Arvostelussa Gotham City Impostors betatesti

Kirjoittanut: Mikko Kosonen, 2.tammikuu 2012

Peliarvostelu

Pelin nimi Gotham City Impostors betatesti
Alusta Artikkeli peli
Julkaisija Warner Bros. Interactive
Versio Beta
< >
Avaa pelin lisätiedot

Warners Bros. yhtiön omistuksessa oleva DC Comics ja sen tuottama Batman-sarjakuva paistattelee tällä hetkellä mukavassa suosiossa videopelirintamalla. Kahden tuoreimman Batman-pelin, Arkham Cityn sekä Arkhahm Asylumin jälkeen on jälleen voinut alkaa uskoa siihen, että myös 80- ja 90-luvun jälkeen osataan vielä tehdä hyviä — Arkham Cityn tapauksessa loistavia — Batman-pelejä. Tuntuukin siis jo kovin kaukaiselta ne ajat, jolloin EA pääsi laittamaan näppinsä peliin tuottamalla Batman Begins, sekä Catwoman pelit, joista etenkin jälkimmäinen oli silkkaa roskaa. Vaikka Batman – Arkham City on melko tuore tapaus edelleen, ei Warner Bros. Interactive ole jäänyt lepäilemään laakereilleen, vaan Monolithin (F.E.A.R. sekä Condemned) kehittämänä saapuu pian ladattavien pelien markkinoille, tässä tapauksessa Xbox Live arcadea varten kehitetty pienempimuotoinen ”Batman-peli”, Gotham City Impostors.

Pelin voi nimetä Batman-peliksi lainausmerkkien kera lähinnä siksi, että peli ei ole suoranainen ote Yön Ritarin itsensä edesottamuksista, vaan tarkoituksensa on nimensä mukaisesti pelata Gotham Cityn alamaailman ”huijareilla”, jotka ovat jakautuneet kahteen leiriin. Toisessa päädyssä ovat valejokerit, jotka yrittävät anastaa itse loputtomilla nauruilla varustetun sekopääpellen paikkaa, kun taas valebatmanit yrittävät puolustaa viattomia rikollisilta — samaan tapaan kuin oikea Batmanikin, mutta koska valebatmanien budjetti on olematon Batmanin rikkaan alter ego Bruce Waynen tilipussiin nähden, joutuvat valebatmanit turvautumaan tappaviin aseisiin sekä varsin omaperäisiin vempaimiin ei-tappavien sijasta.
Paperilla peli kuulostaa epäilemättä vähintäänkin mielenkiintoiselta ja pelistä julkaistut pelitrailerit ovat sitä osaltaan myös edesauttaneet, mutta pääasiassa se mistä pelissä on kyse, on silkkaa nettiräiskintää. Game Reality pääsi testaamaan peliä ennakkoon avoimen betaversion muodossa. Seuraavassa mietteitämme pelistä pienen ennakomaistiaisen muodossa.

Jos Gotham City Impostorsia pitäisi verrata johonkin olemassa olevaan FPS-nettiräiskintään, sanoisin että peli muistuttaa kovin paljon tuoreimpia Call Of Duty pelejä. Peli käyttää hyväkseen Monolithin omaa LithTech pelimoottoria, mutta voisin melkein vannoa, että yhtäläisyyksiä pelillä silti on paljon Call Of Duty -pelien käyttämän, rankasti modifoidun Quake III Arena pelimoottorin kanssa.

Huomattavimmat yhtäläisyydet, joita pelistä kuitenkin löytyy ovat erittäin kompaktit pelikartat, erilaisten hahmoluokkien lähes sama määrä, kustoimoitavat hahmoluokat, sekä pelin matchmaking ominaisuus, joka listaa etsittävät pelaajat vieläpä lähes identtisen kaltaiseen listaukseen ruudun oikeaan reunaan.

Pelin betaversiossa käytössä olivat pelin kaikki hahmoluokat, kaksi pelimuotoa, sekä kaksi pelikarttaa, joista toinen (amusement mile) sijoittuu huvipuistoon ja toinen (crime alley) pienen betonitalolähiön maisemiin. Pelimuotoina betaversiossa olivat tarjolla vain fumigation sekä psych warfare. Fumigationissa on Call Of Dutyn domination-pelimuodon tapaan hieman samankaltainen idea: kummankin joukkueen on tarkoitus yrittää hallita vähintään kahta kolmesta kaasupulloaseesta, jotka on ripoteltu eri puolille kenttää. Se jolla on hallussaan kaksi kolmesta, saa riittävän pitkän hallinta-ajan jälkeen laukaistua ilmoille vihollisen päät sekoittavan kaasuhyökkäyksen, eli toisin sanoen voittaa ottelun. Näiden vähintään kahden kaasupulloaseen hallussapitäminen samanaikaisesti ei kuitenkaan ole Call Of Dutyn dominationin tapaan todellakaan mikään helppo juttu, vaan käytännössä kaikkien kaasupullojen hallinnasta taistellaan kynsin ja hampain pidemmän aikaa.

Betan toisessa pelimuoto, psych warfare sen sijaan on eräänlainen muunnelma perinteisestä capture the flagista. Gotham City Impostorsissa molemmilla joukkueilla on omassa tukikohdassaan aivopesulaite, jota käyttää vihollista vastaan. Laite kuitenkin tarvitsee virtaa, eli akun ja niitä on kartassa vain yksi kappale. Molempien tiimien tulee yrittää varastaa akku itselleen, viedä se omalle laitteelle ja sen jälkeen puolustaa sitä niin kauan, että laite käynnistyy sen avulla. Jos tässä onnistuu eivät vastapuolen pelajaat voi käyttää aseita eikä vempaimiaan tietyn ajan verran. Jokaisesta aivopesulaitteen käynnistyskerrasta kertyy tiimille pisteitä, kun taas listimällä aseettomia vastapuolen pelaajia saa henkilökohtaista bonusta tililleen. Se osapuoli, joka hetkellisesti menettää aseensa, voi edelleen kuitenkin läimäytellä vastapuolen pelaajia, mutta luonnollisesti se on hankalampi tapa listiä vastapuolen pelaajia, joilla on aseet käytössään. Käynnistettyä aivopesulaitetta voi vastapuoli käydä niin ikään läimimässä, jolloin sen saa aiemmin sammuksiin.

Kolmantena ”pelimuotona” on tarjolla initiation, joka kuitenkin oikeasti on lyhyt tutoriaali Gotham City Impostorsin maailmaan. Ihan hyvä, että sellainen on tarjolla, sillä vempaimet ja pelin kulku on aluksi hankalampi hahmottaa, ellei tutoriaalia käy lävitse.

Hahmoluokkia pelistä löytyy viisi: striker, scout, medic, defender, sniper, ja custom. jotka kaikki eroavat asevarustelultaan, sekä käytettävissä olevilta vempaimiltaan. Esimerkkinä lääkintämies on varustautunut hitaalla kiväärillä, takaisin palautuvalla elinenergialla, nopeutta antavilla rullaluistimilla sekä megafonilla, jolla voi parantaa tiimitovereita ja ennaltaehkäistä heidän kuolemansa. Striker sen sijaan on varustautunut täysautomaattisella rynnäkkökiväärillä, sekä tarttumakoukulla, jonka avulla voi liihotella pitkin karttaa nopeasti ja paljon nopeammin kuin hahmoluokat, joilla tarttumakoukkua ei ole ja joutuvat turvautumaan trampoliineihin. Lääkintämies sen sijaan voi käyttää apunaan trampoliineja, sekä hyppyreitä — jälkimmäisiä rullaluistimiensa ansiosta. Vaikka hahmoluokkien jakauma on melko perinteistä sorttia ja tavalliset tuliaseet vielä perinteisempiä, tekevät kuitenkin erilaiset vempaimet niistä mielenkiintoisia ja pelin yleiseen tunnelmaan sopivia.

Kunkin matsin ajan ruudulla killuu pieni minikartta, josta näkee omat tiimikaverit vihreinä ja vihollisen pelaajat punaisina palloina. Viholliset myös hohtavat oranssina seinien lävitse, silloin kun ovat riittävän lähellä. Kaikki tämä erittäin pienikokoisiin karttoihin yhdistettynä tekee peleistä erittäin nopeatempoisia yksittäisistä pelihetkistä kentällä, ennen kuin kuolo jo korjaa — ellei sitten satu olemaan lääkintämies tai lääkintämiehen paikattavana. Jatkuva kuoleminen ei kuitenkaan menoa haittaa monen muun pelin tapaan, vaan päinvastoin peli on jollain kummalla tavalla koukuttavaa hupia. Vielä kun peliin saadaan lisää karttoja ja kenties lisää pelimuotojakin, on kasassa varsin mielenkiintoinen XBLA-julkaisu, jota ei siis luonnollisestikaan tule verrata täysveriseen pelijulkaisuun.

Koukuttamiseen auttaaa myös pelaajatasoissa nouseminen mitä enemmän pelaaja kerää kokemuspisteitä. Uudet tasot avaavat uutta roinaa ja esimerkiksi pelaajatasolla kahdeksan pelaaja pääsee muokkaamaan oman pelihahmonsa ulkoasua, kun taas jo muutamaa tasoa aiemmin pelaaja pääsee loihtimaan kustomoidun ”käyntikortin”, joka näytetään aina viimeisimpänä listitylle pelaajalle, samalla kun peli näyttää Call Of Dutyn kaltaista ”kill cam” -kuvaa hengen vieneestä vastapuolen pelaajasta. Hahmon muokkaamiseen ja erilaisten vaatteiden osteluun tarvitaan kolikoita, joita taasen kertyy matseja pelaamalla ja niissä pärjäämällä. Oman hahmon ulkoasun muokkaaminen ei ole pelkkä kosmeettinen kikka muiden pelaajien iloksi, vaan oikeasti vaikuttaa myös omaan pelaamiseen: esimerkiksi lihava muka-batman on iso ja hidas maalitaulu, mutta kestävämpi, kun taas ruipelo on nopea, mutta ei niin kestävä.
Pelaamista pääsi kokeilemaan riittävän paljon, sillä ilmeisesti WB Interactive on jaellut betakutsuja ympäriinsä melkolailla — tai ainakin näin voisi päätellä pelaajien runsauden osalta. Molemmille pelimuodoille löytyi pelin matchmaking -ominaisuuden kautta pelaajia kerta toisensa jälkeen. Ainoastaan itse pelaajienkokoamisvaiheessa meni jopa puuduttavan pitkiäkin hetkiä, vaikka jokaisella kerralla tarvittavat pelaajat kuitenkin saatiin kuin saatiinkin. Pelin betaversio tuntui myös kärsivän ajoittaisesta kaatuilusta, joka johti useampaan otteeseen siihen, että allekirjoittanut putosi kesken pelin pois, jolloin rahat ja kokemuspisteet jäivät saamatta. Nämä molemmat seikat ovat varmasti tosin nimenomaan betaversion ongelmia, eikä niiden luulisi niinkään ilmenevän lopullisessa versiossa.

Jäämme innolla odottamaan millainen kokonaisuus Gotham City Impostorsista lopulta muodostuu. Pelin pitäisi saapua samanaikaisesti muiden versioiden kanssa Xbox Liveen 10. päivä maaliskuuta 2012. Pelin hinnasta ei vielä ole tietoa.

Yhteenveto

Yritykseksi jäi

Hyvää

  • +

Huonoa

  • -