Arvostelussa The Wolf Among Us ? A Crooked Mile ? Episode 3

Kirjoittanut: Petteri Hemmilä, 24.huhtikuu 2014

Peliarvostelu

Pelin nimi The Wolf Among Us ? A Crooked Mile ? Episode 3
Alusta PC
Ikäraja: 18
Moninpeli: Ei
< >
Avaa pelin lisätiedot

The Wolf Among Us ? Episode 3: A Crooked Mile merkitsee Telltalen mainion The Wolf Among Us -sarjan puoliväliä. Bill Willinghamin kehuttuun Fables-sarjakuvaan perustuva episodipeli sai loistavan lähdön shokeeraavasti päättyneellä ensimmäisellä osallaan, mutta palautui hieman seesteisempään dekkarimuottiin heti toisen osansa myötä. Vaikka käsikirjoitus pysyi loistavana ja tunnelma veitsellä leikattavana, veti toinen osa maton alta meiltä sarjakuvaan tutustumattomilta, joille tarinan bluffi ei ollut ennalta arvattavissa. Siinä missä kakkosepisodi kului pitkälti johtolankoja keriessä ja suuntaa hakiessa, tarjoaa A Crooked Mile jo alusta lähtien selvän tavoitteen. Ichabod Crane on pakosalla ja vaikkei kyse olekaan luultavimmin murhaajasta, sysää ihmisjahti The Wolf Among Us:n murhamysteerin paljon kaivatulle menovaihteelle.

Pelinä A Crooked Milesta ei ole paljoa sanottavaa, sillä Telltalen tarinavetoinen seikkailupelimuotti on pysynyt muuttumattomana. Tiedossa on mielenkiintoista dialogia, kiintopisteiden klikkailua sekä ajoittaista reflekseihin ja rämpytykseen perustuvaa toimintaa. Eteneminen tapahtuu juonen sanelemassa tahdissa, mikä tarkoittaa ettei varsinaista ongelmanratkontaa tai jumiutumisen riskiä oikeastaan ole. Joissain toimintakohtauksissa saattaa lähteä henki, mutta The Wolf Among Us:n kohdalla tämä on enemmän poikkeus kuin sääntö. Pelin ydin piilee mainioissa keskusteluissa ja pelaajan tekemissä valinnoissa, joilla on ainakin näennäinen vaikutus tarinan etenemiseen. Ruudulle välähtävä teksti paljastaa, milloin iso paha susi tekee merkittäviä päätöksiä tai esimerkiksi keskustelukumppani painaa mieleensä valitun vastauksen. Hauskana metavitsinä, A Crooked Mile muistaa mainita myös, mikäli keskustelun vastapuoli on liian humalassa muistaakseen Bigbyn sanomisista mitään.
Valinnanvapauden suhteen A Crooked Mile kärsii hieman samasta ongelmasta, kuin edeltäjänsäkin: pelaajan valinnat eivät tunnu The Wolf Among Us:n tarinassa kovin merkityksellisiltä. Siinä missä The Walking Deadissa ratkottiin elämän ja kuoleman kysymyksiä, The Wolf Among Us:ssa vaikutukset heijastuvat lähinnä hieman erilaisina keskusteluina. A Crooked Milessa tarina kieltämättä haarautuu useaan polkuun joita kaikkia ei ole käytännössä mahdollista koluta läpi yhdellä pelikerralla, mutta loppuhuipennus on valitusta reitistä huolimatta sama. Mukaan on ympätty myös joitain potentiaalisesti merkityksellisiä valintoja, mutta nähtäväksi jää onko niillä mitään todellista virkaa lopputarinan kannalta.

Juonesta on hyvin hankala puhua paljastamatta liikaa. Tarinan kuljetuksen, hahmojen ja käsikirjoituksen puolesta A Crooked Mile on edeltäjiensä tavoin puhdasta kultaa. Episodi esittelee muutamia uusia ja selvästi merkityksellisiä hahmoja, mutta parhaat palat keskittyvät jo aiemmin kohdattujen tuttavuuksien syventämiseen. Lähtöjään vihamieliset baarituttavuudet Holly ja Grendel syventyvät inhimillisempään suuntaan ja tarinan hyviksetkin paljastavat epämiellyttäviä säröjä luonteissaan. Myös episodin loppuhuipennus on onnistunut. Se nostaa panoksia, esittelee uusia epäiltyjä ja tulee paljastaneeksi jotain uutta koko murhamysteerin luonteesta. Mikä kuitenkin tärkeintä: se jättää kaipaamaan pelille pikaista jatkoa.
A Crooked Mile palauttaa The Wolf Among Us:n kiehtovan murhamysteerin takaisin raiteilleen hitaahkon kakkososan jälkeen. Viimeiset osat näyttävät mihin suuntaan vaakakuppi kaikkiaan kallistuu, mutta tarinassa on potentiaalia ja on vaikea uskoa, että pelimaailma saati hahmot menettäisivät imuaan loppua kohden. Valinnanvapauden lisääntymiseen ja juonen moninaiseen haarautumiseen on enää tässä vaiheessa vaikea uskoa, mutta mikäli sarja pystyy säilyttämään muilta osin ensimmäisen ja kolmannen osansa tason, ei lineaarisuuskaan ole kuin pieni haitta.

Yhteenveto

Lähes täydellinen

Hyvää

  • + Tunnelmaa vaikka muille jakaa
  • + Hahmot paranevat paranemistaan
  • + Tarina jättää kaipaamaan pikaista jatkoa

Huonoa

  • - Valinnanvapaus yhä selvemmin vain illuusio