Fight Night Round 4

Fight Night Round 4 - arvostelu

Peliarvostelu

Pelin nimi: Fight Night Round 4
Lajityyppi: Urheilupelit
Alusta: XBOX360
Content Download On
< >
Avaa pelin lisätiedot
Teksti: Mikko Kosonen, 2.12.2009 Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia
Arvostelun Fight Night Round 4 kansikuva

Electronic Artsin nyrkkeilypelisarja on ollut markkinoiden parasta nyrkkeilyä mitä peleillä on ollut tarjota aina vuonna 2004 ilmestyneestä Fight Night 2004 -pelistä saakka. Nyt eletään vuoden 2009 loppua ja Fight Night (Round) -nimellä kulkevia pelejä on ilmestynyt jo neljä, Fight Night Round 4:n ollessa se viimeisin. Aiemmista osista poiketen FNR 4 ei ole ilmestynyt Fight Night Round 3 -pelin jälkeen heti seuraavana vuonna, vaan välissä kerkesi olla pari vuotta taukoa.

Koska pelattavuus oli aika lailla huippuunsa hiottu jo FNR 2 -pelissä Fight Night Round 3:n viedessä visuaalisuutensa osalta pelisarjan aivan uudelle tasolle ilmestyessään vuonna 2006, on vaikea kuvitella missä sarjan tuorein tulokas enää voisi pistää paremmaksi. Toki Fight Night Round 4 näytttää jossain määrin paremmalta ja fotorealistisemalta kuin edeltäjänsä ? ja kaukaa katsottuna voiskin edelleen luulla katsovansa oikeaa nyrkkeilyä ? mutta mitä muuta tuo Fight Night Round 4 mukanansa?
Oikeasti uutta ja mullistavaa onkin tarjolla valitettavan vähän ja kokonaisuus on säilynyt aika lailla samana, mikä ei tietenkään sinänsä ole lainkaan pahasta, ottaen huomioon kuinka hyvä peli FNR 3 oli. Round 3:n omistajille uusimman nyrkkeilyn hankkiminen saattaa kuitenkin olla enemmän tai vähemmän turha ostos, ellei sitten himoitse ylitsepääsemättömän paljon jotain nyrkkeilijää (esimerkiksi Mike Tysonia), jota ei sarjan aiemmassa pelissä ole mukana.

Fight Night Round 4 -pelin sydämenä toimii tuttuun tapaan uramoodi, joka on sarjan uusimmassa osassa kastettu Legacy -pelimuodoksi. Legacyssa luodaan joko oma nyrkkeilijä kasvonpiirteitä kuin taitojaankin myöten alusta alkaen, tai sitten valitaan jokin olemassa olevista nyrkkkeilijäkuuluisuuksista ja luotsataan hänet mestaruuteen. Uutuutena uramoodissa on mahdollista antaa itseluodulle nyrkkeilijälle pelaajan omat kasvot, joko näyttämällä pelille kuvaa vaikkapa muistitikulta tai sitten höydyntämällä Microsoftin Live Vision webkameraa kasvojen kuvaamiseen. Jälkimmäinen konsti tosin ei ainakaan toiminut missään muodossa kunnolla ja jokaisen kasvonmallinnusyrityksen jälkeen oli ei tippaakaan allekirjoittanutta muistuttanut, tummaihoinen nyrkkeilijä. Selkeästikään ominaisuus ei siis toimi niin kuin tarkoituksena on ollut.

Pelin nyrkkeilijäkasti on jaoteltu oikean elämän tapaan eri luokkiin höyhensarjasta raskaaseen sarjaan ja tarjolla on yli 40 nyrkkeilijänimeä, kuten Muhammad Ali, Lennox Lewis, Joe Calzaghe, Robert Guerrero, Carlos Monzon, Roy Jones Jr., sekä Joe Frazier. Xbox Liven markkinapaikalta ladattavan Legends-nyrkkeilijäpaketin myötä myös suomalaisylpeytemme Amin Asikainen pääsee mukaan virtuaalitaistoon. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä mukana on lisäksi pitkän tauon jälkeen jälleen nyrkkeilypelissä esiintyvä (sitten Mike Tyson’s Punch Out -pelien) kuuluisa korvanpurija, Iron Mike Tyson.

Fight Night -peleille ominaiseen tyyliin Legacy -pelimuodossa nyrkkeillään matseja, kuntoillaan matsien välissä ja kerätään sitä kautta omalle nyrkkeilijälle kokemuspisteitä, joita sitten sijoitellaan eri osa-alueisiin. Lopullisena tavoitteena on toki nousta nyrkkeilijätilastoissa ja lopulta haastaa itse mestari. Tekoälyllisesti Fight Night Round 4 on erittäin passelia tavaraa, kuten aiemmatkin osat ovat olleet ja tekoäly osaa jo oletusvaikeustasollakin antaa kunnon vastuksen pelaajalle.

Fight Night Round 4 -pelin myötä tekoäly on uudistunut “oppivan tekoälyn” muodossa, eli toisin sanoen pelin tekoälyn pitäisi oppia sopeutumaan pelaajan pelityyliin ja sitä myöten antaa ajan kanssa pelaajalle entistä kovempi ja haastavampi vastus, pakottaen pelaajan muuttelemaan pelityyliään. Ainakaan arvosteluhetkellä tätä ei tullut juurikaan huomanneeksi, tosin arvostelukappalettamme ei keretty niin kovin montaa päivää pelaamaankaan, sillä jokin pelin päivityksistä sotki menon sen verran totaalisesti, että peli jäi jokaisella käynnistyskerralla muutamien sekuntien jälkeen tästä eteenpäin jumiin.

Hieman typerästi varsinaiset yksinpelattavat pelimuodot rajoittuvat pikapeliin, sekä yllämaintittuun Legacyyn, vaikka game modes -valikossa kaksi muuta pelimuotoa häämöttääkin. Näiden kokeileminen tosin tuottaa ilmoituksen, jonka voi typistää seuraavaan lauseeseen: Sinun on ostettava nämä, jotta voisit näitä pelata. Mikä idea on laittaa maksullista sisältöä näkyviin, ikäänkuin se olisi jo valmiiksi osa peliä? Kyse on melkein samasta asiasta, kuin tapaukset, joissa maksullinen DLC-sisältö, joka onkin oikeasti pelilevyllä jo mukana, mutta vain lukitussa muodossa.

Toki nyrkkeilyä voi harrastaa uramoodin ohella joko kaveria vastaan pikapelimuodossakin, tai sitten moninpelinä Liven kautta muita ihmispelaajia vastaan, joko player- tai ranked-otteluina tai sitten pidempikestoisen online world championshipin muodossa. Etenkin kaksinpelinä kaveria vastaan peli onkin viihdettä parhaimmillaan. Etenkin jos molemmat ovat samaa tasoa ja osaavat myös pelata.

Harmillisesti arvosteluhetkellä Livessä ei ollut lainkaan pelaajia, jotta online-moninpeliäkin olisi voitu kokeilla. Ottaen huomioon, että Fight Night Round 4 on julkaistu jo kesäkuun lopulla, on melkolailla selvää, ettei kukaan peliä pahemmin onlinenä pelaile eikä tule pelailemaankaan. EA:n muiden urheilupelien tapaan myös Fight Night Round 4 käyttää hyväkseen EA:n itselleen hankkimaa ESPN-lisenssiä. Ruudun alalaidassa vierii pelin valikoissa seikkailtaessa tuoreimpia urheilusähkeitä, minkä lisäksi erillisen valikon takaaa löytyy ominaisuus nimeltä ESPN Zone, josta voi katsoa ihan oikeita ESPN-urheilupätkiä kanavan tuoreimmista urheilu-uutisista, sekä lisäksi kuunnella näitä radiomuodossakin. On vain pakko kysyä tätä ääneen; ketä tällainen oikeasti kiinnostaa? Tokihan tämä saa aikaan sen, että Fight Night Round 4 tuntuu enemmän kuin yhdeltä tuhdilta urheilupaketilta, jossa nyrkkeilyn ohella voi katsoa vähän uutista perään, mutta kai ne kehitysrahat voisi laittaa muuhunkin kuin ESPN-lisenssin palvomiseen…

Pelattavuudeltaan Fight Night Round 4 on kuitenkin silti ehtaa kultaa (mikäli pelin jumiutumisrumba ei pääse sotkemaan peli-iloa). Mukana on edelleen EA:n luoma, erittäin toimiva ohjaimen tateilla luonnistuva Total Punch Control, jossa kaikki ? niin lyönnit kuin iskujen blokkaaminen ja väisteleminenkin tapahtuvat ohjaimen tatteja käyttämällä. Alakoukut ja yläkoukut on kaikki sulavampaa toteuttaa, kun ei tarvitse rämpytellä näppäimiä. Yksi seikka joka ei omasta mielestäni kuitenkaan ole ainakaan parempaan suuntaan mennyt, on tyrmäyksen jälkeen matosta nouseminen. Aiemmissa peleissä tämä tapahtui ohjaimen tattien saamisella ympyrän keskelle, joka vaikeutui mitä useammin mattoon pläjähti. Fight Night Round 4:ssä pelaajan pitää tasapainotella vasen tatti eräänlaisen energiaviivan keskelle (vihreälle alueelle) ja sen jälkeen naputtaa oikeaa tattia ylöspäin, joka ikäänkuin kuvastaa “ylös nousemista.” Uusi tapa on kuitenkin mielestäni jokseenkin tönkkö, eikä niin hauska käyttää kuin aiemmin.

Kuten mainitsinkin, on peli visuaalisesti edelleen todella näyttävä ja edellisosan tapaan hiki virtaa aidonoloisesti nyrkkeilijöiden kropan pinnalla, mutta niin myös lentääkin yhdessä veren kera, silloin kuin oikein mätkitään. Parannusta audiovisuaalisella osastolla on selkeästi pelinaikainen selostus, joka on edeltäjäänsä vielä sulavampaa ja jouhevampaa. Kaukana ollaan ajoista, kun selostus tuntui yksittäisten repliikkien yhteenniputetulta kasalta.
Kokonaisuutena Fight Night Round 4 on loistavaa nyrkkeilyviihdettä, mutta ei suinkaan mitään mullistavaa aiempaan nähden. Siinä missä FNR 3 oli käytännössä vain graafinen päivitys ja ensimmäinen uusien konsoleiden nyrkkeily FNR 2 -peliin nähden, on sarjan tuorein tulokas muutamilla uudistuksilla päivitetty kolmonen, jonka Live-pelaajamäärät kolmosen määriin verrattuna tosin on sellaiset miinus sata prosenttia.

Yhteenveto

Laadukas kokonaisuus

Hyvää

  • - Selostus aiempaa parempaa
  • - Visuaalisesti näyttävä
  • - Total Punch Control on edelleen loistava kontrollointitapa
  • - Kiitettävä määrä nyrkkeilijöitä

Huonoa

  • - Livessä ei ole pelaajia
  • - Turha ESPN-sälä
  • - Erikseen ostettavat pelimuodot
  • - Ei kovin paljoa uutta
  • - Matosta nouseminen toteutettu hölmösti aiempaan nähden