Arvostelussa Gran Turismo 6

Kirjoittanut: Teemu Laitinen, 15.tammikuu 2014

Peliarvostelu

Pelin nimi Gran Turismo 6
Alusta Playstation 3
Kehittäjä Polyphony Digital
Julkaisija Sony
Avaa pelin lisätiedot

Gran Turismo on yksi niistä Playstation-konsoleiden pelisarjoista, josta pelaajat kuumeisesti aina odottavat uusinta osaa. Odotusaika pelien välillä on ollut useampi vuosi jokaisen kohdalla, mutta tämä odotus on yleensä kannattanut. Karkeasti noin viisitoista vuotta on kulunut siitä kun ensimmäinen Gran Turismo tuli julki ja tähän mennessä pelisarja on myynyt reippaat 70 miljoonaa kappaletta, joka on järisyttävä luku. Gran Turismoilla on ollut tapana keretä joulumarkkinoille ja näin kävi nyt viime vuonnakin.

Gran Turismot ovat aina olleet itselleen uskollisia, niin negatiivisessa kuin positiivisessakin mielessä. Vauriomallinnusta ei vielä tässä kuudennessakaan osassa kunnolla mukana ole ja on hyvin luultavaa, että se pysyy poissa jatkossakin. Tämä tuntuu olevan enemmänkin sarjalle ominainen trendi kuin mikään puute, sillä ?ei meidän automme hajoa, sen moottori kestää?. Legendaarinen ajatelma, joka tuli aikaisempien Turismojen parissa kuultua autovalmistajien selityksenä vauriomallinnuksen puuttumiselle.
Onko se pellin rutistuminen sitten niin tärkeä puute? Tavallaan on ja ei, sillä kuitenkin jonkinlaista rankaisua olisi kaivannut siitä, että ajaa yli 200km/h suoraan seinään, eikä Lamborghini Avendator LP 700-4 ’11 ole moksiskaan. Pelti menee hieman ruttuun ja siinä kaikki. Vauriomallinnus on siis samalla tasolla kuin aikaisemmassa, Gran Turismo 5:ssä. Toinen Gran Turismolle tuttu ominaisuus on sen tekoäly. Pientä viilausta on aikaisempaan, sillä kilpailijat yrittävät kyllä hakea hyvää linjaa ohitukseen, mikäli autosta löytyy potkua pelaajaa enemmän. Tämän on kuitenkin helppo estää törkeydellä, jota olisi kaivannut myös itse tekoälyn harrastavan jos pelaaja itse sikailee. Mutta, kyseessä kuitenkin on simulaatioon perustava ajopeli ja ehkäpä edellä mainittu ominaisuus purisi siitä suuren osan pois.

Melkeinpä siihen nämä negatiiviset GT-pelisarjan tutut miinukset jäävät, sillä muuten itse kokonaisuus tuntuu pelittävän täysillä. Ajaminen, autojen viilaus, sekä maisemien ihaileminen on silkkaa nautintoa. Aikaisemman pelin sekavat valikot ovat poissa ja nykyistä voi kuvailla vain parilla sanalla; täydellisyyttä hipova. Navigoiminen ei voisi olla sujuvampaa. GT 5:ssä kun valikko oli yhtä sekamelskasoppaa, on kuudennessa osassa päädytty yksinkertaisempaan vasemmalta oikealle selattavaan malliin. Omat autot löytyvät tallista, ne voi järjestää maittain, lisätä suosikkeihin, lukea nippelitietoa kustakin mallista, minkä lisäksi auton kuin auton voi viedä koeajolle, eivätkä latausajat piinaa pelaajaa valikkoa selaillessa. Kaikki pelin osa-alueet ovat näppärästi omissa sarakkeissaan ja start-painike toimii näppäränä pikavalikkona, jota painamalla pääsee pelisäätöjen valikoihin.

Äänimaailmalle löytyy tukea jopa 7.1 -kaiutinjärjestelmään asti, eli mikäli kotiteatterissa on se puoli kohdallaan, kannattaa siitä ottaa kaikki irti. Panostus pelin äänimaailmaan huomaa ja äänistä löytyy hyvin vähän moitittavaa. Gran Turismo 6:n musiikki on kuitenkin surkeaa; klassinen j-rock renkutus soi valikoissa ja radalla ajellessa kuuluu jotain mieleen painumatonta, josta ei jaksa välittää pätkääkään. Musiikit voi onneksi valita omasta pelikonsolin soittolistasta, mikäli omasta takaa löytyy cd:tä kuunneltavaksi.

Replay-moodissa kaikista auton äänistä pääsee ehkäpä parhaiten nauttimaan, sillä tuntuu makealta kuunnella kun auto suhahtaa oikeasta takakaiuttimesta vasempaan eteen ja matkaa siitä kaukaisuuteen. Äänet myös toimivat fysiikan lakien mukaisesti; mikäli auto tulee kohti, ääni kovenee ja ääniaalto on tiheä ja poispäin mentäessä matala ja möreä. Moottoreiden äänissä on eroja, vaikkakaan niiden täysin autenttisesta äänestä en mene vannomaan, ainakaan kaikkien autojen. Törmäysäänet sopivat pelin musiikkiraidan kanssa yhteen, sillä niihin panostaminen on jäänyt krapulaisen koodaajan tasolle.

Ja niitä tärkeimpiä, eli ajettavia autoja pelissä riittää järkyttävän paljon, yhteensä noin 1200 kappaletta ja uusia lisätään päivityksien myötä. Täydellistä autolistaa voi katsoa vaikkapa täältä.

Alla kuitenkin silti pientä listaa GT 6:n uusista autoista:

Abarth 500 ’09
Abarth 1500 Biposto Bertone B.A.T 1 ’52
Abarth Grande Punto ’09
Acura NSX CONCEPT ’13
Alfa Romeo MiTo 1.4 T Sport ’09
Alfa Romeo TZ3 Stradale ’11
Alpine A110 1600S ’72
Aston Martin One-77 ’11
BMW E92 M3 (BMW Motorsport) ’10
BMW M3 (BMW Motorsport) ’11
BMW M3 GT2 Base Model ’11
BMW M4 Coupé ’14
BMW Z4 GT3 ’11
BMW Z8 ’01
Ford FORD GT ’05
Ford FORD Shelby GT500 ’13
Ford GT40 Mark I ’66
Peugeot PEUGEOT 908 HDi FAP Base Model ’10
Peugeot RCZ ’10
Plymouth AAR Cuda 340 Six Barrel ’70
Plymouth XNR Ghia Roadster ’60
Pontiac Firebird Trans Am ’78
Pozzi MotorSports Camaro RS
Toyota GAZOO Racing TOYOTA 86 #166 ’12
Toyota Supra GT500 Base Model ’05
Toyota Vitz F ’12
Volkswagen Scirocco GT24 (Volkswagen Motorsport) ’08
Volkswagen Scirocco GT24 Base Model ’08
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 ’11
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Gran Turismo 6 omistajille myös automaailman uutuudet on hieman lähempänä, sillä jo aikaisempi pelin päivitys tarjosi ensinäkymää BMW:n M4 Coupésta, joka julkaistiin massayleisöille Detroit Auto Show -tapahtumassa, 13. tammikuuta 2014. Nyt siihen on pelissä saatu sisusta tehtyä ja sen voi ostaa itselleen. Samaisessa tilaisuudessa Polyphony Digital yhdessä Toyotan kanssa julkisti FT-1 Concept coupen, joka myös on ostettavissa tai voitettavissa online eventin kautta. Pelaaja siis pysyy ajan tasalla uusista autoista ja pääsee viemään nämä virtuaalikoeajolle. Mikäli hankkii pelin 15-vuotis Anniversary version, saa itselleen lisukkeena muutamia erikoisautoja, joita ei pelin normaalista kauppaversiosta löydy ja tämän hankkineita pelaajia hemmotellaan normaalia enemmän event-kisojen muodossa.

Tulevien päivityksien lisäksi reilu parisenkymmentä autovalmistajaa ja jopa Nike ovat antaneet siunauksensa Polyphony Digitalille luoda oma konseptiauto. Mercedez-Benz paljasti oman konseptinsa jo julkaisun aikaan ja sen pystyi hankkimaan itselleen lahjaksi. Tämän jälkeen tästä ja tulevista konseptiautoista joutuu pulittamaan roimasti pelin omaa rahaa, krediittiä.

Mikäli krediittejä ei huvita ajamalla hankkia, on Polyphony päättänyt lisätä peliin mikromaksut. Virtuaalipätäkästä joutuu pulittamaan pitkän pennin, mutta rahalla saa ja hevosella pääsee. Mikromaksuista ei tarvitse normaalin kilpa-autokuskin välittää, sillä ne ovat lähinnä vain herkkuautojen hankintaan, juuri noita edellä mainittuja konseptiautoja varten ja ylemmän luokan autoille. Kivaahan se olisi kuitenkin omistaa Bugatti Veyron jo heti pelin alussa. Matti jos asuu kukkarossa, joutuu köyhä kilpakuski grindailemaan, eli lypsämään rahat kasaan ajamalla useita kertoja uudestaan ja uudestaan, samoja ratoja ja kisoja joista saisi mahdollisimman paljon krediittejä kerrallaan.

Onneksi näitä krediittejä saa muutakin kautta kuin pelkästään uramoodia tahkomalla. Online-pelissä palkkioksia saa pikkurahaa, mutta Polyphony tarjoaa nettipelaajille myös kausiluontoisia tapahtumia event-sarakkeessa. Näissä kisoissa palkkiot pyörivät yli sadassatuhannessa krediitissä, mutta se vaatii vähintään kolmannen sijoituksen lopputuloksissa. Korkeampi sijoitus tarkoittaa parempaa palkintoa. Eventtiin vaadittava auto täytyy myös omistaa, eli se on ostettava ennen kuin kisaan voi osallistua.

Onlinepelin tavoin myöskään uramoodissa ei ajella ihan millä autolla vain huvittaa. Alku lähtee hyvin rauhallisesti liikkeelle, jotta uudet kuskit oppivat tavoille. Novice on pelin urapelimuodon ensimmäinen askel ja nämä kisat periaatteessa vain perehdyttävät pelaajan käyttämään kaasua ja jarrua oikeissa paikoissa. Tästä jatketaan national-kisoihin, jotka jakautuvat A- ja B-osioihin. Sama jatkuu internationalin kanssa ja tämän jälkeen on edessä supersarja, joka on se sarjoista kovatasoisin.

Päivitykset ovat avanneet uramoodiin myös Redbull Challenge-sarjan, jossa kilpaillaan kart-autoilla. Uramoodissa on myös mahdollista ottaa vähän rennommin ja valita ?coffee brake? -kisa, jossa yritetään töytäistä tötteröitä kumoon tietyn ajan sisällä.

Ennen kuin uraa voi jatkaa korkeammalle sarjassa, täytyy ajaa itselleen lisenssi. Lisenssit koostuvat muutamista eri testeistä, kuten tötteröiden väistelystä, shikaanien harjoittelusta ja jarrutusharjoituksista. On myös yöajoa ja liukasta rataa. Testit mennään läpi aina määrätyllä autolla.
Omia testituloksia voi verrata kaverilistan pelaajiin ? harmi ettei kuitenkaan koko maailman kanssa, kuten onlinepelin event-kisoissa.

Gran Turismo 6:ssa on lukuisista peleistä – jopa Angry Birds -pelistä – tuttu tähtijärjestelmä. Kun kisa on suoritettu, siitä jaetaan tähtiä oman sijoituksen mukaan. Pelkästään kisan läpäisemisestä saa yhden tähden, kaksi jos pääsee kolmen joukkoon ja täydet kolme tähteä mikäli sijoittuu ensimmäiseksi. Tähtiä täytyy kerätä tietty määrä, jotta aukeaa uraosion (esimerkiksi international B) pääkisa, joka koostuu useammasta radasta. Tässä pääkisassa vaaditaan vähintään pelaajalta kolmas sija ja tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että välttämättä on pakko olla vähintään kolmas jokaisen radan päästyä maaliin. Tämä pääkisa on mestaruuskisa ja siinä merkitsee pisteet, ei tähdet.

Gran Turismo 6:sen autot on pisteytetty (PP) ja näiden pisteiden mukaan pääsee aina uramoodin tiettyjä kisoja ajelemaan. Pelkästään tämä PP ei tarkoita sitä, että auto olisi käypä kisailemaan, vaan jotkut kisat vaativat Amerikan rautaa, Euroopassa valmistettua autoa tai vaikkapa tiettynä vuonna tehtyä autoa. Suurin osa kisoista kuitenkin mennään pelkästään tietyn PP-rajan puitteissa, eli mikäli kisaan vaaditaan alle 560 PP auto, on otettava korkeintaan 559 PP:n luokkaa oleva auto.

Auton pisteiden nostamista voi harrastaa tuunaamisella ja tuunattavaa riittääkin mukava määrä. Päivitettävät osat on jaettu viiteen osioon; renkaat, jousitus, voimansiirto, voima ja kori. Nämä kaikki parantavat autoa itse ajamisen kannalta, mutta myös ulkokuorta voi muokata itselleen sopivaksi, esimerkiksi erilaisia vanteita on erittäin paljon valittavana ja nämä voi vielä ostamisen jälkeen värjätä mieleisekseen. Koriin voi asentaa erilaisia lintulautoja taakse ja etupuskuriakin voi myös puunata. Itse kuskillekin voidaan ostaa kypärää tai kallista metsäkuvioitua ajohaalaria. Erikoisempia ajohaalareita on myös tarjolla, sillä virtuaalikuskilleen voi ostaa jopa Ayrton Sennan, Tommi Hirvosen tai Toni Gardemeisterin haalarit!

Päästäisiinkö jo vihdoinkin radalle kokeilemaan miltä se ajaminen tuntuu? Latausajat vaihtelevat, mutta ne eivät missään nimessä ole tuskallisen pitkiä. Ajat vaihtelevat, sillä peli hakee radan tietoa ensimmäisellä kerralla netistä, jonka jälkeen sen latauksessa ei enää kauaa nokka tuhise. Joillain radoilla on paljon enemmän PS3:lla piirrettävää, joten nämä myös kestävät luonnollisesti hieman pidempään.

Tuntuma rataan toimii auton kanssa moitteitta. Väärässä kulmassa kanttarin päältä ajettaessa saattaa auto lähteä luisuun, koska rengas on ilmassa ja pito epätasapainossa. Vesi, lumi ja hiekkaradat ovat liukkaita ja aidosti hankalia. Näissä rataolosuhteissa varsinkin on rattia ja poljinta ikävä. Rengasvalinnalla on väliä; comfort kategorian mediumrenkailla ei ehkä kannata lähteä Nyrburgringille tai Nascar-radoille. Kaikki toimii auton ja radan suhteen, ainoat miinukset ajamisessa on tekoäly ja se, että hyvin moni rata tarjoaa oikoreittejä eikä näistä rangaista pelaajaa. Kaupunkiradat ovat ehkä niitä parhaimpia, koska näissä ei pahemmin oikoreittejä ole.
Myös netissä pelaaminen on mukavaa ja toimivaa. Pientä bugia kuitenkin löytyy, sillä avautuvista peliauloista ei näe, että onko online-kisa juuri alkanut vai onko se vielä auki. Mikäli kisaan ei voi enää osallistua, pelaajan on mahdollista jäädä seuraamaan muiden mittelyä sivusta. Oman aulan voi myös laittaa pystyyn ja säätää omat rajoitukset pelaajille. Kuten esimerkiksi ABS pois, luistonesto nolliin, tai vaikkapa jokin PP-raja autolle, ettei ?bugattiparaatit? pyyhkäise ohi ja jätä pelaajaa itseään lähtöruutuun pyyhkimään soraa tuulilasistaan. Kun kisa on ohi, voivat samat pelaajat jatkaa aulassa seuraavaan kisaan ? varsin peruskauraa siis. Chat-mahdollisuus löytyy myös.

Gran Turismo 6 tarjoaa Playstation 3:n omistaville autoilijoiden ystäville pitkäksi aikaa herkkua; 1200 autoa ja 76 rataa, 37:n eri sijainnin voimin. Äänimaailmakin on kunnossa, jos musiikkeja ei lasketa mukaan yhtälöön. Grafiikka on namia! Maisemat ovat häikäisevän kauniita, ainoastaan lähellä näkyvät varjot ovat hieman tökeröitä. Pienenä turhana, mutta ihan hauskana ekstrana pelistä löytyy myös Kuussa ajeluakin. Omasta parannellusta autosta voi ottaa jopa 3D-kuvia Syrakusan yömaisemassa tai muualla päin maailmaa. Kaikkiaan mahtava lopetus ?vanhalle? konsolille.

Yhteenveto

Lähes täydellinen

Hyvää

  • + Graafisesti erittäin näyttävä sekä tuki 7.1 -äänikanaville
  • + ..Ja lisää autoja, täysin ennennäkemättömiä sellaisia
  • + Paljon autoja ja ratoja
  • + Päivitykset tuovat lisää ajettavaa tapahtumien muodossa...

Huonoa

  • - Ratojen oikoreiteistä ei rangaista!
  • - Tekoäly ja vahinkomallinnus on edelleen jätetty puolitiehen