Arvostelussa MotoGP 08

Kirjoittanut: Mikko Kosonen, 6.marraskuu 2008

Peliarvostelu

Pelin nimi MotoGP 08
Alusta XBOX360
Pelajaamäärä 1-12
Versio Lehdistö
< >
Avaa pelin lisätiedot

Ratapyöräilyn kuninkuusluokka MotoGP on ensi kaudella näin suomalaisittain mielenkiintoista seurattavaa, kun Mika Kallio nousee 250 kuutioisista ajamaan kyseiseen luokkaan Ducati-tallissa 500 kuutioisilla pyörillä. Mielenkiintoinen asia tapahtui myös MotoGP:n osalta näin pelaajien näkökulmasta, kun pitkään MotoGP-lisenssiä hallinnut THQ jäi kaudelle 2008 nuolemaan näppejään. MotoGP 08 ei olekaan enää THQ:n julkaisun alaisuudessa, vaan pelistä ovat tänä vuonna vastanneet julkaisija Capcom, sekä pelikehittäjä Milestone. Sama parivaljakko nähtiin saman lisenssin kimpussa jo viime kaudellakin, mutta tällöin Milestone pääsi kehittämään ainoastaan pelin PS2-version. Nyt Capcom on saanut itselleen oikeudet julkaista peliä kaikilla alustoilla.

MotoGP 08 on täysiverinen lisenssipeli, eli toisin sanoen sisältää kaikki kolme MotoGP-luokkaa, sekä oikeat radat, kuskit ja tallit kuluneelta MotoGP 2008 kaudelta. Pelattavaksi peli tarjoaa pikapelin, time attackin, challenges, championship- ja career-pelimuodot. Time attackissa valitaan haluttu kuski ja rata ja koitetaan ajaa paras aika valitulle radalle. Time attackissa on mahdollista käyttää haamu-ajajaa, joka auttaa totta kai helpottaa oman ajan ja ajamisen parantamista. Challenges pelimuoto sen sijaan asettaa pelaajan useisiin valmiisiin tilanteisiin. Yhdessä haasteessa saattaa olla tarkoitus läpäistä kokonainen kierros ajan tikittäessä kohti nollaa, checkpointien lisätessä aikaa kelloon. Toisessa ääripäässä on tilanteita, joissa pitää voittaa jokin tietty kuski pääsemällä maaliin ennen tätä ja niin edelleen. Haasteet ovat ihan kivaa ajanvietettä ja pientä vaihtelua tavalliselle kisaamiselle. Championship ja career, eli urapeli eroavat toisistaan sillä, että ensinnä mainitussa valitaan haluttu luokka ja sen jälkeen talli ja kuski joilla mestaruutta halutaan lähteä tavoittelemaan.
Sanoisin kuitenkin, että jälleen kerran pelimuodoista se kaikkein mielenkiintoisin ja haastavin on career-pelitila. Tässä pelimuodossa pelaaja luo itselleen kuskin ja antaa tälle nimen ja numeron. Ura aloitetaan piikkiluokasta valitsemalla jokin neljästä mahdollisesta tallista. Näistä alkutalleista mikään ei ole niin sanottu aito MotoGP-talli, vaan päästä keksitty. Päjäämällä kisoissa, eli keräämällä itselleen pistesijoituksia, kertyy pelaajan tilille urapisteitä, joita voidaan sitten sijoittaa oman pyörän paranteluun. Tietty määrä kisoista kertyneitä pisteitä vastaa yhtä pyörään sijoitettavaa tehopistettä. Osa-alueet, joita omassa pyörässään voi parantaa on huippunopeus, kiihtyvyys, jarrutus ja pito. Alussa pelaajan pyörä onkin varsin tehoton kapistus ja pistesijoista saa oikeasti taistella ihan kunnolla, jopa helpoimmallakin vaikeustasolla. Varsinkin uran alkuvaiheessa muut kuskit menevät pitkillä suorilla pelaajasta ohitse samalla kun tämän pyörä huutaa lisää tehoa nopeuslukeman hakatessa pyörän maksiminopeudessa. Kun pelissä alkaa sijoittumaan pisteille ja sitä myöten pääsee parantelemaan pyöräänsä, alkaa pelissä pikku hiljaa pärjäämään yhä paremmin ja paremmin.

Heti ensimmäisellä urakaudellaan on turha kuvitella voittavansa mestaruutta, vaikka lähelle voi päästäkin. MotoGP 08:n uratila onkin monta kautta kestävä, mutta jonka kuluesssa aukeaa tallipaikkoja virallisilta talleilta, sekä menestyksen ja ajamisen myötä ensin mahdollisuus nousta 250 kuutioisiin Mika Kallion seuraksi ja sen jälkeen sarjan kuninkuusluokkaan. Uratilaa on erittäin hauska pelata, sillä se tarjoaa paljon haastetta jo helpoimmalla vaikeustasolla, sekä arcade-tason pyöräasetuksillakin.

Kuten aikaisemmissakin MotoGP-peleissä, myös tässä uusimmassa on kuitenkin mahdollista tekoälyn vaikeustason lisäksi säätää itse ajettavuuden vaikeutta arcadetyylisyydestä kohti simulaatiota. Aivan samaan tapaan kuin kilpailijasarjan pelissä SBK 08:ssa, pelaaja ei voi säätää asetuksia yksitellen pois tai päälle, vaan tarjolla ovat vaihtoehdot arcade, advanced ja simulation. Arcade on siis näistä totta kai se helpoin, jossa pyörän kaatamiseksi mutkassa saa olla jo jonkin verran yritystä. Simulaatiotasolla asia sen sijaan on päinvastaisesti. Liika vauhti mutkaan tultaessa voi olla kohtalokasta ja pienikin hipaisu toiseen kuskiin saattaa laittaa koko pyörän ja kuskin pieneen ilmalentoon. Kuitenkaan mikään totaalisen täydellisesti oikeaa ratamoottoripyörää simuloiva peli ei MotoGP 08 ole, vaan simulaatiotasollakin voi pienen harjoittelun jälkeen oppia varsin hyvin ajamaan ja pärjäämään. Tekoälynsä osalta uusin MotoGP -peli on ottanut askeleita parempaan sitten viime vuoden. Tietystikään suoranaisesti 08 ja 07-versioita ei voida keskenään vertailla, sillä molemmat pelit on kehittänyt eri taho. Joka tapauksessa MotoGP 07:n pelin yli-innokas ja aika ajoin pelaajan persuksiin ajellut tekoäly ei uusimmassa MotoGP-pelissä onneksi tee tuttavuutta, vaan sen sijaan tekoäly osaa ajella siististi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö tekoäly tekisi ajovirheitä, sillä se tekee ja aika ajoin joku onkin radan sivussa nurin. Hyvä niin, sillä tämä vain lisää realismia.

Tässä vaiheessa moni saattaa miettiä, että hienoa, yksinpelisisältöä siis löytyy, mutta entäpä miten on moninpelaamisen laita? Harmillisesti MotoGP 08:aa vaivaa samainen ongelma kuin SBK 08:aa, joka tarkoittaa sitä, että tarjolla ei ole lainkaan moninpelaamista samalla konsolilla. On siis syytä unohtaa tiukat kisat kaverin kanssa samalla sohvalla. Ainut tapa pelata MotoGP 08:aa onkin Livessä, jossa tarjolla on niin player, kuin ranked -pelitilatkin. Ikävä kyllä pelaajakuntaa ei juuri paljoa ole linjoilla, mutta jos SBK 08:aan verrataan, niin se vähäkin on parempi kuin ei ollenkaan. MotoGP 07:n kausitilaa yhdessä kaverin kanssa pelanneet joutuvat nyt kuitenkin pettymään, kun tarjolla ei samalla konsolilla toimivaa moninpelitilaa ole.
Visuaalisesti MotoGP 08 muistuttaa aika lailla edellisvuoden peliä, vaikka 08-painoksen onkin kehittänyt eri tiimi eri pelimoottorin kanssa. Ajajat ovat riittävän yksityiskohtaisia ja radat niin ikään autenttisesti mallinnettuja. Moottoriäänet ovat uskottavia ja valikoissa soiva jumputusmusiikki on jotain mitä ei liiemmin mieti, mutta joka sopii taustalle pomppimaan. Kaiken kaikkiaan MotoGP 08 tekee enemmän oikeutta kyseiselle lisenssille olemalla hitusen edellisvuoden peliä parempi tapaus, mutta moninpelimahdollisuuden puuttuminen tyystin samalta konsolilta on varmasti joilleki ikävä taka-isku.

Yhteenveto

Laadukas kokonaisuus

Hyvää

  • + Mahdollisuus ajaa Mika Kalliolla
  • + Ajettavuus
  • + Grafiikka ja ääni
  • + Uratila
  • + Tekoäly edellisvuoden peliä parempi

Huonoa

  • - Hyvin vähän, jos ollenkaan pelaajia Livessä
  • - Ei moninpeliä samalla konsolilla