Arvostelussa Theseus

Kirjoittanut: Mikko Kosonen, 26.syyskuu 2017

Peliarvostelu

Pelin nimi Theseus
Alusta Playstation 4
Kehittäjä/Julkaisija: Forge Reply
Pelaajamäärä/Moninpeli: 1 pelaaja, ei moninpeliä
< >
Avaa pelin lisätiedot

Theseus on PSVR-laseille julkaistu hieman God Of War -pelisarjan fiiliksissä seikkaileva mytologiateemaan keskittyvä toimintapeli. Virtuaalilasitukensa vuoksi peli on päättänyt kuitenkin nojata vähän enemmän survival horror -peligenren suuntaan kuin hack ’n’ slashiin. Tarkemmin sanottuna peli muistuttaa lukittujen ja vaihtelevien kamerakulmiensa vuoksi ehkä eniten vanhoja Resident Evil -sarjan pelejä.

Theseus heittää pelaajan myyttisen sankarihahmon rooliin, jonka sanotaan kreikkalaisen mytologian mukaan aikoinaan perustaneen Ateenan ja toimineen kuninkaanakin. Theseuksen synnyttyä ja kuultua, että isukki onkin Ateenan kuningas, poika lähti pitkää reittiä vaeltaman kohti Ateena surmaten useita hirviöitä matkallaan. Theseus kuuli myös Kreetalla sijainneesta suuresta labyrintista, jonne porukkaa lähetettiin aina uhrattavaksi valtavalle Minotauros-hirviölle. Theseus halusi itse lähteä labyrinttiin uhrattavaksi, oikeana aikeenaan tappaa hirviö.

Tästä alkaa pienen italialaisen studion, Forge Replyn peli Theseus. Kuningas herää labyrintista ja piankos apuun ja juttelemaan saapuu henki nimeltä Ariadne, joka opastaa alkuun ja kertoilee mikä on homman nimi. Tarkoitus olisi seikkailla labyrintin lävitse ja lopulta kukistaa Minotauros.

Pelimekaniikaltaan kyseessä on siis aika pitkälti Resident Evil -pelien kaltainen tuotos, mitä kuvalkulmiin tulee. Theseuksessa tähän on tehty vielä yksi hauskasti ideoitu jippo; pelaajan pää on kussakin ruudussa siellä missä tuo näkymätön hahmoa seuraava kamera olisi. Eli jos Theseus saapuu uuteen ruutuun vasemmasta yläkulmasta, pelaajan silmät (eli kamera) saattaa olla sijoittuneena esimerkiksi vasempaan alanurkkaan ja sitten hahmoa kävelytetään kohti kameraa ja usein sen ohitse uudelle oviaukolle.

Hahmoa liikutellaan 3rd personissa ruudulla, samalla kun pelaaja kääntelee päätään ja ohjailee kameraa, kätevää! Tämä kamerakulmasysteemi onkin yksi pelin parhaita puolia ja varsin uniikki ominaisuus. Voisin aivan hyvin vastaavanlaisen toteutuksen toimivan, mikäli Capcom kääntäisi vanhoja RE-pelejään VR-muotoon.

Sisällöltään Theseus onkin sitten melko suuri pettymys. Kun ajatellaan, että peli maksaa PSN Storessa noin kaksikymmentä euroa, ei rahoille saa kovinkaan kummoista vastinetta, saatikka, että peli olisi PSVR-kirjaston kärkikastia.

Pelin suurin ongelma on sen tekemisen vähyys. Tunnelma kyllä on ihan kohdallaan ja paikoin painostavakin, kun seikkaillaan ahtaan kivilabyrintin uumenissa usein vain palava soihtu valonlähteenä.

Välillä päälle hyökkää ällöttäviä hämähäkkejä, joita aivan alussa ei voi tappaa millään, vasta sitten kun löydetään miekka. Hämähäkit pomppivat edes takaisin pelaajan soihdun tieltä ja ne voi tappaa ainoastaan ahdistamalla ne nurkkaan, sytyttämällä ja sen jälkeen miekkaa kylkeen. Aina kun taistelukohtaus hämähäkkien kanssa on ohitse (näitä on kaikkiaan joku 4-5 koko pelissä) jatketaan yksinäistä vaeltelua labyrintissä.

Theseus ei myöskään pidä mitään kiirettä, joten useimmiten kuningas tepasteleekin varsin rauhassa. Loppuvaiheessa peliä Theseus oppii jopa juoksemaankin, mutta juoksuaskelia saa ottaa vain silloin kun peli antaa luvan.

Hämähäkkitappeluiden ohella pelissä ei ole muunlaisia vihollisia lainkaan, mikä on todella harmi. Epäkuolleet luurangot tai vastaavat olisivat olleet ihan kivoja vastuksia nekin. Hämähäkkien ohella pelistä löytyy vähän kevyttä kiipeilyä sekä muutamaan otteeseen vivunvääntöä tai kivilaatan päällä seisomista, jotta saadaan etenemisovi aukeamaan. Kiipeilykohtauksissakin on huomattavissa eräs seikka; tahallinen hitaus.

Kiipeileminen kestää luvattoman kauan, kun se normaalisti peleissä menisi paljon joutuisammin, pelaajaa liikaa tylsyttämättä. Theseus kuitenkin tykkää ottaa oman aikansa kaikessa, jopa yksinkertaisen vivun vääntämisanimaatiossa tuntuu menevän pieni ikuisuus.

Tämä ei toisaalta liene ihmekään, sillä putkimaisen ”vain yksi oviaukko” -tyyliseen labyrinttiin kun ei eksyä voi. Minotauroksen loppukohtaamiseen ja kukistamiseen ei lopulta kulu kuin vähän reilu tunti aikaa, kaksi jos kuolee useamman kerran matkan aikana. Hämähäkkien kanssa taistellessakin voi kuolla, jos ei jaksa rämpyttää ympyrää, silloin kun hämähäkki on saanut selätettyä. Muutoin pelissä kuolee vain silloin, kun Minotauros läiskäisee jättikäpälällään naamalle sellaisissa kohtauksissa, joissa pitää leikkiä piilosta hirviön kanssa ja liikkua juuri oikeaan aikaan.

Kuten mainitsinkin, pelissä on aistittavissa vähän kauhutunnelma ja hämähäkitkin osaavat olla aluksi ällöttäviä, mutta tämä lähinnä silloin kun pelaajalla ei vielä ole miekkaa, jolla puolustaa itseään.

Tunnelmaa kuitenkin pilaa ikävästi peligrafiikan taso. Ilman laseja vierestä seuraava saa nauttia vähän paremmasta grafiikasta, kun taas lasien sisällä resoluutio ja vailla reunanpehmennystä olevat rosoiset ja sahanlaitaiset tekstuurit ja itse Theseuskin ovat silmiinpistäviä. Totta kai, kaikissa PSVR-peleissä resoluutio on lasien sisällä tavallista alhaisempaa, mutta Theseuksessa se on huomattavaa, vaikka pelin 1.02 päivitystiedostossa sanotaankin grafiikkaa hiottaneen. En kuitenkaan huomannut mitään eroa päivitys- ja ostoversion välillä.

Labyrinttiluolasto muutoinkin on vähän turhan pimeä kaiken aikaa, jotta grafiikasta voisi nauttia. Minotauros näyttää vaikuttavalta sen pari ensimmäistä kertaa täyttäessään melkein koko ruudun, mutta sen jälkeen sen valtava koko ei tunnu oikein missään, kun tietää, että hahmo on liikkeiltään ja älyltään varsin rajoittunut. Hämähäkkien kanssa käy lopulta samoin – kun tietää miten ne voi aina nurkkaan ahdistamalla voittaa, katoaa hetkistä jännitys ja yllätyksellisyys aika lailla kokonaan.

Kaiken kaikkiaan Theseus tuntuu enemmänkin jonkinlaiselta kävelysimulaattorilta labyrintissa, johon on läntätty vähän interaktiivista puuhastelua kylkeen, jotta sitä voitaisiin kutsua peliksi.

Totuus on kuitenkin se, että hintalappu Theseuksen tarjoamalle sisällölle on aivan liian isonumeroinen ja PSVR-pelinäkään se ei ole oikein muutenkaan mistään kotoisin. Paperilla pelin perimmäinen idea myyttisestä Theseuksesta kauhistuttavassa labyrintissa on hyvä ja pelaajan pää kamerakulmana on hauska innovaatio, mutta juuri muuta pelillä ei olekaan tarjota.

Yhteenveto

Rimaa hipoen julkaisukelpoinen

Hyvää

  • + Theseus labyrintissä on hyvä idea
  • + Pelaajan pää pelikamerana
  • + Pelissä on hetkittäin jotain tunnelmaa

Huonoa

  • - Äärimmäisen lyhyt peli
  • - Suolainen hinta
  • - Kaikki tekeminen on hidasta..
  • - ..Ja sitä tekemistä on vähän
  • - Rujo grafiikka