Arvostelussa World Of Warcraft: Wrath of the Lich King

Kirjoittanut: Teemu Laitinen, 14.joulukuu 2008

Peliarvostelu

Pelin nimi World Of Warcraft: Wrath of the Lich King
Alusta PC
Arvostelukappale Vivendi Universal Games
Ikäraja 12
< >
Avaa pelin lisätiedot

World of Warcraft eli pienessä ahdingossa tämän vuoden kesästä lähtien. Vanhat pelaajat alkoivat olla kyllästyneitä juoksemaan samoja luolastoja läpi viikosta toiseen, eikä Blizzard tarjonnut pelaajilleen paljoakaan uutta. Kesän mittaan julkaistu Age of Conan lohkaisi myös ison siivun Wowin pelaajakunnasta. Age of Conan floppasi kuitenkin mahtavasti ja entiset Wowin ystävät joko palasivat Warcraftin ääreen, tai hammasta purren koittivat etsiä jotain parempaa. Osa varmasti päätyi myös kokeilemaan Warhammer Onlinea tyydyttääkseen pelinälkäänsä.

Blizzard oli kuitenkin kaikessa rauhassa kehitellyt jatkoa pelilleen ja tuskin mitään suurta paniikkia heihin iski, kun huomasivat pelaajiensa katoavan. Ennen Lich Kingin julkaisua julkaistiin noin yhden gigatavun kokoinen päivitys, joka antoi esimakua tulevasta. Talenttipuut menivät uuteen järjestykseen kaikilla hahmoluokilla, minkä lisäksi niihin tuli uutta sisältöä samalla kun vanhaa uusittiin. Raidi-instojen pomojen hp:ta vähennettiin. Kaikille haluttiin antaa mahdollisuus päästä samalle viivalle siinä vaiheessa, kun Lich King julkaistaisiin.
Ja mukavalla ryminällä se julkaistiinkin. Myynti aloitettiin tasan klo 00.00 13.11 ja yhdessä päivässä peli oli myynyt jo huikeat 2,8 miljoonaa kappaletta. Tämä oli uusi ennätys PC-pelien myynnissä, siinä missä edellinen ennätys oli niin ikään WoW:n aikaisemmalla lisäosalla, The Burning Crusadella. Vaikka peli on myynyt aivan rutosti tätä kirjoittaessa, niin onko siitä mihinkään? Mitä kaikkea uutta Lich King tuo mukanaan?

Yksi näistä uutuuksista on kokonaan uusi hahmoluokka, Death knight, joka on eräänlainen tankki, tai dps-hahmo. Vaatimuksena sille, että pelaaja voi luoda itselleen Death knight-hahmon on, että omistaa jo valmiiksi vähintään 55-tason hahmon. Tämä uusi luokka käyttää taikojensa tekemiseen riimuvoimaa, jota kerääntyy hieman samalla tavalla kuin soturi kerää ragea. Death knightilla on kolmentyyppisiä riimuja; blood, frost ja unholy. Aina kun käyttää jonkin näihin kolmeen eri kategoriaan liittyvistä taioista, täytyy odottaa riimun palautumista, jotta sen voi käyttää uudelleen. Death knightilla on myös eräänlainen aura, joita on 2 valittavana aina käyttöönsä; frost presence ja blood presence. Frost on tankitukseen kun taas blood-riimua kannattaa käyttää kaikissa muissa tilanteissa. Death knight vaikuttaa kyllä suhteellisen mielenkiintoiselta hahmolta. Sinänsä riimujen käyttö ei ole hirveän erikoinen lisäys, mutta hahmon kyvyt ja niiden hyöty vaikuttavat toimivilta. Death knight on kelpo raidikaveri; tankitus ja PvP sujuvat hienosti.

Tehtäviä, eli questeja on tullut Lich King -lisälevyn myötä iso läjä lisää ja niihin on saatu myös enemmän syvyyttä. Vielä on mukana perinteisiä ”mene tuonne ja tapa noita” questeja, ehkä liikaakin, mutta tarjolla on myös niitäkin, jotka erottuvat edukseen. Pelaajaa palkitaan esimerkiksi näyttävällä välianimaatiolla, jossa Bolvar joukkoineen tämän hordekaverukset vierellään ottavat yhteen Lich Kingin kanssa. Pelissä pelaaja pääsee myös erään tehtävän kautta tutustumaan ”ulkohuussiin”, lentelemään lohikäärmeellä kuin esimerkiksi sitten myös ampumaan tykinkuulia laivasta. Mukana on myös osia Warcraft -pelisarjan kolmannesta osasta. Ympäristö myös muuttuu sen mukaan kun pelaaja suorittaa joitain questeja. Esimerkiksi Death knightin aloittaminen on hieno kokemus; alussa ollaan kavereita Lich kingin kanssa, kun taas hetken päästä ollaankin jo häntä vastaan.

Vanhojen ammattien rinnalle on Lich King -lisälevyn myötä ilmestynyt yksi uusi; inscription. Tämä ammatti mahdollistaa glyphien tekemisen, jotka esimerkiksi lisäävät ratsastusvauhtia. Pelaaja voi myös valmistaa kaikenlaisia kääröjä sekä tavaroita, jotka voi liittää aseistukseensa lisätäkseen haluamaansa statsia. Vanhoihin ammatteihin on tietysti tullut myös uutta ohjetta opittavaksi. Esimerkkinä insinöörit voivat nyt liittää vyöhönsä ”kiikarit” kiinni, joilla näkee kauas, sekä niillä voi nähdä myös kaasupilvet joita voi imeskellä itselleen toisella vekottimella. Myös uusia liikkumisvälineitäkin on tullut tarjolle, kuten moottoripyörä sivuvaunulla, sekä lentävä matto. Molemmat voivat olla joidenkin mielestä jo liian sopimattomia peliin, mutta olihan jo esimerkiksi Warcraft 2:ssakin helikoptereita. Keittokirjaan vaan ei tunnu löytyvän paljoakaan täytettä, ainakaan suoraan trainerilta opittavaksi. Mukava uutuus, joka tosin on tarjolla, kantaa nimeä feast. Tämä possupaisti täyttää raidijäsenien manat sekä hp:t täyteen, jonka lisäksi se tarjoaa mukavaa buffia.

Lich King tuo mukanaan myös uuden achievement-systeemin. Tämä tarjoaa pelaajille mahdollisuuden saada mainetta tutkimalla esimerkiksi vanhat mantereet uusiksi, käymällä vanhoissa luolastoissa tai hankkimalla itselleen pvp-meriittejä. Achievementteja, eli saavutuksia tulee välillä haalittua vahingossakin. Omakohtaisesti tällä systeemillä ei ole suurta merkitystä, mutta mikäli tekemisen puute vaivaan, niin saattaa hauskaa puuhaa löytyä keräilemällä achievementteja.

Northrend on pinta-alaltaan mukavan isokokoinen. Mantereelle mahtuu 11 eri aluetta, jotka sisältävät useita viiden miehen luolastoja sekä pari kymmenen miehen, että muutaman 25:n miehen raidialuetta. Manner on suurempi kuin Outland, mutta ehkä hitusen pienempi kooltaan kuin Kalimdor. Uudet luolastot tuntuvat ylihelpoilta ja lyhyiltä. Pomotappelut eivät vaadi ydinfysiikkaa, jotta nämä saisi lahdattua. Yksinkertaista taktikointia sentään joutuu harrastamaan, kuten liikkumista joka toinen sekunti. Kaikesta huolimatta, on pettymys, että uudet luolastot ovat liian lyhyitä ja helppoja. Raidailijoita varmasti innostaa se, että Naxxramas on tehnyt paluun. Monelta raidaajalta jäi näkemättä tämä luolasto aikanaan ja Blizzard koki tämän pienenä vääryytenä fanejaan kohtaan.

Raidailijoita varmasti innostaa se, että Naxxramas on tehnyt paluun. Monelta raidaajalta jäi näkemättä tämä luolasto aikanaan ja Blizzard koki tämän pienenä vääryytenä fanejaan kohtaan. Naxxramas vain oli yksinkertaisesti aivan liian vaikeasti tavoitettavissa suurelle massalle. Nyt Naxxramas komeilee Northrendin yhdellä alueella, kylän yllä Dragonblightissa. Paikka ei vaikuta kovinkaan vaikealta, ainakaan kymmenen miehen versiossa. Naxxiin voi siis mennä myös 25:n miehen poppoossa, mikä saattaa tarjota enemmän haastetta-ainakin ryhmän hallinnan suhteen- mutta en omasta mielestäni usko, että ero jää mitenkään suureksi. Muutkin 25:n ihmisen raidi-luolat menevät ihan hyvin killan ulkopuolisillakin ryhmillä, mikä ei tullut kuuloonkaan ennen Lich King-lisäosaa. Toivon mukaan homma ei lässähdä siihen, että porukka saavuttaisi raidien tavoitteet liian nopeasti, sillä vaarana on silloin se, että pelaamisesta voi tulla puuduttavaa samojen luolastojen koluamista päivästä toiseen.

PvP:hen on tullut mukavaa lisäystä tavallisten battleground- ja areenasessioiden rinnalle. Kokonainen alue on nyt omistettu pelkästään PvP-mätölle, joka kantaa nimeä Wintergrasp. Alue sisältää ajoneuvoja katapulteista lentokoneisiin, joilla on mahdollista tehdä tuhoa vastustajan joukoille sekä rakennuksille. Taistelujen voittaminen myös palkitaan saaliin muodossa. Alueelle pääsee tosin vasta kun on 77-tasoinen hahmo, koska vasta silloin voi käyttää lentäviä puluja ja lohikäärmeitä Northrendissä. PvP-alueen lisäksi Lich King tarjoaa kaksi uutta areenaa, sekä yhden uuden battlegroundin. Molemmat areenat ovat suhteellisen avonaisia, mikä on omasta mielestäni hyvä juttu. Uusi battleground on melkolailla erilainen muihin verrattuna. Taistelukentällä on muureja, joilla on tykkejä käytettäviksi, sekä ajoneuvoja, joilla tykit voidaan tuhota, joka toimii siten, että kaveri ohjaa ja itse ampuu tulipalloja, tai toisinpäin.
Visuaalisesti Lich King on aikansa elänyttä, mutta tähän tottuu hyvin nopeasti. Parempi mieluummin ajatella niin, että tämä on World of Warcraftille jokseenkin ominaista. Onneksi Lich King ei kuitenkaan audiovisuaaliselta toteutukseltaan ole aivan vailla uutta. Jokainen Northrendin uusi alue nimittäin sisältää uutta musiikkia kuultavaksi. Melodiat tuntuvat olevan jopa parempia kuin Burning Crusadessa. Kappaleet myös vaihtuvat saman alueen sisällä, eikä enää tarvitse kuunnella samaa musiikkia jatkuvasti. Äänitehosteet ovat samaa vanhaa, tosin mukavia yllätyksiäkin on, kuten kaasunaamaripäiset, scourge-armeijan sotilaat, jotka huutavat psykoottisen kuuloisesti.

Yhteenveto

Laadukas kokonaisuus

Hyvää

  • + Parempi lisäosa kuin The Burning Crusade
  • + Death knight on mielenkiintoinen hahmo
  • + Tehtävien tekemiseen on tullut monipuolisuutta

Huonoa

  • - Vanhahtava grafiikka
  • - Toivon mukaan pelattava ei lopu liian nopeasti