Käyttäjänimi:
Salasana:
Rekisteröidy
facebook link rss link twitter link
Search icon

Esikatselussa: Space Haven

Kirjoittanut Mikko Kosonen 4.lokakuu 2020

Helmikuussa 2019 Kickstarter-projektina käyntiin potkittu Space Haven on pienen suomalaisen indietiimin BugByten peli. Peli keräsi mukavasti yli 200 000 dollaria enemmän kuin mitä pyydettiin, josta Space Haven jatkoi early accessiin. Tällä hetkellä peli majailee muun muassa Steamin early accessissa ja on puolivälissä matkaa alpha 10 -statuksesta.

Space Havenin keskeinen idea on toimivan avaruusaluksen rakentaminen, minnekäs muualle kuin syvimpään avaruuteen. Maasta on tullut asumiskelvoton ja uusi koti pitäisi löytää ihmiskunnalle, ei muuta kuin avaruusalusta rakentamaan.

Pelattavuudeltaan kuin mekaniikaltaankin Space Haven muistuttaa pitkälti reaaliaikaisia rakentelupeliklassikkoja, kuten Theme Park ja Theme Hospital.

Space Havenissa kenties keskeisintä roolia näyttelee virranhallinta. Käytännössä mikään ei toimi ilman sitä. Virtaa tuottavien generaattoreiden ohella olisi kuitenkin hyvä myös muistaa huolehtia miehistön hapensaannista, unenmäärästä sekä ruokailupuolesta. Kahvihetkiä varten on olemassa sohvat ja nojatuolit. Ruokaa istutetaan minikasvihuoneissa ja yksittäis- ja kerrossängyt auttavat nukkumatin saapumisessa, kun taas keittömoduli täyttää kokkailutarpeita. Tiloja voidaan jakaa ja koristella erinäköisillä seinäpinnoilla ja ovilla.

Kaikki rakentaminen vaatii resursseja ja vaikka niitä onkin aluksi jo valmiina tietty määrä, pitäisi pelaajan myös muistaa louhia läheisiä asteroideja rakennusaineita varten. Louhimisen ohella pelaaja voi laajentaa omaa avaruusalustaan, mutta myös löytää kokonaan uusiakin, avaruuden loputtomaan pimeyteen ajelehtimaan jääneitä aluksia, jotka tosin saattavat olla pullollaan vaarallisia ötököitä, jotka pitää ensitöiksi putsata pois, jotta uudelle vanhalle alukselle voisi asettua elämään.

Avaruudessa kukaan ei kuule, kun ryystät kahvia

Pelaajan eri alukset voivat pitää yhteyttä toisiinsa ja kuljettaa resursseja toistensa välillä. Pelaaja voi myös määrittää esimerkiksi millä kaikista pelaajan aluksista työntekijät päätoimisesti tekevät töitä tai viettävät taukonsa. Halutessaan pelaaja voi määrittää, että tauot pidetään kokonaan toisen aluksen tiloissa. Kyllä siinä kahvikupposelle tulee pientä vaaran lisää, kun täytyy astronauttiasussa matkata avaruudessa painottomuudessa aluksesta toiseen.

Siihen nähden, että Spave Haven on vasta alphavaiheessa, on se jo erittäin hienosti pelattavassa kunnossa. Bugeja varmasti löytyy, eikä tarjolla pelaamiseenkaan ole kuin tutoriaalin kaltainen skenaario sekä vapaampi, aivan alusta aloitettava skenaario, jossa koko alus saadaan lähes kaikkia osa-alueita myöten rakennella vapaammin läjään.

Vaikeustasoja pelistä löytyy neljä kappaletta jo nyt ja pelaaja voi satunnaisgeneroida koko galaksin kuin matkaan lähtevän miehistönkin skilleineen, joka voi olla maksimissaan kuusihenkinen.

Miehistöä voi mukavasti kustomoida asettamalla näille itse keksimiään nimiä sekä muuttamalla vaatetuksen värin. Halutessaan pelistä voikin tehdä vaikkapa ”Star Trekin” ja tuttujen hahmonimien ohella antaa kaikille punaiset, siniset ja keltaiset paidat. Punapaidat ovat siinä tapauksessa todennäköisimpiä uhreja..

Miehistö pelissä kun ei ole kuolematonta sorttia ja peli loppuu siihen, kun aluksen porukka menehtyy. Hahmot ovat kyvyiltään täysin tavallisia ihmisiä, joten unettomuus ja ruoan puute ynnä muu johtaa lopulta kuolemaan. Myös lämmityksestä pitäisi pitää huolta, eikä sovi unohtaa myöskään ehkäpä virtaa tuottavia generaattorejakin tärkeämpää, eli happiyksiköitä!

Shat pants

Pelin parissa viihtyy mainiosti, joskin asetuksia ja pikkunäpräämistä on niinkin paljon, että väkisinkin menee välillä sormi suuhun. Käyttöliittymä voisikin olla aavistuksen selkeämpi, kun manageroitavaa ja säädettävää on niin paljon.

Tilojen kalustaminen on helppoa, kuin aluksen laajentaminenkin. Miehistön aseistaminen vaati kuitenkin allekirjoittaneelta melko lailla tutkailua ja pähkäilyä, vaikka pelin vinkit tässä auttaa yrittivätkin.

Olisi tärkeää muistaa, että ei jätä miehistön jäseniä aseistettuun manuaalitilaan liian pitkäksi toviksi, koska tällöin ne eivät muista nukkua tai syödä. Liiallinen kekkulointi johtaa hermoromahduksiin, tajuttomuuskohtauksiin ja lopulta miehistön jäsenet voivat siis jopa kuollakin. Eräs yksityiskohta hahmojen mielentilan osalta alkoi jopa naurattamaan ääneenkin: varmasti vain suomipelissä hahmon mielentilan ja muiden statsien lomassa voisi lukea sanat ”shat pants,” eli kakki housunsa. Käymälätkin on siis syytä muistaa alukselle asentaa.

Visuaalisesti Space Haven on juurikin alussa mainittujen managerointiklassikkojen tavoin isomeerisestä kuvakulmasta kuvattu. Pelaaja voi mukavasti zoomailla hyvinkin lähelle pelin objekteja ja hahmoja ja vaikka kaikki on pikseliä, ei se haittaa tippaakaan.

Audiopuolella tarjoillaan kauniin, mutta lyhyen päävalikkomusiikin ohella pelinaikaista erittäin tunnelmallista ambienssiraitaa, sekä Blade Runner -elokuvasta tutun Vangeliksen musiikin kaltaista herkkua.

Kokonaisuutena Space Haven vaikuttaa äärimmäisen lupaavalta (eikä ainakaan pelimekaniikkansa osalta keskeneräiseltä) suomalaiselta indiepeliltä jo nyt.

Siksi noin 22 euron hintaista peliä onkin melko helppo suositella jo sen alphavaiheessa, mikäli haluaa tukea kehittäjää early accessin aikana. Bugbyte on sanonut ealy access -vaiheen kestävän arviolta noin pari vuotta.