Arvostelussa The Settler IV Mission CD

Kirjoittanut: Mikko Kosonen, 28.tammikuu 2002

Peliarvostelu

Pelin nimi The Settler IV Mission CD
Alusta PC
Moninpeli Internet, lähiverkko
Versio 2.01.1056
Avaa pelin lisätiedot

Settler IV Mission CD on juuri sitä mitä pelin nimestäkin voisi päätellä; lisää sitä samaa kaikille niille Settlers IV:n omistajille, jotka eivät vaan yksinkertaisesti saa pelistä tarpeekseen. Mitään uusia rakennuksia tai hahmoja pelin mukana ei siis tule. Settlers pelien pääideanahan on aina ollut rakentaa toimiva yhteiskunta, jonka avulla pelaaja pystyy luomaan itselleen ison armeijan.

Monet Settlersien tehtävistä usein alkavat tilanteesta, jossa pelaajalla on valmiiksi sotilasmaja ja muut välttämättömimmät rakennukset laajentumisen aloittamiseen. Kun jonkin pelaamisen jälkeen ”elintilaa” alkaa olla tarpeeksi, pelaaja useimmiten löytää kaivosalueita ja alkaa niiden hyödyntäminen ja siten myös ruoan saannin varmistaminen on toteutettava rakentamalla erinäisiä ruoan tuottamiseen keskittyneitä taloja, kuten viljafarmeja, leipomoita ja sikaloita. Kaivoksista louhittuja mineraaleja taas käytetään sota-aseiden valmistukseen, joiden avulla pelaaja rakentaa itselleen armeijaa, siinä samalla pyrkien laajentamaan mahdollisimman paljon elintilaansa. Vapaina olevien pikku-ukkojen mennessä armeijaan tai muihin töihin, rakennetaan talo tai taloja, jotta saadaan lisää vapaita ukkoja kantamaan elintärkeitä tarvikkeita ympäriinsä ja myös tietysti pelaajan kasvavaa sotajoukkoa varten. Tarpeeksi kauan kun on peliä pelannut ja laajentanut alueitaan, törmää pakostakin samalla saarella asustavaan naapuriin/naapureihin ja sovussahan tietysti on mahdotonta elää, joten pelaajan päälimmäinen tehtävä pelissä onkin kukistaa kilpailijat. Ainoa tapa voittaa vastustajat on kerätä mahdollisimman suuri joukko sotilaita, joilla sitten tavallisten tosiaikanaksuttelujen tapaan vallataan vastapuolen alueet. On tietysti ihan makuasia, että onko pelisarjan himopelaaja ja tosifani joka ei peliin kyllästy ei sitten millään vai alkaako identtisten tehtävien pelaaminen pelistä toiseen maistumaan puulta. Oma mielipiteeni kallistuu valitettavasti jälkimmäisen puolelle.
Mission CD tarjoaa viisi kampanjaa, joista jokaiselle kansalle on tarjolla yksi viiden tehtävän kampanja ja sen lisäksi yksi tehtävä kummastakin kolmen tehtävän kampanjasta, eli siis uusia pelattavia kampanjatehtäviä pelin mukana tulee kaiken kaikkiaan 21. Kampanjoiden lisäksi on tarjolla tavallisia yksinpeli ”deathmatch” karttoja 16 ja moninpelaamiseen tarkoitettuja karttoja 18, kaiken kaikkiaan siis 55 tehtävää. Roomalaisten viiden tehtävän kampanjasta mainittakoon vielä se, että siinä pelaaja pääsee jälleen kerran ottamaan mittaa Dark Tribe heimosta.

Jostain kumman syystä Mission CD:n mukana tulleet tehtävät olivat ihmeen vaikeita jopa easy vaikeustasolla, kun alkuperäisessä SIV:ssä pärjäsin suhteellisen hyvin vielä normal vaikeustasollakin. Osittain kiinnostus peliä kohtaa laski siitä juuri siitä syystä jonkin verran, että tehtäviä sai yrittää tosissaan monta kertaa. Jos on niin hyvä pelaamaan, että pystyy ja ylipäätään jaksaa pelata läpi kaikki paljolti itseään toistavaa yksinpelitehtävää on tarjolla sen jälkeen vielä tietysti moninpeli, mutta myös Mission CD:n pääporkkanana, eli sen mukana tuleva karttaeditori. Editori on todella helppokäyttöinen ja omasta mielestäni sillä omien tehtävien luominen onnistui yhtä helposti kuin joskus muinoin WarCraft II:n vastaavalla. Editorilla saa säädettyä kaikkia haluamiansa, virallisissakin kartoissa nähtyjä yksityiskohtaisia asioita saaren kasvillisuudesta maan korkeuseroihin ja veden syvyydestä louhittavien mineraalien määrään. Pelin mukana tulee myös noin parinkymmenen sivun mittainen manuaali editoria varten, josta selostetaan mistä editorin valikoista mitäkin voi valita ja laittaa kartalle. Pienenä lisänä manuaaliin olisi toivonut jonkinlaista malliesimerkkiä miten toimivan kartan saa luotua alusta loppuun, jotta siihen olisi ollut vielä helpompi päästä sisälle, mutta ihan hyvä se on sellaisenaankin.

Pelin mukana tulee 1.10.908 päivitys, joka tosin ei enää kirjoitushetkellä ollut uusin ja se päivittää alkuperäisen SIV:n myös kyseiseen versioon. Pienen pelaamisen jälkeen tulin siihen tulokseen, että kyseinen versio ei syystä tai toisesta halunnut toimia kunnolla, koska aina kun tallensi pelin ja lopetti pelaamisen ja latasi kyseisen tallennuksen sen jälkeen uudestaan, ei peli halunnutkaan sitä avata ollenkaan. Ongelma toistui kaikien tekemieni pelitallennuksieni kanssa ja siinä alkoikin mennä hermot, kun joutui muutamaan kertaan aloittamaan pelaamisen alusta. Ennen Mission CD:tä olin kyllä jo asentanut kyseisen päivityksen ja se toimi erinoimaisesti ilman yllä mainitsemaani bugia.. Ilmeisesti siis jokin yhteensopivuusongelma alkuperäisen Settlers IV:n, Mission CD:n ja 1.10.908 päivityksen välillä. Suosittelenkin uusimman päivityksen (kirjoitushetkellä 2.01.1056) hakemista ja asentamista ennen kuin aloittaa varsinaisen pelaamisen. Kannattaa tosin myös huomioida se, että ainakin mainitun päivityksen asentamisen jälkeen karttaeditori ei enää suostunut toimimaan kunnolla(huoh) ja arvostelun kirjoitushetkellä Blue Byte oli kyllä jo julkaissut korjaustiedoston pelin saksankieliselle versiolle, muttei vielä englanninkieliselle. Itse satuin löytämään pelitalon mokailuun kyllästyneen fanin tekemän epävirallisen korjauksen, jolla editorin saikin taas hyvin toimimaan.
Graafiselta osaltaan peli ei ole muuttunut miksikään sitten alkuperäisen Settlers IV pelin, eikä grafiikassa mitää valittamista olekaan. Puut huojuvat tuulessa, vesi aaltoilee, pikku-ukot liikkuvat edestakaisin ruudulla kantaen erinäisiä tarvikkeita milloin minnekin ja kalat pomppivat vedessä ja erilaiset eläimet liikkuvat luonnossa. Voisi kumminkin ehkä tehdä hyvää jo puuduttvalta tuntuvalle ja jo itseään hieman toistavalle pelisarjalle jos se siirtyisi kokonaan 3D aikaan..
Voi kumminkin olla että kestää vielä parin Settler pelin verran ennenkuin Blue Byte uskaltaa astua ”heikoille jäille”. Sen verran voisi vielä mainita, että pelistähän kyllä löytyy ”kevyt” tuki 3D näytönohjaimille, joka tarkoittaa lähinnä sitä että zoomattaessa aivan kiinni pelitapahtumien keskelle kyseinen ominaisuus filtteröi pikselit pois. Vasta nyt 2.01.1056 päivityksen myötä sain kyseisen ominaisuuden toimimaan ja jos oikein muistan niin se ei ole toiminut pelin aikaisemmilla versioilla millään nVIDIAN kortilla, joka kyllä on aika paha puute ottaen huomioon kuinka yleisiä kyseisen valmistajan kortit ovat. Ihan kiva ominaisuus varmasti ainakin sellaisille jotka tykkääävät katsella välillä peliä oikein läheltä.
Äänipuolellakaan ei mitään muutoksia ole alkuperäiseen peliin tehty ja äänet ovatkin sitä tuttua erilaisten rakennusten pitämiä ääniä, meren kohinaa, kivenhakkaajan hakun pitämää ääntä, metsurin kaatamamien puiden kaatumisääniä ja niin edelleen. Musiikkina taustalla soi samat vanhat musiikkikappaleet, joita on valitettavan vähän ja ne ovat vielä kaiken lisäksi lyhyitäkin. Olisi ollut ihan kiva jos uusia musiikkeja olisi sisällytetty peliin, mutta kun ei niin ei. Onneksi pelistä sentään löytyy mahdollisuus kuunnella omia mp3 muodossa olevia musiikeja, joskin pelin tyyliin sopivia musiikkeja saattaa olla hieman vaikea löytää.

Yhteenveto

Keskivertotasoa

Hyvää

  • + Lisää sitä samaa
  • + Editori

Huonoa

  • - Lisää sitä samaa
  • - Tallennusbugi
  • - Vaikea