Käyttäjänimi:
Salasana:
Rekisteröidy
Search icon

Rautainen Sadonkorjuu niittää Kickstarter-rahaa

Kirjoittanut Mikko Kosonen 12.huhtikuu 2018

Lähinnä tuntemattomia pikkupelejä tehtaillut KING Art Games on tehnyt jotain tänä päivänä hieman harvemmin nähtyä ja onnistunut rikkomaan Kickstarterissa yli miljoonan dollarin rajan kerättynä rahana. Kampanjaa on jäljellä tätä kirjoittaessa enää 50 tuntia, mutta peli on kerännyt tarvittavan rahoituksensa jo päiviä sitten. KING Art Gamesin on pyytänyt vajaata puolta miljoonasta dollaria pelilleen. Lisäksi studio on kerännyt rahaa myös Paypalin kautta.

Nimeä Iron Harvest kantava projekti on tekijöidensä mukaan klassinen reaaliaikainen strategiapeli, joka sijoittuu vaihtoehtoiseen vuoteen 1920 – ensimmäisen ja toisen maailmansodan väliin.

Pelistä tulee löytymään klassinen yksinpelikampanja sekä nyt runsaan rahoituksen myötä luvattu on myös moninpeliä sekä co-op -pelitilaa. Peli on melkein saavuttanut myös kaikki ylimääräiset ominaisuus-etappinsakin – enää jäljellä on ”ilmainen DLC-kampanja”, mikäli peli ehtii saavuttaa puolentoista miljoonan dollarin rajapyykin. Tarkka kerätty summa tällä hetkellä on 1,099,993, joten matkaa vielä olisi.

Iron Harvest on käytännössö 1920-luvulle sijoittuva peli, jonka sekaan on sotkettu panssaroituja sotilaita, mechoja sekä muita metallisia robotteja sotakaluston keskelle. Eli vähän samaan tapaan kuin uudet Wolfenstein -sarjan pelit ovat FPS-genressä esitelleet. Sotivia osapuolia on kolme; Rusviet, Polandia sekä Saxon Empire. Iron Harvestin Kickstarter-sivun mainosvideo saa projektin ainakin vaikuttamaan hyvältä ulkoisesti. Lopputulosta jäädään odottelemaan. Arvioitu julkaisu on joulukuussa 2019.

Alla pelivideota Iron Harvestista:

Viime vuosina vain nimekkäimmät pelit, kuten Shenmue III sekä System Shockin remasterointi ovat onnistuneet keräämään yli miljoonan (Shenmue III sai yli kuusi miljoonaa!)
Sen vuoksi Iron Harvest on Kickstarterina merkittävämpiä tapauksia.

Kickstarterin suosio videopelien suhteen alkoi laantua useiden paljon rahaa keränneiden, mutta silti ongelmallisten projektien suhteen. Tämä ei ole oikeastaan missään vaiheessa lakannut olemasta ongelma. System Shock on jo ollut uutisissa projektivaikeuksiensa osalta.

Kickstarterin suosio videopeliprojektien keskuudessa räjähti todella suosituksi ensikerran vuonna 2012, kun muun muassa Psychonauts -pelistä sekä Brutal Legendistä vastannut Double Fine laittoi verkot vesille ja keräsi kampanjallaan huikean summan, josta lopulta muodostui kaksiosainen seikkailupeli, Broken Age.

Sen jälkeen muun muassa Leisure Suit Larry sekä Wasteland -nimikkeet tekivät paluun Kickstarterin avulla.

Alkuperäisen Mega Manin suunnittelija yritti hänkin oman tiiminsä kanssa comebackia Mighty No. 9 -pelin muodossa. Peli keräsi sekin yli kolme miljoonaa aikoinaan ja oli projektina lähes katastrofi.

Sierran vanhat scifiparodiat, Space Questit aikoinaan kehittänyt kaksikko puuhastelee edelleen oman Kickstarter-pelinsä, SpaceVenturen parissa, jonka alkuperäinen arvioitu julkaisupäivä oli helmikuu 2013.