Arvostelussa From Dust

Kirjoittanut: Mikko Kosonen, 16.elokuu 2011

Peliarvostelu

Pelin nimi From Dust
Alusta XBOX360
Arvostelija Mikko Kosonen
Arvostelukappale Microsoft
Avaa pelin lisätiedot

From Dust on mielenkiintoinen Xbox Live Arcade -julkaisu. Sen konseptin on ideoinut ranskalaismies nimeltä Eric Chahi, joka aikoinaan ? tarkemmin vuonna 1991 ? julkaisi Interplayn kautta pelin nimeltä Another World. Another World ? josta on tänä päivänäkin saatavilla nykytietokoneille tarkoitettu ja paremmalla grafiikalla varustettu 15-vuotisjuhlajulkaisu noin kymmenen euron hintaan ostettavaksi pelin virallisilta sivuilta.

Vaikka Eric Chaci onkin luonut uransa aikana muitakin pelejä kuin Another Worldin ? ja vielä tuoreemmin 1998 julkaistun Heart Of Darknessin, on Another World silti se peli mistä mies parhaiten muistetaan. Another World oli pääasiassa (aikaansa nähden) varsin hienonnäköinen, vektorigrafiikalla totettu, Prince Of Persia -henkinen tasohyppelypeli tuntemattoman planeetan maisemissa. Pelissä parasta (omasta mielestäni) oli mainitsemani tunnelman lisäksi sen arvaamattomat tapahtumaketjut. Pelaajan hahmoa ei pelkästään hyppyytetty kuilujen ja muiden esteiden ylitse, vaan pelissä oli myös lukuisia refleksejä sekä päättelykykyä vaatineita kohtia, joissa oli toimittava nopeasti. Ei sen enempää kuitenkaan Another Worldista; kannattaa katsoa youtubesta pelivideoita, tai sitten imuroida suoraan kyseisen pelin demo ja ottaa selvää mistä vuonna 1991 pelaajat puhuivat.
Mitä Eric Chahiin tulee, hän ei ole ollut ideoimassa uutta peliä kahteenkymmeneen vuoteen, ennen kuin vasta nyt. Ubisoftin julkaisema From Dust on ensimmäinen sorttiaan, pitkän tauon jälkeen. Osaako mies edelleen tehdä pelejä, joista kiinnostuvat myös tämänpäivän teini-ikäiset (ja sitä vanhemmat) pelaajat?

From Dust on genreltään tekijänsä mukaan ”jumalpeli”, vähän samaan tapaan kuin esimerkiksi Popoulous, Sim City tai Black & White. Kun peliä pelaa, huomaa kuitenkin nopeasti, että ainakin tässä kohtaa on menty hieman metsään. Omasta mielestäni on virhe markkinoida peliä jumalpeligenren pelinä, koska siinä on niin paljon vähemmän sellaista, johon pelaaja oikeasti pääsee vaikuttamaan. Joku saattaisi sanoa, että koskaFrom Dustin kohdalla kyseessä on peruspeliä paljon pienempikokoinen ja yksinkertaisempi arcade-muottiin sovitettu julkaisu, on pelin laajuuskin sitä luokkaa. Tämä on toki hyvä näkökanta asiaan.

Pelissä pelaajan kontrolloitavana toimii breath of life, eli ”elämän henkäys.” Pelaaja ohjastaa kartalla matomaista kursoria, joka ei kuitenkaan ole varsinaisesti mato, vaan yksinkertainen maaston mukaan luikerteleva kursori. Pelin tarinamoodi käsittää pelattavaksi 13 erilaista karttaa, joiden aikana pelaaja yhdessä kursorinsa kanssa avittaa ensimmäisiä homo sapiensin edustajia selviytymään uudessa ja tuntemattomassa maailmassa maapallolla.

Perusideana on siis johdattaa tummaihoista heimokansaa kohti sivilisaatiota ja elämää. Käytännössä tämä tapahtuu siten, että kussakin pelikartassa olevat toteemit tulee valloittaa. Ne valloitetaan lähettämällä pelaajan alussa omaama heimopoppoo lähimmän toteemin luokse. Kun toteemi on valloitettu perustavat heimolaiset primitiivisen kylän. Kylä taasen takaa sen, että jos luonnonmullistus, kuten tulva, kulopalo tai vaikkapa tulivuorenpurkaus yllättää kohti seuraavaa toteemia matkaavat miehet, syntyy jo rakennetusta kylästä lisää käskytettäviä. Mikäli kaikki pelaajan heimolaiset kuolevat, eikä kyliä ole lainkaan, alkaa kartan pelaaminen alusta. Kartta voitetaan silloin, kun kaikki toteemit on kansoitettu ja mahdollisuus kulkea eräänlaisesta portaalista seuraavaan karttaan avautuu. Periaatteessa omasta mielestäni From Dustin kohdalla voidaankin puhua eräänlaisesta Lenmmings -pelien sekä kevyen strategian ja jumalsimuloinnin sekoituksesta.

Kaikki yksinpelin kartat ovat toinen toistaan jyrkkenevästi vaikeampia, joten vaikka alussa tuntuisi aivan läpihuutojutulta rakentaa yksi kylä tai pieni kulkuväylä lähes tyynesti virtaavan veden yli, ei homma enää olekaan niin yksinkertaista kun mukaan otetaan tsunamit, ikävän nopeasti leviävät kulopalot ja purkautuvat tulivuoret, jotka valuvat etenkin alamäkeä pitkin yllättävän arvaamattomasti. Myöhemmässä vaiheessa omia strategioitaan saakin sitten miettiä jo hieman enemmän, ettei koko touhu luhistu kuin korttitalo.

Pelaaja ei voi suoranaisesti itse liikuttaa heimolaisia perinteisten strategiapelien tapaan, vaan ainoastaan käskyttää heimolaisia kulkemaan tiettyihin paikkoihin. RTS-pelien tapaan heimolaiset sitten valitsevat parhaaksi katsomansa reitin annettuun kohteeseen ja vaihtavat sitä tarvittaessa ? tosin ei aina mahdollisimman älykkäällä tavalla ja saattavat joutua muun muassa veden tai laavan uhriksi. Pelaajan tehtävänä onkin hieman katsoa, että heimolaiset selviävät perille ja mahdollisuuksien mukaan tehdä heimolaisten kulkemista sujuvampaa. Pelaajalla ”elämän henkäyksen” roolissa on mahdollisuus muokata maastoa. Pelaaaja voi imeä mukaansa hiekkaa, vettä sekä magmaa, eli sulaa laavaa, ja käyttää niitä parhaaksi näkemällään tavalla. Magmasta voi muodostaa veteen jykeviä kulkusiltoja tai esimerkiksi kiviseiniä maalle, kun taas hiekkaa auttaa samalla tavalla, tosin kuluu nopeasti myös pois sitä hiovan meriveden tieltä.

Toteemit eivät ole pelkästään kosmeettisia tolppia, jotka täytyy kansoittaa päästäkseen portaalista seuraavaan karttaan, vaan jokainen toteemi (yleensä lukuun ottamatta ensimmäistä) tuo mukanaan jonkin erikoiskyvyn pelaajan käytettäväksi. Tarjolla on muun muassa kykyjä, jotka muuntavat veden hyytelömäiseksi pysäyttäen sen virtauksen, ”engulf all” jonka avulla voi noin minuutin ajan imeä lopputtomasti materiaa vailla huolta tilan täyttymisestä. Lisäksi mukana ovat kaikki aktiiviset palot kartalla sammuttava kyky sekä kyky, jonka avulla pelaaja voi ”engulf all” -kyvyn tapaan imeä tavaraa paljon isomman määrän, mutta ei loputtomiin. Kyvyistä viimeksi mainittu eroaa engulf-kyvystä sillä, että se palautuu takaisin pelaajan käyttöön ajan loputtua paljon nopeammin.

Myös heimolaisilla on muutama kyky. Tietyntyyppiset heimolaiset osaavat noutaa ”tietotaitoa” erikoisista kivipaaseista, joita löytyy usein yksi jokaisesta pelikartasta. Kivipaasista saadaan lahja, jonka avulla kylä voidaan suojata laavalta sekä tulvavesiltä. Kun ilkeännäköinen tsunami viimein iskee kylään, joka on suojattu vedeltä, vesi yksinkertaisesti vain kiertää kyseisen kylän jättäen sen täysin ehjäksi. Tässäkin piilee strateginen elementti, sillä useimmiten kivipaasilla käyminen saattaa olla kannattavaa ennen kuin tiettyihin paikkoin alkaa pystyttämään kylää. Kylä ei nimittäin kauaa epävakaasti käyttäytyvällä alueella säily. Kun ”shamaani” on kerran hakenut tietoa kivipaasilta, pystyy hän jakamaan tietotaidon kaikille muillekin kylille, vaikka tosin joutuu käymään niissä paikan päällä ensin.

Kokonaisuutena From Dust on erittäin piristäväntyylinen kevytstrategiapeli ja vaikkei mielestäni aivan jumalpelin titteliä ansaitsekaan, on silti tänäpäivänä jotain melko omaperäistä, ottaen huomioon, että pelissä käytetään vieläpä melko realista fysiikanmallinnusta muun muassa veden sekä tulikuuman magman liikehdintään. Visuaalisesti From Dust on kelpoa katseltavaa, vaikka lähempää zoomailua peli ei aivan kestäkään. Etenkin laavan virtaaminen mäkeä alas on läheltäkin katsottuna varsin kaunista, mutta esimerkiksi heimolaiset ovat melko yksityiskohdattomia ja maaston teksruutit läheltä vaisuhkoja. Jos kuitenkin ottaa huomioon sen, että peli todella on arcade-julkaisu, niin siihen nähden From Dust on varsin onnistunut tekele visuaalisesti. Pelinaikaista musiikkia ei ole, mitä nyt kylissä kuuluu hieman viidakkorummun tai vastaavan pärinää. Pääosan äänien paikalla kaappaavatkin luonnon äänet, kuten purkautuvan tulivuoren ärähtely tai lähestyvän tsunamin suhina. Heimolaiset osaavat nekin pitää ääntä ja ölisevät etenkin silloin, kun ovat jääneet pulaan ja kaipaavat pelaajan apua päämääränsä saavuttamiseksi.

Tekniseltä pelattavuudeltaan From Dust toimii hienosti; vasemmalla tatilla liikutetaan kursoria, vasemmalla liipaisimella imetään materiaa maastosta ja oikealla vapautetaan sitä. Vasen olkapäänappula toimii zoomausnappulana silloin kun halutaan tarkastella yksittäistä heimolaista ja tämän liikkumista ja oikea taas silloin, kun halutaan zoomata yleisesti ottaen pelikartalla lähelle ja kauas. Useimmiten pelaaminen toimii parhaiten kaukaisimmalla näkymällä, jolloin koko kartan näkee selkeästi ylhäältä käsin ja heimolaiset ovat pelkkiä valopalloja kartalla. Silloin tällöin on kuitenkin myös zoomailtava takaisin alas, sillä maastonmuokkaaminen tarkasti vaatii myös tarkkaa näkyvyyttä. Viimeisenä, ristiohjain toimittaa pelaajan erikoiskykyjen virkaa, kun taas A-nappula ohjaimessa toimii käskytysnappulana. Esimerkiksi, kun toteemia klikataan A:lla lähtevät miehet suunnistamaan sitä kohti.
Yksinpelikampanjan kylkiäiseksi tarjolla on 37 erilaista haastetehtävää, jotka avautuvat pelaamalla kampanjan karttoja lävitse. Ideana on saada mahdollisimman nopea aika annetussa haasteessa. Haasteita ovat muun muassa metsäpalon sammutus, kivipaasilta tietotaidon hakeminen ripeästi puolessa minuutissa ennen kuin tsunami tuhoaa ainoan kylän ja niin edelleen. Haasteet ovat mukava lisä ja pidentävät pelikokemusta ? mutta eivät keinotekoisen ärsyttävällä tavalla.

Eivätkä ne pelin 13 tehtävääkään aivan niin nopeasti ole pelattu. Muutamia karttoja saa pelata puolesta tunnista tuntiin, siltikään välttämättä aina onnistumatta omissa suunnitelmissa sekä pelin antamissa tavoitteissa. Luonnonvoimia vastaan taisteltaessa on oltava pientä pelisilmää ja etenkin oikeaa ajoitusta tekemisten kanssa. Missään vaiheessa varsinaisen kampanjankaan pelaaminen ei oikeastaan pistä vihaksi.

Siihen nähden, että From Dust maksaa sen 1200 MS-pistettä (eli noin 14 euroa) Xboxin markkinapaikalla, on pelattavaa tarjolla rahan edestä melko kiitettävästi ja vieläpä kerrankin hieman tuoreempaan pelikokemukseen niputettuna.

Yhteenveto

Lähes täydellinen

Hyvää

  • + Pelattavaa riittää
  • + Simppelit ja toimivat kontrollit
  • + Visuaalisesti varsin toimiva
  • + Veden ja magman fysiikat
  • + Mielenkiintoisen erilainen idea

Huonoa

  • - Heimolaisten reitinhakutekoäly välillä aiheuttaa harmaita hiuksia