Käyttäjänimi:
Salasana:
Rekisteröidy
Search icon
facebook link rss link twitter link

Esikatselussa: Atomicrops

Kirjoittanut Mikko Kosonen 18.syyskuu 2019

Atomicrops on indiestudio Bird Bath Gamesin (tarkemmin kolmen miehen) projekti. Tiimin jäsenistä yksi on suomalainen, pelin musiikista vastaava Joonas Turner (Kissakolme). Peli majailee tällä hetkellä Epicin storessa early accessin muodossa.

Game Reality pääsi vilkaisemaan tätä pelin varhaista alpha-versiota.

Atomicrops on tuttuun indietyyliin pixelart-grafiikalla toteutettu peli, jonka idea vaikuttaa riittävän uniikilta erottaakseen sen edukseen muista pixelart-peleistä. Eletään ydinlaskeuman jälkeistä aikaa. Heti lyhyen tutoriaaliosion jälkeen pelaajan kukoistamaan lähtenyt alkuperäinen maatila rakennuksineen tuhoutuu pommien paukkuessa. On aika aloittaa uudisrakennus joutomaassa.

Atomicropsissa keskeinen idea on viljellä maita ja laajentaa niitä – ainakin oletettavasti näin. Mainittu tutoriaali kun on hyvin lyhyt eikä sinänsä opeta kuin ihan alkuasiat pelaamista varten. Tärkein viljelys pelaajalla on peruna, joka toimii pelissä valuuttana. Muutakin pääsee viljelemään, kunhan saa kerättyä tai ostettua siemeniä. Maissia, papua ja esimerkiksi ruusuja voidaan myös viljellä.

Pelin suurin haaste tulee siitä, että radioaktiiviset mutanttiötökät, kuten myyrät, jänikset, etanat ja sen semmoiset yrittävät tuhota satoa ja siinä sivussa nitistää pelaajankin. Välillä kimppuun saadaan useamman aallon pituisia invaasioita, jotka pitää torjua ennen kuin voidaan jatkaa normaalia farmielämää. Satoakin pitäisi siinä samalla yrittää suojella.

Onneksi tapetuista ötököistä saadaan kerättyä usein varsin tehokasta lannoitusmössöä siemenille. Mikäli haluaa koittaa onneaan, voi työn äärestä poiketa monstereiden kansoittamille sivualueille, joissa lähteekin nopeasti henki jos ei ole varovainen. Näillä alueilla on kuitenkin esimerkiksi korjattavia siltoja, joista pääsee uusille alueille. Sillankorjaukseen tarvitaan kuitenkin perunoita maksava korjauspaketti kylältä.

Peliä pelatessa ja maata viljeltäessä vuorokaudenajat vaihtelevat kuin myös vuodenajatkin muutaman pikaisen päivän jälkeen. Jokaisen päivän sarastaessa päästään käymään kylällä, josko vaikka olisi rahaa parempiin työkaluihin tai tehokkaampiin aseisiin. Pelin tulee jossain vaiheessa mahdollisuus ilmeisesti vaihtaa hahmoakin, minkä lisäksi farmari voi mennä naimisiin ja hankkia rinnalleen viljelysavun lisäksi sotivan morsiamen.

Sopivaa ehdokasta voidaan vokotella kylällä samalla kun ostellaan tarvikkeita – jos rahaa on. Suhdestatuksen parantaminen jonkin hahmon kanssa vaatii aina eri määrän ruusuja, joita voidaan siis niin ikään viljellä omalla farmilla.

Atomicrops toimii periaatteella permadeath, eli kun pelaajan sydämet ehtyvät ja tämä kuolee, alkaa koko homma alusta. Ainakaan tässä vaiheessa high score -taulukko ei toiminut lainkaan, joten sessioiden päätteeksi ei saanut nähdä oikeastaan mitään kivaa, mutta peliä oli silloin tällöin kiva kokeilla uudelleen ja nähdä kuinka pitkälle kestää. Pelin päivittyessä ajan mittaan uusilla ominaisuuksilla yrittäminen muuttuu varmasti entistä koukuttavammaksi.

Pelattavuudeltaan Atomicrops tuntuu erittäin helppolukuiselta ja peliä olikin helppo pelata niin peliohjaimella kuin hiiri- ja näppäimistöyhdistelmälläkin.

Pelin värikäs pixelart-grafiikka on toimivaa, mutta eritoten sen toimimaan saattaa tiimin suomalaisjäsenen, Joonaksen loihtima taustalla soiva musiikki, joka on samaan aikaan söpöä ja hullunkurista – sellaista värikästä, jota pelin grafiikkakin edustaa. Musiikista tuli myös jostain syystä mieleen Playstationin omaperäinen paperipeli Tearaway Unfolded.

Näin kokonaisuutena Atomicrops vaikuttaakin varsin lupaavalta indiepeliltä. Game Reality jää mielenkiinnolla seuraamaan pelin kehitystä.

Atomicropsin early access -version voi hankkia omakseen täältä viidentoista euron hintaan.