Käyttäjänimi:
Salasana:
Rekisteröidy
Search icon
facebook link rss link twitter link

Esikatselussa: Code Vein (network test)

Kirjoittanut Teemu Laitinen 11.kesäkuu 2019

Code Vein on Namco Bandain julkaisema animehenkinen toimintaroolipeli, joka ottaa vahvasti vaikutteita Dark Souls-pelisarjasta. Pelin alkuperäinen julkaisupäivä oli jo vuoden 2018 syyskuussa, mutta sai sittemmin lykkäystä kovalla otteella. Nyt meneillään olevien E3-messujen jäljiltä on lyöty lukkoon uusi tarkka julkaisupäivä, joka on 28.9.2019.

Vaikka itse pelin kehittäjätkin myöntävät Dark Soulsin olevan suuri vaikuttaja Code Veinin kohdalla, alkavat erot näiden välillä näkymään, mitä pidemmälle peliin pääsee sisälle. Tästä syystä Code Veiniä ei voi suositella suorilta käsin yksinomaan Dark Soulsin faneille. Peli tulee keskittymään vahvaan animehenkiseen tarinankerrontaan, goottimaisessa ympäristössä. Valmis paketti tulee tarjoamaan grindausta, haastavia taisteluita, ylisuuria aseita, jättimäisiä vihollisia ja liian tiukkoja vaatteita.

Code Veinin network test -versio oli suljettu betatestaus, joka antoi kehittäjille tietoa pelin stabiiliudesta. Pelattavaa ja testattavaa riitti enemmän kuin demoversioissa yleensä. Heti kättelyssä Code Vein räjäyttää mielen massiivisella hahmonmuokkaus systeemillään. Pelaaja valitsee itselleen sukupuolen ja tämän jälkeen onkin sitten kädet aika lailla vapaat tekemään minkälaisia muokkauksia vain haluaa. Kehoa ei valitettavasti pysty muokkaamaan niin tarkasti kuin toivoisi sillä rintavarustus muuttuu lantion ja pakaroiden kanssa samaan tahtiin, mutta kaikki muut vaihtoehdot ovat jotain ennen näkemätöntä. Hyvänä esimerkkinä tästä on hiustyylit, joita ei äkkiseltään huomaa olevan niin paljoa valittavana, mutta näitä pystyy itse vielä muokkailemaan vaikka kuinka. On mahdollista lisätä hiuskiinnikkeitä ympäri päätä ja värejäkin pystyy muokkaamaan latvoihin ja hiustyveen erikseen. Näiden balanssia on mahdollista hienosäätää keskenään ja jopa värien kirkkautta. Hahmojen lisävarustuksiakin pystyy muokkaamaan useassa eri osassa, kuten kaulaketjua ja korua erikseen. Silmälasien kokoa pystyy muuttamaan ja ne voi sijoittaa jopa polveen tai pakaroille, mikäli näin tahtoo. Hahmosta saa siis tehtyä juuri niin hirveän tai kauniin kuin vain toivoo. Tässä muokkausoperaatiossa voi helposti vierähtää tunteja.

Tarina ja pelattavuus

Maailma on tuhoutunut. Punainen usva on vallannut maan ja jäljelle on jäänyt vain uudelleensyntyneitä verenhimoisia aaveita, jollainen myös pelaajan hahmo on. Muisti on mennyt ja menneisyyden palasia lähdetään kasaamaan uudelleen, painajaismaisten otusten valtaamasta maailmasta. Pelaaja joutuu heti kättelyssä vangiksi ja hänet pakotetaan lähtemään etsimään hyytyneitä verimöykkyjä. Matkan varrella pelaaja tapaa muita samanhenkisiä hahmoja ja yksi näistä lyöttäytyy mukaan taistelutoveriksi.

Taistelusysteemi on se mikä tuo mieleen Dark Souls -sarjan pelit. Code Veinissä pelaajalla on kuitenkin paljon enemmän valinnanvapautta oman taistelutyylin suhteen ja tätä voi vaihtaa jopa lennossa, kesken taistelun, ilman minkäänlaista rangaistusta. Tämä on aikamoisen uniikki piirre ja samalla hyvin vapauttavaa. Aivan alkumetreillä ei kuitenkaan paljoakaan vaihtoehtoja ole saatavilla; lähitasitelija, maagi ja rangeri. Näitä tulee kuitenkin pelin edetessä lisää ja kykyjen sekoittaminenkin on mahdollista.

Luolastoissa kuollessaan pelaaja menettää keräämänsä veripisteet, mutta on mahdollista syntyä uudelleen ja käydä noukkimassa nämä taskuun sieltä minne tuli kuoltua. Pelaajan kuolema tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että kaikki viholliset on syntynyt uudelleen ja nämä pitää raivata pois tieltä. Viholliset syntyvät myös silloin kun hipaisee itumaista tallennuspistettä. Tässä piilee se mukava – tai inhottava – grindaamisen mahdollisuus, jonka siivin on hyvä kerätä pelihahmolle tasot täyteen, vaikka heti ensimmäisestä luolasta. Saa nähdä tuleeko tähän muutosta valmiissa versiossa. Tosin vihollisten taso näyttää nousevan pelaajan mukana, joten hyöty tällä hetkellä tuntuu olevan plus miinus nolla.

Kaverin kanssa

Code Veinin moninpeli on kuin suoraan Bloodbornesta. Pelaaja lähettää apupyynnön toiselle pelaajalle ja myös salasanan asettaminen onnistuu. Tällä tavoin pelisessioon voi osallistua vain kaveri, jolle pelaaja on salauksen kertonut. Peliä voi siis pelata onlinessa kaverin kanssa kaksin tai kolmistaan tekoälyn ohjaaman apurin seurassa.

Tuomio

Code Veinin yleisilme on hyvin positiivinen, vaikka tällä hetkellä muutamia ongelmakohtiakin on. Yksi näistä on hahmon liikkuminen, joka ei ehkä ole kaikkien mieleen. Goottihenkinen sisustusarkkitehtuuri on nättiä katseltavaa ja hahmotkin. Jotkin erikoishyökkäyksetkin toteutetaan dramaattisen näyttävällä tyylillä. Englanninkielinen ääninäyttely on animeistakin tuttua kornia laatua, mutta onneksi on mahdollista vaihtaa japaniksi. Tämä testiversio antoi hyvää osviittaa siitä, mitä tuleman pitää. Kyseessä ei todellakaan ole mikään Dark Soulsin kopio, vaan lähes täysin toisenlainen kokemus. Vuoden loppupuoliskolla nähdään miten valmis julkaisu ottaa yleisönsä, mutta kohtalaisen hyvältä näyttää jo nyt.