Arvostelussa Forza Motorsport 3

Kirjoittanut: Mikko Kosonen, 18.joulukuu 2009

Peliarvostelu

Pelin nimi Forza Motorsport 3
Alusta XBOX360
Äänituki Dolby Digital 5.1
Pelaajamäärä 1-8
Avaa pelin lisätiedot

Sonyn Playstation -pelikonsolin autopeligenren lippulaiva on jo pitkään ollut erittäin suosittu Gran Turismo. Xboxin puolella tämä näyttäisi vahvasti jääneen Microsoftin oman Forza Motorsport -pelisarjan harteille, eikä syyttä, sillä onhan Forza Motorsport selkeästi Gran Turismon vastine. Ensimmäinen Forza-peli julkaistiin vuonna 2005 ja sen seuraaja, Xbox 360 -konsolille julkaistu Forza Motorsport 2 vuosi sen jälkeen, samoihin aikoihin.

Jälleen on kulunut kutakuinkin saman verran aikaa edellisestä Forza-pelistä, kun sarjan kolmas osa astelee estraadille. Esittelenkin teille nyt pelin nimeltä Forza Motorsport 3. Sarjan uusin tulokas ei ole kahta aiempaa osaa pelanneille mikään maailmaa mullistava kokemus, mutta tästä huolimatta kyseessä on ehdottomasti Xboxin paras autopeli ? kyllä, kolmonen on parempi kuin Forza 2.
Forza 3 on nimittäin jokseenkin yllätyksellisesti ensimmäinen (ja toivottavasti viimeinen) Xbox 360 -peli, joka on pakko osittain asentaa kovalevylle, mikäli mielii saada kaikki radat ja autot käyttöönsä. Peli on pakattu kahdelle DVD-levylle, joista toinen on asennuslevy. Peli ilmoittaa toimivansa moitteetta ilman asentamistakin, mutta tällöin ei kaikkia herkkuja saa käyttöönsä. Hieman typerä ratkaisu omasta mielestäni, sillä PS3:sta poiketen Xboxien kovalevyt eivät tunnetusti ole mikään järin suuria saatika, että niitä saisi PS3:n tapaan itse saisi vaihtaa tavallisiin tietokonekovalevyihin, vaikkapa 500 gigaiseen malliin, vaan on sen sijaan pakko hankkia virallinen Microsoft-tuote. Noh, onneksi vanha Xboxini hajosi viimeisen kerran ennen Forza 3:n arvostelua, joten tilalle hankkimani Elite-mallin mukanaan tuoma 120 gigatavun kiintolevy tulikin erittäin tarpeeseeen, sillä Forza 3:n asennus haukkaa itselleen yli gigatavun kokoisen tilan.

Tyypillisen konsoliautosimulaation (kuten GT -pelisarjan tapaan) Forzan tarjoama sisältö on jälleen lukemiltaan sieltä isosta päästä. Noin 400 erilaista autoa, sekä 100 erilaista rataa pelattaviksi. Kaikki Forza 3:n ostaneet pelaajat saavat lisäksi pelin mukana latauskoodin, jolla saa ilmaiseksi ladata Liven markkinapaikalta Legends -lisäautopaketin, sekä kaksi uutta rataa sisältävän ratapaketin. Ilmaiseksi ladattavissa paketeissa on muun muassa mielenkiintoiseksi kilparadaksi muunnettu lentokenttähangaari, sekä seuraavat autot:

1965 Alfa Romeo Giulia Sprint GTA, 1964 Aston Martin DB5 Vantage, 1981 BMW M1, 1960 Chevrolet Corvette, 1969 Dodge Charger, 1957 Ferrari 250 Testa Rossa, 1980 Fiat 131 Abarth, 1967 Lamborghini Miura P400, 1971 Nissan Skyline 2000 GT-R sekä 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe.

Tämän kyseisen, ilmaisen autopaketin ohella pelin kehittänyt Turn 10 on julkaissut lisäksi toisenkin (maksullisen) autopaketin ladattavaksi, joka sisältää seuraavat autot:

2010 Ferrari 599XX, 2010 Mercedes SLR Stirling Moss, 2010 Lamborghini LP6700-4 SV, 2010 Porsche Panamera Turbo, 2010 Ferrari 458 Italia , 2010 Jaguar XFR, 2010 Audi S4, 2009 Aston Martin #007 AMR Lola, 2009 Audi #2 Sport Team Joest R15 TDI ja 2010 Nissan GT-R Spec V.

Jotta koko arvosteluni ei kuitenkaan kuluisi autopakettien ? ilmaisten ja maksullisten ? sisältöjen läpikäymiseen, on aika pureutua itse peliin ja siihen millainen pelikokemus onkaan Forza Motorsport 3. Vakiona peli sisältää siis noin 400 autoa, joten onkin ehkä hyvä mainita pelin mukana vakiona tulevistakin muutama. Mukana on tukku aiemmistakin peleistä tuttuja autoja tottakai, mutta sekaan mahtuu myös lukuisia uusiakin tuttavuuksia vanhojen autojen kastista, sekä monia 2008- ja 2009-vuoden mallejakin, joita ei nähty Forza 2:ssa. Valikoima kattaa tuttuun tapaan jokamiehen perusautoja, nopeita urheiluautoja, vakioautoja, kuin jenkkimuskeleitakin.

Listalta löytyy muun muassa nimikkeitä, kuten 2009 Acura de Ferran Mortorsports ARX-02a, 2009 Alfa Romeo Brera Italia Independent, 2009 Audi Q7 V12 TDI, 2009 BMW Motorsport 135i Coupe, 2009 Bugatti Veyron 16.4, 2009 Cadillac CTS-V, 2009 Chevrolet Aveo5 LT, 2009 Citroen C4 VTS, 2009 Dodge Challenger SRT-8 sekä 2009 Ferrari California.

”Rahvaan kansan” autokuntaa pelissä edustavat tällä kertaa muun muassa 1970 Nissan Datsun 510, 2009 Scion xD, 2007 SEAT Leon Cupra, 2008 Toyota Yaris S, 2003 Volkswagen Bora VR6, 2008 Volkswagen Scirocco GT, 1994 Honda Civic 1.5 Vti, 2004 Volkswagen Beetle, 2008 Alfa Romeo Mito, sekä 1983 Audi Sport Quattro.

Urheiluautojen kuntaa, sekä jenkkimuskeleiden kategoriaa edustavat muun muassa seuraavat nimikkeet: 2002 Chevrolet Corvette Z06, 2006 Chevrolet Corvette Z06, 1970 Dodge Challenger R/T Hemi, 2008 Dodge Viper SRT10 ACR, 1999 Ferrari 360 Modena, 2002 Ferrari 575M Maranello, 1987 Ferrari F40, 1970 Ford Mustang Boss 429, 2005 Lamborghini Murcielago, 2005 Lamborghini Gallardo, 2009 Mercedes A200 Turbo Coupe, 1982 Porsche 911 Turbo 3.3, sekä 2006 Porsche Cayman S.

Loppujen lopuksi pelissä on yksinkertaisesti niin paljon autoja, ettei niitä kaikki millään voi eikä edes kannatakaan tässä arvostelussa alkaa listaamaan, joten kiinnostuneiden katsastaa täydellinen autolista vaikkapa täältä.

Vaikka autovalikoima onkin todella huikea ja jälleen suurempi kuin edeltäjänsä 300:n auton valikoima, ei Forza 3:n hehkutettu 100 rataa sen sijaan periaatteessa pidä paikkaansa. Käytännössä erilasisia ”kisamaisemia” on pelissä 24 kappaletta, (jos mukaan lasketaan ilmaiseksi ladattavat kaksi lisärataa) joista jokaisesta on sitten tehty useampi ratavariaatio. Esimerkkinä osa radoista ajetaan lyhyenä sekä pitkänä versiona ja sen lisäksi näistä molemmista on olemassa oikein sekä väärinpäin ajettavat versiot. Vaikka kisaamispaikkoja onkin kaiken kaikkiaan ihan Ok määrä Forza 2:n kahdentoista ratamaiseman valikoimaan nähden, tuntuu silti paikoitellen ? etenkin alkupuolella peliä — pakostikin siltä, kuin jatkuvasti ajaisi samoja ratoja yhä uudelleen ja uudelleen.

Asiaa ei myöskään juuri auta se, että jälleen Turn 10 on päättänyt kierrättää vanhoja ratoja. Esimerkiksi Maple Valley Raceway sekä New York Circuit ovat ensimmäisestä ja toisesta Forza -peleistä tuttuja tapauksia, kun taas Laguna Seca, Road Atlanta, Sebring ja Suzuka olivat jo niin ikään Forza 2:ssa. Kokonaan uusia ratatuttavuuksia ovat muun muassa Silverstonen, Nürburgringin, sekä Katalonian kisaradat ja näiden lisäksi mukana ovat myös uutuuksina Road America, Fujimi Kaido, Mugellon testirata, pitkä Amalfi rallitaipale Italiassa sekä upeannäköisillä maisemilla varustettu Espanjan Montserrat.

Nyt kun ratavalikoimaa sekä autovalikoimaa on käyty lävitse, on hyvä puhua hieman itse pelin toimintamekaniikasta. Kuten mainitsinkin, ei Forza 3 sinänsä ole maatajärisyttävä kokemus sarjan kahta aiempaa osaa pelanneille, sillä suurin osa ominaisuuksista kuin itse simulaatiomaiseen ajettavuuteen pyrkivä ohjauskin ovat varsin tuttua kauraa. Itse asiassa aiempia Forza -pelejä pelanneille ajettavuus tuntuu ? positiivisessa mielessä ? niinkin tutulta, että jo muutaman kisan jälkeen voi surutta kytkeä suurimman osan ajoavuista pois päältä. Niille, jotka eivät ole aiemmin Forza-sarjan pelejä pelanneet, kerrottakoon, että Forza 3 on edeltäjiensä tapaan takuuvarmasti Xboxin realistisin ajopeli.

Forza 3 pitää sisällään yksinpelaajaa varten tarkoitetun uramoodin, minkä lisäksi tarjolla ovat split-screen, quick race, sekä time trial -pelitilat tarjoava ”free ride” minkä lisäksi mukana on tottakai myös Liven kautta onnistuva verkkomoninpeli. Mutta jos kuitenkin aloittaisimme puhumalla urapelistä. Forza 3:n urapeli jakautuu käytännössä kahteen osaan; season play sekä event list -vaihtoehtoihin, joista jälkimmäisessä pelaaja saa itse vapaasti valita mihin kisoihin ottaa osaa. Season play sen sijaan peluuttaa pelaajaa automaattisesti erilaisten kisatapahtumien lävitse antamalla pelaajan valita kunkin teholuokan (A, B, C, D jne.) yksittäisten mestaruusosakilpailuiden välissä jonkin kolmesta pienemmästä kisatapahtumasta, jotka taasen sisältävät useamman osakilpailun.

Kaiken kaikkiaan event list kattaa kymmenen toisistaan eroteltua erilaista ”kisavyöhykettä.” Event listin kaikkein vasemmanpuoleisin viidenkymmenen kisatapahtuman vyöhyke sisältää kisoja, joissa alla pitää olla esimerkiksi nimenomaan kolmeovinen tai vaikkapa japanilaisvalmisteinen auto, kun taas pidemmälle mentäessä mukaan tulevat muun muassa pelkästään ruotsalaisille autoille tai Pontiac-merkkisille autoille suunnatut kisatapahtumat. Kun tästä mennään vielä eteenpäin tulevat mukaan tapahtumat, joihin lukeutuu muun muassa Porsche Vs. Ferrari ja muut vastaavat versus-kisat, joissa mittaa toisistaan ottavat vain kaksi tiettyä automerkkiä. Vielä myöhemmin nousevat kuvaan mukaan tietyn heppamäärän omaavat autot ja loppupuolella listaa mennäänkin sitten jo lähinnä vakioautokalustolla eteenpäin.

Urapeli onkin kiitettävän monipuolinen, eikä sitä tarvitse edes event listin kautta pelatessa suorittaa orjallisesti järjestyksessä. Mikäli pelaajalla vain on tarvittava kalusto alla, voi hän pelata vaikkapa muutaman alkupään kisan ja pomppia sen jälkeen miten huvittaa edes takaisin sopivaa autoa alle vaihtamalla.

Kaiken kaikkiaan Forza 3:n uramoodista löytyy 220 yksittäistä kisatapahtumaa, eri teholuokkien mestaruuskisat mukaanlukien. Jokainen kisatapahtuma yleensä sisältää 3-7 yksittäistä kisaa ja pelin viimeinen ja samalla parhaan palkkion tarjoava Class R1 World Championship -kisa pitääkin sisällään sitten jo 13 osakilpailua, eli pienen mestaruussarjan verran. Pelattavaa kaiken kaikkiaan riittääkin siis jo yksinpelin osalta pidemmäksi aikaa.

Forza -peleille tuttuun tapaan jokaisessa kisassa pelaajaa palkitaan, vaikka sijoittuisikin sille viimeiselle sijalle, vaikka joukon hännillä ajelevan palkkio onkin jo aika mitätöntä luokkaa. Omien tulojen kerrointa voi kuitenkin nostaa vaikeustasoa säätelemällä aiempien pelien tapaan. Vaikeustaso-valikosta löytyvät asetukset muun muassa oikeaoppiselle ajolinjalle, luistonestolle, jarrujen lukkiutumisen estolle, sekä tekoälyn säädölle helposta vaikeaan. Jokainen pois päältä kytketty ajoapu tuottaa viidestä viidentoista suuruisen prosentuaalisen lisäyksen pelaajan kisoista tienaamaansa peruspalkkioon. Maksimissaan pelaaja voi tienata sadan prosentin lisäyksen ansaitsemansa peruspalkkionsa päälle, jos kaikki ajoavut ovat pois päältä ja tekoäly asetettu hard-tasolle. Mikäli vaurionmallinnuskin on asennettu haastavimmalle, eli simulaatio-tasolle, napsaistaan aina per kisa jonkin verran pelaajan tienesteistä pois riippuen siitä, kuinka kolhittu oma auto on maaliviivalle pääsemisen jälkeen, jonka lisäksi peli ottaa huomioon vauriot liittyen auton ajettavuuteenkin. Aiempien Forza -pelien tapaan palkitseva vaikeustasosysteemi on erittäin toimiva, sillä pelaaja tuntee suoraan virtuaalitilipussissaan haastavuuden nostamisen.

Hieman harmillisesti Forza 3 kärsii samasta asiasta kuin edeltäjänsä mitä tulee tekoälyyn ja sen haastavuuteen sitä säädeltäessä. Vähänkään realistisempia autopelejä ? Forza -peleistä puhumattakaan — pelin vaikeustason asettaminen jo heti alkuunsa medium-tasolle tuskin tuottaa juuri minkäänlaista liiallisen haastavuuden ongelmaa ja jo muutaman kisan jälkeen kokeemmat kaaharit päihittävätkin tekoälyn mennen tullen joka kisassa ja joskus jopa puolen kierroksen kaulankin voimin. Kun tekoälyn tason asettaa hardille, pompsahtaa vaikeuskäyrä omasta mielestäni aiempien pelien tapaan ehkä hiukan liikaa, jolloin kisata saa aivan tosissaan, eikä silloinkaan aina tunnu keinot eikä konstit riittävän, tekoälykuskien kaasutellessa karkuun. Tekoälytasot voisivatkin olla ehkä hieman paremmin tasapainotettuja tai sitten mediumin ja hardin väliin voisi luoda vielä yhden vaikeustason lisää seuraavaa peliä ajatellen. Tällaisenaan kun medium-taso on ajomallinnuksen selkäytimeensä omaksuneille nopeasti ainakin hitaammilla sekä keskikastin autoiilla kisattaessa aivan liian helppoa kauraa, kun taas hard-taso on jossain mielessä jopa liiankin haastava. Näin yleiseltä kantilta tarkasteltuna tekoälykuskit tosin kisaavat varsin mallikkaasti, yrittävät ohittaa varsin kunnianhimoisesti kuitenkaan sekopäisesti törmäillen, minkä lisäksi myös tekoälykuskitkin tekevät silloin tällöin ajovirheitä itsekin sekä kamppailevat keskenään sijoituksista.

Kisoja ajamalla ja etenkin voittamalla pelaajalle kertyy kokemuspisteitä. Jokaisella autolla on kaiken lisäksi oma kokemukäyränsä (autoilla maksimitaso on viisi ja pelaajalla 50), joten vaikka pelaajan auto A olisikin tasolla 3, se ei tarkoita sitä, että auto B olisi. Keräämällä itselleen sekä autoilleen kokemuspisteitä nostavat kokemuspisteet lopulta molempien tasoja ja tässäkin kohtaa kehittymistä palkitaan. Pelaajan oman tason noustessa korkeammalle, avautuu uusia kisatapahtumia pelattavaksi, mutta samalla jokaisen tasonnousun myötä pelaajaa palkitaan uudella menopelillä kokoelmaansa.

Koska ajajatasoja on yhteensä 20 kappaletta, tarkoittaa se siis sitä, että pelaaja saa kokemuspisteiden kautta urapelin aikana 20 ilmaista autoa itselleen. Auton tason noustessa pykälän verran, halpenevat sille ostettavat viritysosat pelin virtuaalikaupassa. Kaupasta voi ostaa kaikki mahdolliset auton suorituskykyyn sekä ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat osat aina jousista renkaisiin ja pakoputkista parempiin vaihdelaatikoihin. Autoa parannellessa sen ominaisuudet paranevat ja sitä myötä paranee lopulta väistämättä myös sen luokituskin. (A, B, C jne.) Koska osa kisoista on suunnattu tietynmerkkisille- tai mallisille autoille, voi pelaaja joskus joutua päivittämään tiettyä autoaan ”alaspäin,” jotta se hyväksyttäisiin tietynlaiset kriteerit täyttävään ajoluokkaan. Kun näin käy, peli ilmoittaa auton soveltumattomuudesta ja voi pelaajan puolesta tehdä päivityksen itse, ellei pelaaja itse jaksa. Auton muuttamisesta takaisin huonommaksi ei kuitenkaan koidu pelaajalle mitään lisäkuluja, eikä autosta poistettavat tehokkaammat osat katoa mihinkään, sillä pelaaja voi ottaa ne uudelleen käyttöön taas halutessaan.
Autoja pääsee kustomoimaan osien ostelun ohella myös muutoinkin. Innokkaimmat harrastelijat voivat luoda omia, tarkkoja säätöasetuksia menopeleihinsä, kun taas enemmän visuaalisen puolen hinkkaamisesta kiinnostuneet voivat laittaa autonsa ulkonäköä erilaisin vinyylein, sekä luoda omiaan. Arvostelua kirjoittaessa Livessä olikin myynnissä jo useita satoja todella näyttäväksi laitettuja autoja, joita pelaaja voi ostaa (ja myydä itsekin) pelin huutokaupan kautta Live-kisoista kertyneillä tienesteillään.

Moninpelinsä osalta Forza 3 ei edeltäjiensä tapaan tuota pettymystä. Kaahaaminen jo pelkästään split-screeninä kaverin kanssa samalla sohvalla on hauskaa puuhaa, mutta vielä hauskempaa on maksimissaan kahdeksan pelaajan yhtäaikainen moninpeli Livessä. Pelaaja voi hakea peliseuraa joko quick race -hakutoiminnolla, tai sitten rajata hakunsa tietyntyyliseen kisaamiseen, kuten vaikkapa drag racingiin, ovaalikisaamiseen, perinteiseen ratakisaamiseen tai vaikkapa driftauskisoihin. Peliseuraa löytyy servereiltä rutkasti, arvostelun kirjoitushetkelläkin. Valitettavasti internet-yhteyteni ei kuitenkaan kestänyt varsinaisia pelisessioita 8-megaisen yhteyteni katketessa jokaisella peliyrityskerralla, joten ensikäden raporttia verkkopelisessioista en pääse tällä kertaa antamaan. Kuitenkin moninpelin suosioon nähden sen olettaisi toimivan yhtä hyvin kuin aiemmissakin osissa.

Audiovisuaalisesti Forza 3 on selkeä parannus Forza 2:een nähden. Autojen osalta parannusta on kakkosen ajoilta tullut selkeästi ja paikoitellen autot hipovat uusimpien GT-pelien tapaan jo fotorealistisuuden tasoa. Kisaympäristöjen grariikka sen sijaan on parantunut vähemmän ja välillä epäilinkin onko muutosta tapahtunut lainkaan., vaikka kieltämättä esimerkiksi Espanjaan sijoittuva kokonaan uusi rata Montserrat tarjoaakin varsin kauniita vuoristomaisemia. Kokeeksi pistin kuitenkin heti Forza 3:n pelisession jälkeen pyörimään Forza 2:n ja sain tietää totuuden; eroa riitti silminnähtävästi. Forza 3:ssa etenkin valaistus sekä reunanpehmennyksen käyttö on paljon parempaa ja muutoinkin tekstuurit ovat korkeampitasoisia kuin ennen ja siksi Forza 2 näyttikin pikaisen testin jälkeen kamalan ikääntyneeltä.

Ruudunpäivitys Forza 3:ssa on edellisten pelien tasoa, eli riittävän hyvää. Vauhdin tunne on varsin hyvin kohdallaan ja paikoitellen tuntuukin, että mennään todella lujaa, etenkin silloin kun ajetaan S-luokan ja sitä paremman luokan autoilla, kunhan vain muistaa valita joko nokkapelti- tai tienäkymän kuvakulmakseen, sillä auton takaa kuvattuna meno ei välity yhtä kovana. Uutuuena Forza 3 tuo mukanaan kokonaan uuden pelattavan kuvakulman, ohjaamon. Nyt jokaista pelin autoa voi ajaa näin myös ohjaamokuvakulmasta ja mikäs siinä, kun ne ovat yksityiskohtaisesti mallinnettuja ja minkä lisäksi radan näkyvyys ohjaamokuvakulmastakin käsin pysyy varsin hyvänä.

Hieman harmillisesti vaurionmallinuksen visuaalinen puoli sen sijaan jää edellisten pelien tasolle. Siinä missä täydessä vauhdissa toisen perään ajaminen tietää sitä, että loppukisan ajetaankin sitten todennäköisesti puolillatehoilla, sekä puoltavalla autolla, ei visuaalinen vaurio oikein vastaa tuntumaa. Naarmut ja maalipinnan katoaminen näyttää kamalan piirretyn oloiselta, eivätkä pellitkään väänny kuin hieman, vaikka ajovalot rikkoutuvatkin. Parhaimmillaan ainakin joistain autoista voi saada puskureita irti, mutta siihen osien irtoaminen jääkin. Uutta Forza 3:ssa tosin on se, että mikäli onnistuu aiheuttamaan oikein kunnon kolarin, voi pelaajan ? tai muiden kisaajien ? auto lentää ympärikin. Itse en kertaakaan autoani ympäri pelaamisen aikana saanut, kahdelle renkaalle kylläkin. Jos ja kun tulee kolaroitua, eikä tee mieli jatkaa kisaa loppuun saakka, tulee hätiin pelin uusi ominaisuus; ajan taaksepäin kelaaminen.

Ajan taaksepäinkelaamisen ansiosta koko kisaa ei ole pieleen menneen mutkan tai peräänajoon johtaneen pieleen menneen jarrutuksen vuoksi pakko aloittaa alusta. Sen mikä TOCA Race Driver: GRID innovatiivisena ominaisuutena toi ensi kerran mukanaan tyypilliseen autopeliin (Full Auto -pelejä ei lasketa) on pikkuhiljaa muodostumassa vakio-ominaisuudeksi autopelien keskuudessa. Codemasters hyödynsi ajankelausta uudelleen hiljattain Colin McRae: Dir 2 -pelissään. Nyt kyseisen ominaisuuden on kopioinut myös Forza 3 ja hyvä niin, sillä arvostelijamme Petteri Hemmilän sanoin, ajankelauksen kuuluisi tätä nykyä olla todellakin vakiovaruste autopeleissä. Aivan täysin identtisesti ei Forza 3 ole kuitenkaan ominaisuutta apinoinut, sillä se on yksinkertaisempi esitys kuin Codemastersin peleissä. Forza 3:ssa pieleen menneen kohdan jälkeen painetaan ohjaimen back-nappulaa (kuten Dirt 2 ja GRID -peleissäkin) mutta sen sijaan, että pelaaja saisi itse kelata niin paljon tai vähän taaksepäin kuin haluaisi, siirtää peli automaattisesti autoa taaksepäin tietyn matkan. Mikäli kelattu matka ei tyydytä, voi back-nappulaa painaa uudelleen, jolloin peli kelaa taaksepäin vielä toisenkin pätkän. Välillä pelin antama ensimmäinen kelattu kohta saattaakin olla jättö todella huonoon kohtaan ja siksi vapaa kelaaminen pelaajan toimesta olisi ollut parempi. Forza 3:ssa kelauskertojen määrä per kisa ei ole myöskään vaikeustasosta riippuen rajoitettu, vaan pelaaja saa kelata niin monta kertaa kuin haluaa. Se, että onko tämä hyvä vai huono asia, on jokaisen oma asia.

Ääniosastolla peli toimii entistä paremmin. Autojen ääniin on panostettu tällä kertaa paljon enemmän ja siinä missä autojen moottorit on aiempaa paremmin kuultavissa kuulostavat kaikki autot myös jälleen kerran erilaisilta. Siinä missä suhteellisen tehoton Toyota Yaris S ei kuulosta juuri miltään, on esimerkiksi 1982-vuoden Porschessa varsin mukavat murahtelut. Ja niin on esimerkiksi vaikkapa 2002 vuoden Ferrarissakin, mutta emurahteluiden erot ovat edellä mainittuun Porscheen verrattuna korvin kuultavissa ja se tekee pelin äänistä juuri niin hienot. Musiikkiakin löytyy ja sitä soi valikoiden ohella vakiona myös pelin aikanakin. Tarjolla on yhtä sun toista musiikkiraitaa, mutta vakiona pelin äänet on säädetty siten, että musiikin vain juuri ja juuri kuulee renkaiden vinkunan sekä moottoreidne murinan seasta, enkä oikeastaan missään vaiheessa tullut lisänneeksi musiikin äänenvoimakkuutta, sillä moottoreiden äänet olivat se mitä halusin itse pelatessani kuulla. Muutoinkin pidin enemmän pelin valikoissa soineesta rauhallisesta musiikista, joka ei ollut samaa kuin pelin aikana soinut musiikki.

Yhteenveto

Lähes täydellinen

Hyvää

  • + Moninpeli
  • + Pelattavaa riittää
  • + Aiempaa parempi grafiikka
  • + Realistinen ja säädettävä ajomallinnus
  • + Paljon autoja ja ratoja
  • + Ajan taaksepäinkelausominaisuus..

Huonoa

  • - Osa radoista jälleen vanhoja
  • - Pelin asentaminen
  • - ..Joka voisi olla parempikin