Pariisissa riehuu sarjamurhaaja. Lehdistöltä nimen ”Judge” saanut sekopää on antanut maistiaisen myös pelaajan hahmolle. Entinen linnakundi ja nykyään taksia suhaava, matalaa profiilia pitävä nimetön päähahmo selviää hengissä hyökkäyksestä, jossa tämän matkustajana ollut uhri ei. Peli alkaa sairaalan pediltä, pelaajan herätessä läheltä piti -tilanteensa jälkeen.
Taksin rattiin palataan, mutta pelaaja on yksi epäillyistä. Todisteita puuttuu. Eräänä sateisen synkkänä iltana takapenkille hyppää tapausta tutkiva etsivä. Hän antaa pelaajalle ehdotuksen: ole osa ongelmaa tai auta sen ratkaisemisessa. Muistikatkoksesta kärsivä pelaaja ei muista kohtalokkaan illan tapahtumia eikä hyökkääjääkään ja haluaa ratkaista tapauksen itsekin.
Taksikuskilla on kuitenkin tapana saada selville kaikenlaista, asiakkaiden lörpötellessä avoimesti kuin terapeutilleen. Niinpä naisetsivä Busset ehdottaa, että pelaaja ajelee taksillaan kuin tavallisesti, mutta kiinnittää enemmän huomiota asiakkaisiinsa, kuuntelee tarkasti ja kysyy oikeita kysymyksiä oikeaan aikaan.
Indiestudio Monkey Moonin kehittämä ja samalla studion ensimmäinen peli, Night Call, kuulostaa kenties tylsältä ja oudoltakin peliltä, mutta se lyhyt demo mitä tätä ennakkoa varten pääsin pelaamaan, oli äärimmäisen mielenkiintoinen ja erilainen idealtaan; siis outo kylläkin, mutta tylsä ei.
Night Call on film noir -hengessä työstetty eräänlainen seikkailupeli, jossa kaikki seikkaileminen ja tekeminen tapahtuu taksin ratissa. Audiovisuaalinen tyylittely on hyvin pelkistettyä, eikä esimerkiksi taustamusiikin ohella ääninäyttelyä ole lainkaan. Tunnelmaan pääsi silti allekirjoittaneen mielestä hienosti sisään peli-idean erilaisuuden ansiosta. Pelaaja noukkii asiakkaita kyytiin ja kuskaa ne haluamiinsa paikkoihin. Takapenkille asettuvat toinen toistaan oudommat persoonat puhuvat ja pelaaja kyselee, silloin kun parhaakseen näkee. Selviää yhtä jos toista – ei pelkästään kyytiläisten nimiä.
Välillä tankataan taksia sateisella bensa-asemalla ja sitten painutaan ”tukikohtaan” tutkimaan kerättyjä johtolankoja. Kuka kaikista kaupungin asiakkaista voisikaan olla Judge? Peli toimii hiirivetoisen systeemin avulla, eli käytännössä kaikki klikkailu ja valinnat tehdään hiirtä naksuttelemalla. Paikasta toiseen, niin asiakkaiden kuin bensa-asemienkin läheisyyteen siirrytään eräänlaisen karttaruudun kautta.
Pelistä on tässä vaiheessa vaikea sanoa oikeastaan sen enempää, sillä paljoa ei ole tarjolla. Käytännössä videolla nähtävä pelailu on koko ennakkodemo, eikä tarina ehdi edetä alkua pidemmälle. Hyvältä peli silti vaikuttaa. Night Callin pitäisi olla julkaisun osalta valmis nyt kesän mittaan, mutta mitään virallista päivää ei ole ilmeisesti lyöty lukkoon. Palaamme asiaan kunnon arvostelun merkeissä, jahka arvostelukappale saadaan.
Alla pelailua: