Arvostelussa Spider-Man – Web Of Shadows

Kirjoittanut: Mikko Kosonen, 1.marraskuu 2008

Peliarvostelu

Pelin nimi Spider-Man - Web Of Shadows
Alusta XBOX360
Versio Lehdistö
Julkaisija Activision
< >
Avaa pelin lisätiedot

Mistä tunnetaan parhaiten pelejä kehittävä ja Activisionin omistuksessa oleva Treyarch? Spider-Man ja Call Of Duty -pelien parista tietysti.

Mitä Treyarch tällä hetkellä puuhailee? Juuri julkaistun Spider-Man – Web Of Shadows pelin lisäksi pelitalo kehittää parhaillaan Call Of Duty – World At War -peliä.

Jos kaikki nämä vuodet pystyssä pysyneen itsenäisen Team 17 tiimin kohdalla voidaan puhua totaalisesta jämähtämisestä loputtomaan Worms -pelien kehityskierteeseen, on Treyarch taasen Call Of Duty ja Spider-Man pelien vanki. Viimeisimmät Treyarchin tuotokset, kuten Spider-Man 2, Spider-Man 3, Ultimate Spider-Man, sekä Call Of Duty 3 ovat olleet kyllä olleet varsin pelattavia tapauksia kukin, mutta jos joku imee motivaation luoda pelejä, niin se on varmasti saman asian toistaminen yhä uudelleen.

Mutta koska en ole täällä arvostelemassa pelijulkaisijoiden tapaa rahastaa samalla turvallisella tuotteella loputtomasti, otamme nyt käsittelyyn siis Treyarchin uusimman tuotoksen, eli Spider-Man – Web Of Shadow -pelin. Spider-Man 2 nosti hämiksen kunnolla pelien maailmankartalle, sillä kyseessä oli siihen aikaan ehkäpä paras koskaan ilmestynyt hämispeli. Kaksi myöhemmin ilmestynyttä Spider-Man peliä ovat olleet pieniä askeleita eteenpäin, mutta muutoin touhu on pysynyt varsin samana SM2:n jälkeen.
Samaa kaavaa noudatetaan nyt myös Web Of Shadowsissakin. Tyyliltään peli on GTA:sta kuin niin monista muistakin peleistä tuttua ”hiekkalaatikkokonseptia” noudattava tapaus, jossa pelaaja pääsee temmeltämään vapaasti isossa New Yorkin kaupungissa hämiksenä. Pelaaja voi kävellä pitkin katuja ja katsoa tavallisten kansalaisten sekä autoliikenteen menoa, mutta tämähän ei ole se mistä hämis parhaiten tunnetaan. Siksipä pelaaja voi myös svengailla pitkin pilvenpiirtäjien huippuja seittinsä avulla, juosta pilvenpiirtäjien katoilla, juosta talojen seiniä pitkin, sekä hyppiä niiden katoilta takaisin katutasoon.

Pääideana aiemmissa kahdessa elokuvaan pohjautuneessa Spider-Man pelissä (Ultimate Spider-Man perustui sarjakuvaan) tarkoitus oli seurata löyhästi elokuvien juonta ja siinä sivussa suorittaa jos jonkinlaisia tehtäviä. Koska Web Of Shadows ei pohjaudu mihinkään elokuvista ei pelissä muutenkaan ole juurikaan kummoisempaa tarinaa. Itse asiassa pelin ”tarina” muistuttaa hieman Spider-Man 3:sta. Syystä tai toisesta hämistä vähän masentaa ja turhauttaa jatkuva New Yorkin ja sen kansalaisten pelastaminen. Ulkoavaruudesta peräisin oleva symbiootti ja myöhemmin Venom nimellä kulkeva pahis iskemään mieleltään heikon hämiksen kimppuun mahdollistaen hämiksen pukeutumisen SM3-elokuvassakin nähtyyn mustaan pukuun sen tavallisen ohella. Hämis törmää pelin kuluessa muutamiin muihinkin Marvelin sarjakuvasankareihin kuin pahiksiinkin. Venomin lisäksi pelissä tavataan muutamia muitakin Marvelin sarjakuvasivuilta tuttua hahmoa, kuten Wolverine, Luke Cage, Black Cat ja Vulture.

New Yorkin kadut on erilaista tehtävää täynnä. Tarkemmin sanottuna rikoksen torjumiselle ei näy loppua. Tehtävä toisensa jälkeen hämis pieksee rikollisia, jotka vaihtelevat pussihousujengiläisistä peltipanssareihin sonnustautuneisiin heppuihin ja seonneisiin kansalaisiin. Virkavalta on totta kai jälleen niin kovin avuton uhkaa vastaan, joten hämiksen on tehtävä kaikki työ. Aiemmista hämispeleistä poiketen pelaaja ei enää valikoi haluamaansa tehtävää kartalta tai svengaile itseään muutamasta valittavana olevasta tehtävänaloituspaikasta haluamaansa, vaan sen sijaan joku muu Marvelin sarjakuvahahmo jakaa pelaajalle tehtävät. Esimerkkinä kun yksinpeliä vasta aloitellaan, hoitaa tehtävänannon metallinahalla siunattu Luke Cage.

Vaikka mitään kunnollista tarinaa pelissä ei ole, on tehtävät silti jaettu kahteen osaan. Vapaavalintaisiin, joita voi halutessaan suorittaa sekä niihin, jotka edistävät yksinpeliä, eli toisin sanoen tutustuttavat hämiksen uusiin hahmoihin kuin uusiin vihollisiinkin. Käytännösä kaikki tehtävät ovat kuitenkin valitettavasti samaa tylsää kaavaa toistavaa piekse kaikki viholliset. Joskus pelaajan on jopa piestävä annettu määrä vihollisia ennen kuin tehtävä on läpäisty. Muutama hieman vaihteleva tehtävä joukkoon myös mahtuu, mutta pääasiassa pelin sisältö toistaa aivan liikaa itseään siinä missä tehtävät näin yleisesti ottaen ovat aivan liian helppoa kauraa. Yksinpeli kokonaisuudessa onkin loppujen lopuksi alkuinnostuksen jälkeen tylsistyttävä ja jonka mielenkiintoa pitävät yllä edes jonkin verran hämiksen erilaiset liikesarjat, sekä pahistaistelut.

Innokkuutta jälleen kerran valtavaksi tehdyn New Yorkin rentoon tutkailuun ja sen halki svengailuun tehtävien suorittamisen ohella yritetään kasvattaa ympäri kaupunkia ripotelluilla kerättävillä hämismerkeillä, joita ei tosin mikään pakko ole kerätä. Kun pelaaja kerää tietyn määrän merkkejä ylenee hämis uudelle tasolle. Tarvittavien merkkien määrä kasvaa sitä muka kun tasoissa ylenee ja esimerkiksi tasolle viisi vaaditaan jo 100 hämismerkkiä. Merkit eivät ole pelkkä kurioisiteetti, vaan jokainen taso nostaa hämiksen seitillä svengailun nopeutta, sekä kasvattaa pelaajan elinenergian, sekä liittolaisnergian määrää.

Mikä tämä liittolaisenergia sitten oikein on? Kun pelaaja on ensin taistellut kutakin uutta Marvelin pahishahmoa vastaan (kyllä, myös hyviksiä vastaan joutuu taistelemaan) saa pelaaja tämän hahmon liittolaisekseen. Tämän jälkeen pelaaja voi kutsua kulloinkin valittuna olevan Marvelin hahmon avukseen taistelussa mikäli liittolaisenergia on täynnä. Energiaa luonnollisesti saadaan pieksemällä rivivihollisia. Liittolaisia voi kerrallaan olla auttamassa vain yksi, jotta vaikeustasoltaan liian helppo Web Of Shadows ei olisi vieläkin helpompi. Toisaalta aina liittolaisesta ei juuri apua ole. Välillä ne osaavat piestä vihollisia hengiltä todella tehokkaasti, kun taas välillä tyytyvät juokseman ympäriinsä tekemättä mitään. Tässä olisi kerrankin ollut mahdollisuus ympätä mukaan vaikkapa yhteistyömoninpelimahdollisuus, jossa toinen ohjaa hämistä ja toinen jotain pelin muista hahmoista. Yhteistyönä muuten niin kuivakkaat yksinpelitehtävätkin olisivat saattaneet tuntua hauskemmilta?

Kunkin yksinpelissä suoritetun tehtävän jälkeen pelaajan tilille kertyy kokemuspisteitä, joilla voidaan sitten tehtävien välissä hankkia uusia taitoja ja iskuja. Web Of Shadowsin merkittävin ominaisuus liittolaisuustoiminnon ohella on mahdollisuus tavallisen hämispuvun lisäksi pukeutua aiemmin mainitsemaani mustaan symbioottipukuun, joka Venomilta saadaan pelin alussa. Pelaaja voi vaihtaa näiden kahden puvun välillä täysin vapaasti koska tahansa pelin aikana klikkaamalla ohjaimen vasenta tatti. Nappulavalinta tälle toiminnolle ei ehkä ole se kaikkein paras mahdollinen, sillä joskus toiminnan tiimellyksessä tulee vahingossa klikattua kyseistä tattia, joka ikävästi muuttaa sen toimintaliikkeen, jota pelaajan on tarkoitus ollut suorittaa. Musta hämispuku ei nimittäin ole pelkkä kosmeettinen hienous, vaan kummallakin hämispuvulla on täysin omanlaisensa liikkeet, kuin erikoisliikkeetkin, jonka lisäksi esimerkiksi maassa ja seinällä taistellessa liikevalikoima on erilainen. Mustsa hämis on myös tavallista voimakkaampi. Mustiin pukeutuessaan hämis voikin heitellä autoja vihollisten päälle, mutta toisaalta vain tavallinen hämis voi ampua viholliset sitovia seittipalloja. Näin kaiken kaikkiaan erilaisten taisteluliikkeiden tarjonta onkin uusimmassa hämispelissä varsin kattava. Uusin hämispeli on muutoinkin erilaisten liikkeiden osalta hieman uudistunut. Uusina kikkoina hämis osaa nyt juosta pystysuoraa seinää vaikkapa kokonaisen pilvenpiirtäjän verran maasta katolle, minkä lisäksi ”seinämatelun” ohella seinässä voi nyt roikkua ikään kuin istuma-asennossa kyttäämässä ennen kuin hyökkää taivaalle.

Musta hämispuku näyttelee erilaisten liikesarjojen ohella myös toisenlaistakin roolia pelissä. Pelissä on käytössä eräänlainen hyvis/pahismittari, joka pitää silmällä pelaajan tapaa pelata peliä. Mustalla puvulla pelaaminen jatkuvasti johtaa siihen, että hyvisenergia vähenee ja pahisenergia lisääntyy. Myös kokemuspisteiden sijoittamista katsotaan hyvis/pahismittarin osalta. Koska taisteluliikkeet ovat erilaisia mustalla ja punasinisellä puvulla, on pisteiden jakaminen tehty siten, että pelaaja erikseen valitsee kummalle puvulle taitopisteitä annetaan. Tarjolla on erilaisia liikesarjoja ja useammassa liikkeessä on useampi taitotaso. Omasta mielestäni mustalla hämiksellä pelaaminen toi muuten niin tavanomaiseen ja yllätyksettömään uusimpaan hämispelii kivasti vaihtelua, kun kerrankin sai olla kyyninen mistään piittaamaton hämis niin halutessaan. Pelin pelaaminen lävitse kerran hyvis- ja pahishämiksenä tuottaa erilaiset loppuanimaatiot, joten jonkinasteista uudelleenpeluun arvoakin löytyy mustan puvun ansiosta.

Jos Web Of Shadows on kontrolleiltaan ja hämisominaisuuksiltan askel eteenpäin, niin on se sitä myös graafisestikin. Kyseessä on yksinkertaisen upeannäköinen hämispeli ja selkeä harppaus eteenpäin Spider-Man 3 pelin ajoilta, joka jo itsessään oli varsin hienonnäköinen tapaus. Grafiikka on tällä kertaa paljon yksityiskohtaisempaa ja terävämpää, mutta ennen kaikkea itse hämis ja sen lukuisat erilaiset liikeanimaatiot näyttävät paikoitellen todella upeilta. Kyllä nyt on ilo heitellä hämistä ympäri New Yorkia ja katsoa kuinka sankari pyörii ja vääntelehtii ilmassa. Äänellisesti peli on toimiva, mutta ei nouse esille samaan tapaan kuin grafiikka. Pelin aikaista musiikkia on, mutta aivan liian vähän. Välillä sitä ei ole lainkaan ja välillä on. Ääninäyttely on hyvää, mutta esimerkiksi hämisleffojen sankaria Maguirea ei ole tällä kertaa mukaan saatu. Samalla on todettava, että tuuraava hämisääni on itsessään varsin toimiva ja kuulostaa hieman samalta kuin mitä Spider-Man piirrossarjassa aikoinaan.
Vaikka peli onkin hämispeliksi varsin upeannäköinen ei kyseessä aivan kuitenkaan tekniseltä kokonaisuudeltaan ole aivan paras hämispeli. Pelikamera aiheuttaa aika ajoin todella paljon harmaita hiuksia ja kamera heittelee pahimmillaan kuvaa miten sattuu ja yksinkertaisesti estää toimivan pelaamisen. Tätä tapahtuu lähinnä seinillä ja talojen katoilla, ei niinkään maan tasolla. Luulisi, että tällä hämispelikokemuksella mikä Treyarchilla on takanaan, olisi toimivamman kameran loihtiminen jo onnistunut, ottaen huomioon, että Spider-Man 3 pelikin kärsi tästä samasta ongelmasta joissain kohdissa. Web Of Shadowsissa kameraongelma on mennyt vain pahempaan suuntaan. Toinen mikä pelissä välillä estää pelaamisen on muutamat bugit. Joskus bugit saattavat olla harmittomia tyyliin hypyn jälkeen hämis uppoaa jaloistaan maahan, mutta jonka saa korjattua yksinkertaisesti hyppäämällä uudelleen. Kerran vastaan tulikin sitten bugi joka lamaannutti hämiksen puoliksi maan sisään ja teki koko peliohjaimen toimettomaksi. Koko peli oli pakko käynnistää uudelleen.

Yhteenveto

Keskivertotasoa parempi

Hyvää

  • + Kontrollit
  • + Kaksi hämispukua ja niiden erilaiset liikkeet
  • + Hieno grafiikka

Huonoa

  • - Kameran sekoilu ja muutamat bugit
  • - Yksinpeli toistaa liikaa itseään
  • - Juoneton