Arvostelussa Offensive Combat Redux!

Kirjoittanut: Mikko Kosonen, 2.lokakuu 2017

Peliarvostelu

Pelin nimi Offensive Combat Redux!
Alusta PC
Kehittäjä/Julkaisija: ThreeGates/SlapShot Games
Pelaajamäärä/Moninpeli: 1-6 pelaajaa/verkossa
< >
Avaa pelin lisätiedot

Offensive Combat oli alunperin vuonna 2012 ilmestynyt selainpohjainen, free-to-play -tyypin onlineräiskintä, joka toimi Facebookin kautta. Selainpohjainen meininki ei ottanut tuulta alleen ja pienen studion perustaneet Call Of Dutyn ex-kehittäjät sulkivat pajansa. Ilmeisesti jossain vaiheessa tämän jälkeen julkaisija SlapShot Games osti pelin oikeudet ja antoi ruotsalaiselle ThreeGatesille tehtävän luoda pelistä remake Steamiin julkaistavaksi.

Offensive Combat Redux on juuri sitä; vähän muunneltu Unity-pohjainen onlineräiskintä, jota ei selaimen kautta tai Facebookinkaan kautta enää ilmaiseksi pelata. Hintaa pelillä Steamissa on kahdeksantoista euroa.

Peli kun ei menestynyt aikoinaan, on julkaisija laittanut vähän ylimääräistä blingblingiä mukaan (karttojen määrää lisättiin vastikään kahdella) ja niinpä heinäkuussa julkaistussa Redux-versiossa voikin oman virtuaaliräiskijän avatarin varustaa vaikkapa Trumpin naamarilla. Myös Anonymous -hakkeriryhmän suosimia Guy Fawkes naamareita on tarjolla. Nythän kuitenkin eletään aikaa, kun on hyvinkin suosittua joka paikassa pilkata Yhdysvaltain tuoreinta presidenttiä, joten miksei siis laiteta sitä vaikka saman tien peliin ammuttavaksi? On selvää, että on haluttu pelin saavan huomiota hinnalla millä hyvänsä, jotta originaaliversion kohtalo ei toistuisi. En kuitenkaan itse ollut kuullutkaan pelistä ennen kuin arvostelukoodi kilahti sähköpostiin, joten kenties huomionhakuisuus on mennyt kuuroille korville.

Yleisesti ottaen neutraalisti tarkasteltuna edellä mainitut naamarit sinänsä sopivat kyllä pelin huumorihenkeen, joka on täynnä kaikenmaailman kana- ja liskonaamareita. Vai pitäisikö sanoa sopivat sen pieruhuumorihenkeen, sillä sitä peli pikemminkin tuntuu olevan täynnä. Jospa se onkin perintötaakka edelliseltä studiolta, mikä ruotsalaisten on ollut vain kestettävä.

Omalle hahmolleen voi pääksi valita jopa kakkanokareen ja ammuttua vastustajaa voi tauntata piereskelemällä toisen virtuaaliraadon vierellä. Hupaisaa, kerrassaan.

Offensive Combat Redux tarjoaa pelattavaksi botteja vastaan toimivan yksinpelitilan, sekä kolme moninpelimuotoa – ne perinteisimmät, eli deathmatch, team deathmatch sekä capture the flag. Pelikarttoja on uusimman, ilmaisen DLC-päivityksen myötä nyt nostettu jopa kahdeksaan.

Kokeiltuani Offensive Combat Reduxia jonkin aikaa, voin sanoa, että tykkäsin sen sarjakuvamaisesta kieliposkigrafiikasta (en niinkään jaksanut sitä pieruläppää).

Karttojen suunnittelu niin ikään oli toimivaa. Kartat ovat sopivan kokoisia ja silti niistä tuntui olevan runsaasti erilaisia koloja ja reittejä, joita hyödyntää ja joissa ottaa toisesta mittaa. Erilaisia aseitakin peliin on saatu toistakymmentä haulikosta rynnäkkökivääriin ja pistooliin ja ne myös eroavat toisistaan.

Pelatessani tunsin jopa pientä nostalgiaa ja peli toikin mieleen niitä aikoja, kun nettiräiskinnät olivat pääasiassa simppelimpiä Quake III Arenan kaltaisia koukuttavia mene ja juokse -nettissessioita ja riisuttuna kaikesta siitä turhasta ja ylimääräisestä huumorilla ratsastamisesta, peli on toimivaa sorttia.

Nykyään nettiräiskinnöissä mukana kun on XP:n kerääminen, perkit, jättimäiset kartat ja sen sellaiset mukana, jotka tekevät moninpelaamisesta usein toki paljon monipuolisempaa, mutta samalla se voi joskus olla uuvuttavaakin.

Joskus sitä kaipaisi myös sellaista aivan perustason räiskettä ja viihdettä. Tapetaan ja tullaan tapetuksi – eri aseilla, eri kartoilla. Siinä se. Tässä Offensive Combat Redux onnistuu mielestäni erittäin hyvin. Karttojen parissa viihtyy ja aseissa on riittävästi eroa.

Pelin suurin ongelma on vain se (ja tämä ongelma on SUURI), että kukaan ei ole sitä pelaamassa netissä.

Aivan, oli valittuna sitten mikä pelimuoto tahansa, peliseuraa kun ei vaan löydy yhtään millään, mistään. Yhden kerran onnistuin löytämään toisen eksyneen poloisen ja kokeilimme deathmatchia. Peli päättyi hyvin nopeasti – ei siksi, että vastapuoli tai allekirjoittanut itse olisi kyllästynyt ja lähtenyt, vaan jostain kumman syystä peli alkaa lähes heti matsin alkamisen jälkeen valittamaan korkeasta pingistä. Vastapuoli ”lähti” pelistä kaksi kertaa ja minutkin potkittiin pelistä kahdesti takaisin päävalikkoon. Kerkesin saada jopa yhden tapon minuutin kestäneen pelisession aikana. Kyseinen pelaaja olikin sitten ainoa toinen ihminen, jonka onnistuin linjoilla näkemään.

Offensive Combat Redux on ollut saatavilla jo useamman kuukauden ja jos meno on tämän tason tyhjyyttä pelaajien suhteen ja nettikoodi luokkaa ”painukaa v*ttuun”, niin eipä voi sanoa, kuin että voi hyvä tavaton mikä sotku.

Oma kokemukseni pelin parissa perustuukin käytännössä ainoastaan sessioihin botteja vastaan, jotka osasivat antaa riittävän haastavan vastuksen – tosin osittain myös siksi, että botteja vastaan voi pelata vain 1 Vs kaikki botit -tyyppistä räiskintää, jossa kaikki botit jahtaavat pelaajaa.

Onkin siis hyvin mahdollista, tai jopa todennäköistä, että Offensive Combat Reduxia odottaa kuin odottaakin sama kohtalo kuin selainpohjaista veljeään, mikäli peli ei onnistu saamaan peliyhteisöä mukaansa. Ilmaiset kartta-DLC:t eivät paljoa auta, jos kukaan ei saa pelata peliä ylisuojelevan pingi-vartijan vuoksi.

Sääli, sillä näkisin pelillä olevan paljon potentiaalia simppeliksi vaihtoehto-räiskinnäksi, trumpmaskeilla tai ilman. Tällaisenaan näkisin, että peliä ei muutaman viikon päästä enää muista edes allekirjoittanut eikä se toinenkaan pelaaja.

Yhteenveto

Kasa surkeutta

Hyvää

  • + Kartat ovat sopivan erilaisia
  • + Pelattavuus huokuu simppeliä vanhan ajan onlineFPS -pelien henkeä
  • + Boteista saa jopa älyllistä vastusta
  • + Aseiden määrä sopivaa luokkaa

Huonoa

  • - Kukaan ei pelaa peliä netissä
  • - Ne vähätkin pelaajat potkitaan pois serveriltä pelin toimesta
  • - Pelkäksi bottimatsaamiseksi peli on superkallis
  • - Turha pieru- ja kakkaläppä