkin pelaajien naamat näyttävät siltä, kuin niihin olisi vedetty ohuet sukkahousut päälle hiuskampausten ollessa aika lättäniä, kuin jossain pankkiryöstäjien suurkokoontumisessa ikään.

Äänipuoli onneksi sentään on sitä samaa tasoa mitä aiemmatkin FIFA-pelit ovat olleet, eli melko hyvä siis. Selostajaparina jatkaa edellisistäkin osista tuttu Ally McCoist ja John Motson. Parivaljakko hoitaa hommansa perusrutiinilla lävitse, eli selostamisessa ei löydy valitettavaa. Taustalla kuuluu tuttuun tapaan kannustajien hurrausta ja pelaajien itsensä huuteluita toisilleen kentällä.
Musiikkipuolelta löytyy totuttuun EA:n urheilupelille tyypilliseen tapaan viimeisimpiä hittibiisejä mitä pelivalikoissa saa kuunnella. Mukana on kaiken kaikkiaan 29 erilaista biisiä joihin lukeutuu muun muassa Junior Senior, Timo Maas ja Paul Van Dyk. Ihan kivojahan ne uudet kipaleet ovat harmi vain, että pari FIFA-peliä takaperin EA otti pois mahdollisuuden kuunnella musiikkeja myös pelin aikana.

Yhteenveto

Keskivertotasoa

Hyvää

  • + Urapeli
  • + Joukkueiden määrä
  • + Musiikki & Äänet

Huonoa

  • - Juoksunappulan toteutus
  • - Nettipelaamisesta pitää maksaa EA:lle
  • - Kontrolleja ei saa enää säätää
  • - Tuomarit
  • - Tekoäly
  • - Off The Ball ominaisuus