Arvostelussa NHL 2004

Kirjoittanut: Juha Nevala, 2.joulukuu 2003

Peliarvostelu

Pelin nimi NHL 2004
Alusta PC
Moninpeli Internet, lähiverkko, samalla koneella
Versio Kauppaversio
< >
Avaa pelin lisätiedot

Uusi NHL on täällä taas. Jälleen kerran vuosiluku pelin perässä vaihtuu, mutta huomaako sitä mistään muusta kuin pelikotelon kannesta? Tällä kertaa, yllättävää kyllä, peli on kehittynyt positiiviseen suuntaan. Kun peliä on viimevuosina kehitetty lähinnä lisäämällä siihen toinen toistaan turhempia arcademaisuutta korostavia ominaisuuksia, niin nyt on ilmeisesti aikaisemmasta viisastuttu, koska kaikki nämä ratkaisutilanteet, läpiajokamerat ja muut joutavuudet on nyt karsittu pois.

Pelin ehkä eniten suomalaisia lämmittävä uudistus on se, että nyt pelistä löytyy myös kolmen eurooppalaisen sarjan joukkueet. Mukaan on kelpuutettu kotoisen SM-liigaan lisäksi myös Ruotsin Elitserien sekä Saksan DEL. Tosin näiden sarjojen pelaajatiedot ovat kaudelta 2002-2003, joten joukkueiden pelaajat poikkeavat jonkin verran nykyisestä. Tämän ongelman voi toki halutessaan ratkaista netistä löytyvillä epävirallisilla pelaajapäivityksillä.
Pelistä löytyy vanhojen tuttujen pelimuotojen lisäksi nyt uutena Dynasty Mode, jossa pelaajalle annetaan mahdollisuus hypätä haluamansa joukkueen managerin saappaisiin. Tämä koskee tosin vain NHL-joukkueita, SM-liigan joukkueilla pisin mahdollinen pelimuoto on yksi kausi. Omaa NHL-joukkuettaan voi halutessaan luotsata jopa parikymmentä kautta. Joukkueen managerina tehtäviin kuuluu muun muassa uusien sopimusten neuvottelu, yleinen joukkueen olosuhteiden kehittäminen ja kaikennäköinen pikku näprääminen. Toki joukkueen luotsaaminen on hyvin pintapuolista jos sitä rupeaa vertaamaan oikeisiin mangerointipeleihin, mutta samanlaista syvyyttä hommaan nyt ei varmasti haettukaan. Jos tällainen jaksaa vain kiinnostaa, niin mielenkiinto peliä kohtaan saattaa pysyä yllä hyvinkin pitkään.

Pelattavuutta on pyritty viemään aikaisempaa realistisempaan suuntaan. Pelaajalla on huomattavasti monipuolisemmat kontrollointimahdollisuudet kuin edellisessä painoksessa, nyt on mahdollista veivata manuaalisia harhautuksia, sitoa pelaajia laitaa vasten ja hallita taklauksia aiempaa paremmin. Lisääntyneet kontrollit toki myös vaativat hieman pidemmän totuttelun, vaikkakin pelaaminen onnistuu vanhasta muististakin ihan hyvin, mutta jos pelissä todella haluaa pärjätä, niin uusien kontrollien hallinta kyllä helpottaa sitä huomattavasti.

Tähänkin versioon on toki lisätty yksi uusi hieno ominaisuus jolla ei mielestäni ole juurikaan mitään virkaa. Nyt on mahdollista vaihtaa joukkueen taktiikkaa lennosta ottelun aikana. Periaatteessahan tämän pitäisi tietenkin vaikuttaa siihen miten innokkaasti pelaajat hyökkäävät/puolustavat, mutta itse en ainakaan huomannut, että vaikutus käytännössä olisi ollut kovinkaan suuri. Ehkä nyt jotain pientä eroa joukkuekavereiden käytöksessä voi havaita kaikkein hyökkäävimmän ja puolustavimman taktiikan välillä, mutta käytännön peliin tämä ei kyllä mielestäni pahemmin vaikuta.

Parilla helpoimmalla vaikeustasolla vieläkin verkot heiluvat iloisesti, mutta jo keskivaikealla tasolla maalien tekeminen muuttuu hankalaksi. Tietokone puolustaa huomattavasti aiempaa paremmin, katkoo syöttöjä, koukkii ja karvaa aivan eri tavalla kuin edellisessä versiossa. Kun 2003:ssa vaikeimmallakin vaikeustasolla maalin eteen pujahtaminen onnistui suhteellisen helposti, niin nyt maalin edustalle pääsemiseksi saa kiekkoa siirrellä jo ihan tosissaan. Kun maalipaikoille pääseminen on tehty hankalammaksi, niin myös maalimäärät jäävät helposti vähäisiksi. Kyllä kiekot vieläkin uppoavat hyvistä paikoista maaliin, mutta kun viimevuonna maalinkulmalta pääsi lataamaan kiekon suoraan syötöstä helposti kymmenenkin kertaa ottelun aikana, niin nyt saa olla tyytyväinen jos edes muutaman tällaisen paikan ottelun aikana onnistuu luomaan.

Vaikkakin hyvät maalipaikat ovat otteluissa tiukemmassa kuin aiemmin, niin silti laukausmäärät ovat yhä kaukana todellisesta. Laukauksia tulee, aivan kuten aikaisemmissakin painoksissa, viiden minuutin erillä osapuilleen saman verran kuin todellisuudessa 20 minuutin erillä. Kunnollisten maalipaikkojen puuttuessa laukaukset vain tulevat vähän sieltä sun täältä, ja näin ollen myös maalit syntyvät mitä ihmeellisimmistä paikoista, eritoten tietokoneella tuntuu olevan maaginen kyky tehdä maaleja täysin vaarattomista tilanteista. Kyllähän niitä maaleja oikeastikin syntyy mitä mielenkiintoisimmista tilanteista, mutta tässä pelissä mielestäni näitä onnenkantamoisia syntyy aivan liikaa.

Varsinaisia varmoja maalipaikkoja pelistä ei löydy, tosin hyvin toteutettu vanhanaikainen uppoaa kyllä lähes aina. Tämän esteenä toki on se, että kun maalia yrittää kiertää, niin puutavaraa tulee sen verran rankasti, että kunnollisen vanhanaikaisen veivaaminen on aikamoisen taistelun takana. Se missä peli menee aika pahasti pusikon puolelle on yli- ja alivoimatilanteet. Käytännössä alivoimamaalin tekeminen on melkeinpä helpompaa kuin ylivoimakassin veivaaminen. Kun tietokone pääsee ylivoimalle niin se oikeastaan unohtaa tuon sille muuten niin rakkaan puolustuspelin täysin. Yhden alivoiman aikana pääsee helposti jonkinlaiseen läpiajoon viisikin kertaa, kun tasakentällisin taas läpiajot ovat harvinaista herkkua. Ali- ja ylivoimien merkitys vielä korostuu lyhyillä erillä pelatessa, koska erän pituudesta riippumatta aina kun päällä on erikoistilanne, niin kello liikkuu oikeassa ajassa. Eli viiden minuutin eräänkin tulee usein huomattavasti enemmän peliaikaa, kuin tuo viisi minuuttia.

Pelin fysiikkaa on pyritty viemään realistisempaan suuntaan, ja osin tässä on onnistuttu, mutta parempaakin jälkeä olisi varmasti ollut mahdollista saada aikaan. Kiekkoon ja maalitolppiin on ilmeisesti viritetty jonkinlaiset magneetit, sillä silloin harvoin kun hyvän maalipaikan onnistuu rakentamaan niin jollain ihmeen konstilla kiekko päätyy tuskaisen usein tolppaan. Parhaimmillaan olen onnistunut vetämään kiekon neljä kertaa peräkkäin tolppaan. Onhan tämä toki oikeastikin mahdollista, mutta kohtuus kaikessa. Myös pelin areenoiden laidat tuntuvat olevan aika heikkoa tekoa, onhan se toki ihan kivannäköistä hidastuksesta katsoa kun pleksi pamahtaa taklauksen voimasta palasiksi, mutta myös tämän ilmiön esiintymistiheys on todellisuudessa jotain aivan muuta kuin tässä pelissä. Pääasiallisesti pelin fysiikat ovat kuitenkin hieman parantuneet, pientä huomautettavaa löytyy kyllä monesta asiasta, mutta jos näitä epäkohtia ei erikseen tarkkaile niin eivät ne silloin pelaamistakaan haittaa.

Peliä voi tuttuun tapaan pelata Xboxilla maksimissaan neljän pelaajan voimin, mutta ainoastaan saman koneen ääressä sillä kumpaakaan System link- eikä Xbox Live tukea pelistä löydy. PC:llä pelaajat voivat samalla koneella ja lähiverkon välityksellä pelaamisen lisäksi sitten yrittää näyttää vaikkapa rakkaan länsinaapurimme asukeille miten sitä kiekkoa veivataan EA:n Online-palvelussa. Nettipeli toimii ihan mukavasti, pelaajia ja pelimuotoja riittää. Taitavaa pelaajaa vastaan pelaamisessa on kyllä aivan eri meininki kuin tietokoneukkeleita väistellessä. Harmi vaan, että EA:n sedät ovat päättäneet muuttaa nettipalvelun maksulliseksi. Pelin ostohinta sisältää peliaikaa 14 päivää, ja sen jälkeen palvelusta peritään kuukausittainen maksu. No kaipa joku tuosta lystistä on valmis vielä lisääkin maksamaan, mutta kyllä näillä pelien hinnoilla lisäveloitus nettipelaamisesta on mielestäni jo vähän liikaa.

Peli näyttää paremmalta kuin viimevuonna. Varsinkin pelaajat ovat huomattavasti enemmän esikuviensa näköisiä, myös valo- ja heijastusefektit ovat viimevuotista parempia. Pelin animaatiot ovat myös parantuneet viimevuotisesta, tätä on edesauttanut laajentunut liikevalikoima, ja nyt hidastukset ovatkin välillä jo ihan näyttävää katsottavaa. Nyt myös katsomo on siirtynyt kokonaisuudessaan 3D-aikaan, ja onkin periaatteessa ihan näyttävän näköinen. Hyvää graafista ulkonäköä lukuun ottamatta katsomo onkin sitten varsin koominen ilmestys. Ensinnäkään katsomosta ei löydy yhtään naista tai lasta. Ottelut ovat myös erittäin suosittuja, koska katsomot ovat aina lähes täynnä. Katsojien joukossa myös fanipaidat ovat erittäin suosittuja. Mutta ennen kaikkea tunnelma on katsomossa mitä parhain, koska riippumatta siitä kumpi joukkue maalin tekee, kaikki tuulettavat. Graafiikan yksityiskohtaisuuden osalta testaamamme NHL 2004:n PC- ja Xbox-versiot eivät eroa toisistaan oikeastaan ollenkaan. Mitä nyt tietysti Xboxia käytettäessä TV-ruutu hieman pehmentää grafiikkaa siinä missä PC:llä grafiikka on piirun verran tarkempaa.
Äänipuolella on myöskin erittäin tervetullut uudistus, nimittäin apuselostaja on suurimman osan ajasta hiljaa. Nyt pelin selostusta melkein jo jaksaa kuunnella. Selostaja ei toki edelleenkään välillä tiedä kentäntapahtumista yhtään mitään, mutta se nyt on enää pieni kiusa, elämää huonommista puujalkavitseistä on sentään päästy eroon. Muuten pelin äänimaailma on aikalailla samaa kuin viimevuonnakin, valikkomusat ovat ihan kuunneltavaa tavaraa, tosin biisejä ei ole mitenkään valtavasti. Peliin voi toki viimevuotiseen tapaan tuoda myös omat musiikkinsa. Itse peliäänet ovat myös ihan ok, mitään varsinaista eroa aiempaan en kyllä huomannut. Tai no yleisö on oppinut kannustamaan.

Yhteenveto

Laadukas kokonaisuus

Hyvää

  • + Turhia ominaisuuksia karsittu
  • + SM-liiga
  • + Dynasty Mode

Huonoa

  • - PC-version nettipelin maksullisuus
  • - Tekoälyssä yhä parannettavaa