Arvostelussa Grand Prix 4

Kirjoittanut: Juha Nevala, 29.syyskuu 2002

Peliarvostelu

Pelin nimi Grand Prix 4
Alusta PC
Pelaajamäärä -
Moninpeli Internet, lähiverkko
< >
Avaa pelin lisätiedot

Geoff Crammondin Grand Prix sarja on ehtinyt nyt jo neljänteen osaasaansa ja odotukset ovat uusintakin osaa kohtaan suuret, sillä kyseessähän on varmastikin tunnetuimman ja arvostetuimman F1-pelisarjan odotettu jatko-osa. Edellinen osa ilmestyi pari vuotta sitten ja vaikka sen ja kakkososan välillä oli sentään nelisen vuotta niin sitäkin moitittiin jo uudistuksien vähyydestä joten nyt kun väliä on enää puolet siitä niin miten on tällä kertaa.

Pelimoodeja löytyy viisi eli pikakisa jossa ajetaan lyhyt kisa ilman mitään harjoituksia tai aika-ajoja; yksittäinen kisaviikonloppu kaikkine harjoituksineen; quicklaps jossa ajetaan parhaasta ajasta; vapaa harjoittelu sekä tietenkin koko kauden käsittävä mestaruus kamppailu. Pikakisa ja quicklaps ovat arcade tyylisiä rallatteluja jotka soveltuvat siis hyvin pikaiseen sessioon, mutta ovat lähinnä täytetavaraa koska GP-sarjahan on tunnettu nimenomaan mahdollisimman hyvän realismin tavoittelijana.
Harjoituksissa ja yksittäisissä kisoissa voi sitten hyvin hakea aika-ajo ja kisasäätöjä eri radoille ja autoille varsinaista tarkoitusta eli koko kauden mahdollisen tuloksekasta läpäisemistä varten. Muutamalla helpoimmalla vaikeustasolla voittaa toki koko kauden ilman mitään ylimääräisiä säätöjen rukkaamisia sillä formuloiden vakiosäädötkin ovat täysin toimivat, mutta kuitenkin kaukana täysin optimi-asetuksista. Toki ratoja pitää silti muutama kierros treenata sillä jos nyt ihan joka mutkasta ajaa ulos niin sitten alkaa jo helpommillakin tasoilla tekemään tiukkaa. Vaikeustasoja on kaikkiaan viisi ja kun niiden lisäksi voi vielä valita laajasta tietokoneen tarjoamasta avustus paketista haluamansa aina jarrutus- ja ohjausavustuksesta ihan perusjuttuihin kuten automaattivaihteisiin niin jokaisella löytyy varmasti haluamansa vaikeusaste.

Vaikeimmilla tasoilla ei enää moniakaan avustuksia saa pitää päällä, mutta siellä niistä olisikin jo enemmän haittaa kuin hyötyä sillä siellä taistellaan jo oikeasti kymmenyksistä ja sadasosista. Vaikka itse olen peliä nyt jo aika paljon ehtinyt hakata ja luulen jo auton valtavista säätömahdollisuuksistakin aika paljon ymmärtäväni niin vaikeimmalla eli Ace-tasolla menestyminen on edelleen erittäin tuskaista.

Käytännössä autosta ei montaakaan ruuvia löydy mitä ei pystyisi rukkaamaan ja auton säätämisellä on erittäin merkittävä vaikutus menestykseen kun ihan tosissaan kisataan. Varmasti kaikille kertaakaan formuloita seuranneille tuttu termi eli downforce on helpoin ja kenties yksinkertaisin säädettävä siipiä laskemalla ja nostamalla. Jo sillä pelkästään voi vaikuttaa menestykseen huomattavasti koska esim. nopealla radalla kuten Hockenheim, joka tässä pelissä on vielä kauden 2001 lisenssien takia vanhassa ja pitkässä muodossaan, voi siipiä laskemalla nostaa suoranopeuksia huomattavasti ja radalla josta suurin osa on suoraa tämä toki hyödyttää vaikka auto meinaakin puskea mutkista suoraan.

Auton säätämistä aluksi tosin hankaloittaa se, että erilaisten nippeleitten englanninkieliset selitykset eivät nyt ole mitään ihan perus-sanastoa. Mutta toisaalta vaikka valikot olisivat suomeksikin niin eipä sitä välttämättä ymmärtäisi siltikään miten erilaiset säädöt autoon vaikuttavat. No kaiken oppii kokeilemalla, mutta aikaa ja hermoja se toki vaatii. On kuitenkin hieno tunne kun auton saa kulkemaan kuin kiskoilla ja vastustajat jäävät taakse.

Pelattavuus on aina GP-sarjan peleissä ollut kohdallaan ja niin on tälläkin kertaa. Vaikka itselläni ei nyt muuta pelivälinettä olekaan kuin näppäimistö niin silläkin formulaa saa käskettyä varsin mukavasti. Toki ratilla ja polkimilla ohjaaminen olisi tietenkin tarkempaa, mutta eivät ne välttämättömiä pelissä ole. Suurin haitta näppäimistöllä ajettaessa on se, että jarrutuksessa jarrut menevät useimmiten lukkoon ja tämä tietenkin heikentää auton ohjattavuutta mutkissa. Jos ajaa pitempää kisan varikkokäynteineen niin silloin toistuvat lukkojarrutukset lisäävät renkaiden kulumista.

Auto käyttäytyy erilaisilla alustoilla hyvin realistisen tuntuisesti ja ajolinjalla pysyminen todellakin kannattaa. Kuivalla säällä ei sentään haittaa jos poikkeaa varsinaiselta ajolinjalta asfaltin muulle osalle, mutta sateessa ajolinjalla pysyminen on välttämätöntä koska jos kuivalta uralta on poissa mutkassa tai jarrutuksessa niin hiekoille ajautuu erittäin helposti. Hiekalta ja nurmikolta kyllä pääsee aina pois, tai ainakaan minä en autoa ole onnistunut pysyvästi hiekkaan jämäyttämään vaikka sitä välillä joutuu jonkun verran rykimään liikkeelle saamiseksi, mutta nurmikolla tai hiekalla liian äkillinen kiihdytys tai kääntäminen takaa auton pyörähtämisen.

Tietokonekuskit tarjoavat vaikeammilla tasoilla erittäin kovan vastuksen ja kisaa saa ajaa ihan tosissaan jos haluaa ohi päästä tai edes pitää oman asemansa. Konekuskit ajavat pääsääntöisesti vähän turhankin hyvin ajolinjalla pysyen, mutta tekevät tosin kuitenkin aina silloin tällöin nekin pieniä virheitä ja lipsuvat ulos tai ajavat jopa kolareita keskenään. Pääsääntöisesti kuitenkin kolareista osapuilleen ainakin 90% on täysin pelaajan itsensä aiheuttamia. Ohitustilanteissa tai muuten vaan ahtaissa paikoissa tekoäly ei ole ihan huippuluokkaa nimittäin konekuskit eivät kovin helposti tilaa anna ja näin ollen liian monet ohitus yritykset päättyvätkin siihen, että ainakin renkaat ottavat yhteen ja tästä on yleensä seurauksena se, että oma auto pyörähtää ulos radalta ja vastapuoli jatkaa ikään kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Juuri tämä on aika ärsyttävää koska usein nämä pienet hipaisut johtuvat siitä, että konekuski ei yksinkertaisesti suostu väistämään milliäkään. Toki onhan se silloinkin oma vika jos ei myöskään itse väistä, mutta kun omasta mielestään on oikealla ajolinjalla mutkaan tultaessa ja sitten ohitettu tekoäly ukkeli puskee suoraan kylkeen niin kyllähän se rasittaa.

Autojen vauriomallinnus on toteutettu ihan mukavasti ja suurimman osan osista saa kyllä irti kun tarpeeksi kovaa seiniin ajelee. Autosta saa toki vauriot myös pois päältä, mutta se tekee pelistä aivan liian helpon sillä silloin voi rauhassa kolaroida muut kuskit ulos radalta ilman sen suurempia murheita. Suurimmassa vaarassa autossa ovat etusiipi ja etupyörät. Näiden irti napsauttamiseen ei mitään ihan valtavaa pökkäystä edellä menevän perään tai kaiteeseen tarvita. Ja täytyy kyllä sanoa, että aika harvassa ovat ne kilpailut missä en ole onnistunut etusiipeäni hajottamaan. Varsinkin Monacosta jossa auto nyt muutenkin pyörii millien päässä kaiteista koko ajan on jo todella vaikea selvitä edes minimipituista kisaa joka on 10% täydestä kisasta eli yleensä semmoiset 6-8 kierrosta hajottamatta etusiipeä tai rengasta. Jo pelkkä siiven osittainen hajoaminen vaikuttaa ajettavuuteen sen verran paljon, että ylimääräisiä kolhuja kannattaa kyllä yrittää välttää. Olen onnistunut kerran jopa saamaan Coulthardin McLarenin keskeltä poikki joten autot tosiaan saa ihan kivasti paloihin kun oikein yrittää.

Se on pelissä myöskin hieman häiritsevää, että kun auton käyttäytymisen ja säätämisen suhteen haetaan mahdollisimman hyvää realismia niin kuitenkaan muuten formulakisojen säännöistä ei tunne olevan oikein tietoakaan. Lähinnä tällä tarkoitan nyt eri lippujen ja sääntöjen noudattamista. Pelistä löytyy kyllä erilaisia lippuja mitä oikeastikin formula radalla heilutellaan, mutta niistäkään oikeastaan mikään ei toimi niin kuin oikeasti pitäisi ja tämä johtuu lähinnä siitä, että pelistä ei löydy ollenkaan ns. stop-and-go rangaistuksia jollaisen oikeassa kisassa saisi kun jättää noudattamatta lippujen kehotuksia, mutta nyt lipuista ei siis oikeastaan tarvitse välittää. Mielenkiintoisimmin on toteutettu ehkä mustalippu joka oikeasti tarkoittaa kuljettajan hylkäämistä, niin tässä pelissä se hidastaa vain autoa jokuseksi sekunniksi. Myöskään turva-autoa joka jo sentään joistain formulapeleistä löytyy ei tässä pelissä ole.

Kuten jo aikaisemmin tuli esille niin pelin lisenssit ovat siis kaudelta 2001 jonka takia Kimi ajelee Sauberilla ja Häkkinen kurvailee yhä McLarenin puikoissa kun taas Salosta ei ole tietoakaan. Tämä ongelman voi toki halutessaan ratkaista netistä löytyvien päivitysten avulla jotka siis päivittävät mukaan Toyotat ja muut tämän kauden muutokset. Uusia ratoja ei muistaakseni täksi kaudeksi formuloihin tullut joten kaikki tämän kauden radat pelistä taitaa löytyä. Muutoksia ratoihin toki on täksi kaudeksi tullut, mutta koska itse en päivitystä tullut kokeilleeksi niin sitä en osaa sanoa päivittävätkö ne myös ratojen yksityiskohdat.

Graafisesti peli on ihan kohtuullinen, ei mitään häikäisevää, mutta ei sitä nyt rumaksikaan pysty sanomaan. Grafiikka on kuitenkin yllättävän raskasta siihen nähden miltä se ainakin minun silmääni näyttää ja varsinkin sadesäällä kun radalla on vähän tungosta niin peli rupeaa hyytymään jo aika ikävästi niilläkin asetuksilla jotka peli itse määrittää kunkin koneelle sopiviksi asennuksen jälkeen. Ja nämäkin grafiikka asetukset ovat minun koneellani kuitenkin alhaisemmat kuin millä yleensä pelejä pelaan ilman sen suurempia takkuamisia. Formulat ovat varsin hyvin mallinnettuja ja näyttävät ihan mukavilta, mutta muuten radat ovat ehkä vähän ankeamman näköisiä vaikka enpä tiedä näyttävätkö formularadat oikeastikaan nyt mitenkään ihmeellisiltä. Myös erilaiset sääolot on toteutettu mukavasti ja sadekin vaikuttaa ihan sateelta. Myös varikkoheput ovat nyt jo ihan ihmisen näköisiä vaikkakin käyttäytyvät lähinnä zombien tavoin ohjaten esimerkiksi käsimerkeillään auton varikkopilttuusta suoraan toisen kylkeen.

Äänipuoli on ihan tasokasta tavaraa. Valikkomusiikit ovat hyvää perustavaraa ja pyörivät taustalla sen suurempia tunteita herättämättä. Radalla sitten äänimaailma koostuu formulasta lähtevistä äänistä, selostusta pelistä ei löydy. Moottorin äänet kuulostavat ihan hyviltä, ottaen nyt huomioon sen miten mukavalta formulan moottoriäänet oikeastikin kuulostavat. Myös renkaat vinkuvat jarrutuksissa hyvin aidon tuntuisesti. Aina silloin tällöin tiimiltä tulee radiosta jotain kommentteja, mutta näitä tulee lähinnä vain silloin kun hajottaa menopelinsä ja käsketään tulla varikolle.
Mitään suurempia teknisiä ongelmia pelissä ei ole, mutta muutama pikku bugi löytyy. Aika-ajoissa ja harjoituksissa auton voi palauttaa varikolle shift+q:ta painamalla ja jos ajokkinsa on sitä ennen niitannut niin yleensä auto varikollakin näyttää edelleen hajonneelta, mutta käyttäytyy kuitenkin kuin siinä ei olisi mitään vikaa. Tämä nyt ei varsinaisesti haittaa mitään, mutta on aika koomisen näköistä ajaa autolla jossa on kaksi rengasta päälle kolmeasataa. Toinen ilmiö jonka huomasin on sitten vähän harmillisempi, mutta en nyt kyllä ole varma onko kyseessä itse asiassa bugi vai ei. Aina välissä kun varikkokäynnin jälkeen pitäisi lähteä liikkeelle niin formulan moottori kyllä huutaa, mutta pyörät eivät pyöri. Toki oikeissakin kisoissa formuloita hyytyy varikkokäyntien aikana, mutta kun pelissä aina muuten teknisen vian sattuessa tulee ratin keskelle ilmoitus siitä mikä on vialla ja tässä tapauksessa sellaista ei tule joten epäilen, että kyse ei ole formulan leviäminen vaan harmittava bugi.

Yhteenveto

Keskivertotasoa parempi

Hyvää

  • + Auton säätämismahdollisuudet
  • + Äänet
  • + Ajotuntuma

Huonoa

  • - Uudistuksien vähyys
  • - Raskas grafiikka