Arvostelussa Starcraft Remastered

Kirjoittanut: Petteri Hemmilä, 10.syyskuu 2017

Peliarvostelu

Pelin nimi Starcraft Remastered
Alusta PC
Kehittäjä: Blizzard Entertainment
Julkaisija: Blizzard Entertainment
< >
Avaa pelin lisätiedot

Kahden käden sormet eivät riitä laskemaan niitä kertoja, kun olen kuullut vuonna 1998 julkaistua Starcraftia hehkutettavan maailman parhaaksi PC-peliksi. Vaikka omilta suosikkilistoilta ei juuri reaaliaikastrategioita löydy, täytyisi olla melkoinen änkyrä vähätelläkseen sen merkitystä PC-pelaamisen kehittäjänä sekä e-urheilukulttuurin pioneerina. Vaikka pelaajakunnassa on tapahtunut merkittävää siirtymää Starcraft II:n pariin, jotain alkuperäisen Starcraftin suosiosta kertoo se, että peliä ylipäätään pelataan aktiivisesti vielä yli 19 vuotta julkaisunsa jälkeen. Harvasta pelistä voi sanoa samaa.

Starcraft Remastered on nimensä mukaisesti alkuperäisen Starcraftin uudisversio. Sisällöllisesti kyse on tismalleen samasta pelistä kuin vuonna 1998, joskin mukaan on isketty Brood Wars -lisäkampanja ja koko komeus on kuorrutettu parempilaatuisilla äänillä sekä moderneja resoluutioita tukevin grafiikoin. Vuodet eivät ole kohdelleet Starcraftia silkkihansikkain, ja valehtelisin partaani, jos väittäisin äänisuunnittelua nykyaikaiseksi tai visuaalisen ulosantia kauniiksi. Äänissä on toistoa rasittavuuteen saakka, eikä 4K-resoluutiosta ole kaunistamaan yksiköiden animointia tai grafiikan silmiä polttavaa tiilipohjaisuutta, mutta se ei haittaa – tekijöiden fokus on ollut 19 vuotta vanhan pelikokemuksen autenttisessa replikoinnissa ja siinä he ovat, toden totta, onnistuneet.

Juonen ja tarinankerrontansa puolesta alkuperäinen Starcraft vaikuttaa aikalaisiaan kunnianhimoisemmalta. Puhuttuna dialogina, ja muinoin hienoina, mutta tänä päivänä auttamattoman vanhentuneina välianimaatioina kerrottu tarina vilisee kiehtovia hahmoja ja on keskimäärin riittävän kiinnostava seurattavaksi. Aivan kuten reaaliaikastrategiat Dune 2:n ajoista lähtien, tarinaa seurataan vuoroin Terranien, Zergien ja Protossien näkökulmasta, jonka vuoksi kerronta ei tunnu koskaan junnaavan paikoillaan. Tietokonepelien käsikirjoitukset ovat tosin parantuneet viime vuosina valtavina harppauksina ja samoin animaatioiden laatu, joten tuskinpa kukaan tähän remasterointiin kuitenkaan tarinansa puolesta ihastuu.

Niin Starcraftin kuin remasteroinninkin todellinen pihvi piilee pelimekaniikoissa ja taidokkaasti tasapainotetussa asymmetriassa. Zergit, Protossit ja Terranit tarjoavat erilaisen pelikokemuksen uniikkeine yksiköineen ja strategioineen, mutta mikään jengi ei ole ylivoimainen. Zergit luottavat kustannustehokkaaseen määräylivoimaan, Protossit kalliisiin ja voimakkaisiin yksiköihin. Terranit, eli ihmiset, asettuvat hinta-/tehosuhteeltaan noin puoliväliin, mutta vaativat yllättävän paljon mikromanagerointia menestyäkseen. Mikromanagerointi ja siinä onnistuminen tuntuu ylipäätään olleen päivän sana vuonna 1998, sillä jo pelkkä resurssien haaliminen ja tukikohdan rakentaminen vaatii Starcraftin maailmassa yllättävän aktiivista pelaamista ja työläisyksiköiden hallintaa. Tavalliselle genreturistille taukoamaton hyökkäys- ja tukijoukkojen välillä poukkoilu saattaa tuntua ylettömän stressaavalta, mutta on helppo nähdä, kuinka juuri tämä ominaisuus on auttanut kohottamaan Starcraftin “hyvästä RTS:stä” raa’aksi e-urheiluksi, jossa klikkaustiheys on menestyksen mittari.

Vankasta pohjasta huolimatta, Starcraftin pelattavuus on vanhentunut pahemmin kuin fanit antavat ymmärtää. Perustoiminnallisuudet yksiköiden ryhmittelystä rakennuskomentoihin hoituvat hienosti, kunhan vaivautuu opettelemaan liudan pikanäppäinkomentoja, mutta nykyajan pumpuliin tottuneena on helppo löytää nalkutettavaa: yksiköiden valinnassa käytetty rajaustyökalu on epätarkka, kerralla valittujen yksiköiden maksimimäärä hävyttömän alhainen ja reitinhakualgoritmi tuottaa vain harvoin haluttua lopputulosta. Kaikki nuo asiat olisivat olleet helposti korjattavissa remasterointiin ja ne olisivat myös parantaneet pelikokemusta, mutta pienikin muutos käyttöliittymään tai pelattavuuden logiikkaan ja Starcraft Remastered olisi ollut fanien, sekä etenkin e-urheilijoiden silmissä, tyystin eri peli. Blizzard on tehnyt selkeän valinnan olla koskematta pelattavuuteen ja se, onko tämä hyvä vai huono asia, riippuu täysin siitä, kuinka syvällä Starcrafteissaan on viimeiset 19 vuotta elämästään lillunut. Omaa kieltään kokemuksen muuttumattomuudesta kertoo sekin, että remasterointi tukee battle.net-nettipelin ohella paikallisverkkopeliä jopa kuluttajatuotteista unholaan painuneella IPX-protokollalla.

Loppujen lopuksi, tuntuu melko turhalta haaskata tämän enempää sanoja Starcraft Remasterin kuvaamiseen. Jos olet pelin kohdeyleisöä, olet luultavasti tehnyt hankintapäätöksesi jo aikapäiviä sitten ja tiedät tasan tarkkaan mitä tuleman pitää. Pelien historiasta kiinnostuneet pois lukien, Starcraft Remastered ei luultavasti tule houkuttelemaan uutta yleisöä, eikä sitä ole läheskään yhtä helppo suositella harrastelijapelaajille kuin esimerkiksi Starcraft II:a. Remasterointi ei onnistunut kuorimaan itsestänikään mitään valtaisaa Starcraft-fania, mutta tuntuisi kaikesta huolimatta pöljältä olla tunnustamatta pelin meriittejä. Seuraavissa LAN-partyissa tavataan, Starcraft Remastered.

Yhteenveto

Keskivertotasoa parempi

Hyvää

  • + Tasapainoiset faktiot, toimivat perusmekaniikat
  • + Todella uskollinen alkuperäispelille
  • + Näyttää ja kuulostaa paremmalta kuin koskaan…

Huonoa

  • - …muttei kuitenkaan kovin hyvältä
  • - Rutkasti pelimekaniikkaan vaikuttavia teknisiä hiomattomuuksia
  • - Liian ikääntynyt ja hiomaton houkutellakseen uusia pelaajia