Peliarvostelu

Bonkies

Pelin nimi: Bonkies
Lajityyppi: Pulmapelit
Alusta: PlayStation 4
Kehittäjä/Julkaisija: Gauntlet Studio/Crunching Koalas
< >
Avaa pelin lisätiedot
User profile picture Teksti: Mikko Kosonen, 7.3.2021 Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia
Arvostelun Bonkies kansikuva

Bonkies on norjalaisen Gauntlet Studion kehittämä indiepeli, jossa pääosan valtaavat söpöt ja söpösti ääntelehtivät avaruusapinat. Bonkiesin myötä klassinen peli Tetris on jälleen tapetilla. Japanilaisen Resonairin vuonna 2018 julkaisema Tetris Effect teki palikoiden kasaamisesta kauniin ja mukaansa tempaavan musiikkipelin (ja VR-pelin) ja Bonkiesissa päällimmäinen idea on kasata Tetriksen palikoita muistuttavia osia niille määrätyn alueen sisään avaruuspukuun sonnustautuneiden ja tarttumakädellä varustautuneiden apinoiden avulla.

Sinänsä pelin Unity-pelimoottorilla tehty toteutus on varsin mainio: rakettirepuilla varustetut apinat lentelevät kussakin kentässä vapaasti ympäriinsä ja tarvittaessa repusta löytyy loputonta boostiakin. Boosti toimii L2-nappulalla, kun taas apinaa ohjaillaan vasemmalla tatilla ja R2 hoitaa tarttumakädellä tarttumisen roolin. Kättä voidaan pyöritellä neljään pääilmansuuntaan ohjaimen kuvionäppäimillä ja nappuloita pohjassa pitämällä ne voidaan lukita suoraan asentoon, joka paikoin auttaa palikoiden asettelussa. Kontrollit ovat siis melkoisen simppelit, mutta sitäkin toimivammat, eikä Bonkies kompuroikaan tämän osalta lainkaan.

Bonkies tarjoaa soolokampanjan sekä co-op -pelitilan ja hieman hassusti molempia voidaan pelata yksinkin, mutta oikeasti co-opissa ei kaikkia palikoita kertakaikkiaan saa nousemaan maasta ilmaan, jos yksin yrittää. Suurin ero näiden kahden pelimoodin välillä onkin se, että sooloa voidaan pelata yksin tai maksimissaan nelinpelinä sekoillen, jokaisen nostellessa jotain, mutta co-opissa on pakko olla mukana vähintään kaksi pelaajaa, koska isoja palikoita pitää nostella ja pinota yhteistuumin. Alkuun tarjoillaan opastavaa tutoriaalia ja sitten jo hypätäänkin tositoimiin alati vaikeutuvien tasojen muodossa.

Kussakin pelin kentässä on useimmiten kahdesta kolmeen vaihetta, eli kun ensimmäiset palikat on saatu kasattua ja pinottua ruudulla näkyvän kuvion rajojen sisään, peli pölläyttääkin liukuhihnalta lisää palikoita ja samalla kuvio muuttuu. Tämä tarkoittaa sitä, että pelaajan on pinottava lisää tavaraa olemassa olevan ”tornin” päälle. Kaikki touhuilu tehdään rajoitetun ajan puitteissa ja kello tikittää kohti nollaa. ”Kulta-aikaan” ennättäminen tietää banaaneja tilille ja näillä saadaan auki uusia apina-astronautteja. Tasojen läpäisy luonnollisesti avaa lisää tasoja ja uusia planeettoja aurinkokunnassamme.

Bonkiesin suurin ongelma nousee melko pian esiin ja se on pelaajalta tai pelaajilta vaadittava äärimmäinen tarkkuus. Bonkies kun käyttää pohjalla realismiin nojaavia fysiikoita, joka tarkoittaa sitä, että huonosti pinotusta kasasta ei tule mitään Pisan Tornia, vaan kaikki kallistuvat kallistumistaan, kunnes torni on entinen. Toki kuivalle maalle vankkoihin perustuksiin on melko helppo pinota sitä sun tätä, mutta pelin edetessä pitääkin sitten pinota tavaraa veden varaan metallitason päälle.

Jokainen ruudulle työntyvä palikka on mitoiltaan ja muodoiltaan erilainen, mutta myös niiden paino määräytyy koon mukaan. Epätasaisesti pinottu ”lautta” ei kauaa suorassa pysy ja keinahtaa helposti. Asiaa eivät auta haastavammat palikkatyypit, kuten kosketus herkkä palikka sekä ydinpommipalikka, joista ensinnä mainittu posahtaa jo muutamasta turhasta kosketuksesta heittäen kaiken irtaimiston pitkin ruutua. Kosketus herkkä ei tökkimisestä suutu, mutta kun tällaiseen palikkaan tarrataan ja pidetään liian kauan kiinni, tulee palikan mitta nopeasti täyteen ja se poksahtaa ydinpommin tavoin.

Muita erikoispalikoita ovat esimerkiksi lasipalikat sekä ”vatupassipalikat.” Lasiset palikat ovat helppoja tapauksia niin kauan, kun pysyvät ehjinä. Liian monta osumaa ja lasi hajoaa pieniksi paloiksi. Joskus isompien lasipalikoiden pilkkominen tosin jopa kannattaa, mutta pieneksi jääkuutiosilpuksi hajoavaa lasia on hidasta ja turhauttavaa pinota. Vatupassit eivät ole tärkeitä eteenpäin pääsemisen suhteen, eli näitä ei ole pakko saada kuvion sisään ja ne ovatkin lähinnä auttamassa pelaajaa. Vatupassit saa lukittua ilmaan leijumaan, jolloin niiden päälle voi pinota tavaraa – vaihtoehtoisesti niitä voi käyttää vaikkapa keikkuvan lautan aisoissa pitämiseenkin.

Kun näiden kaikkien tällaisten palikoiden kanssa puljataan (eritoten ydinpommit) alkaa pelin vaikeuskäyrä nopeasti muuttua niinkin jyrkästi, ettei juuri alkuun päässyt ja uusia juttuja oppiva pelaaja tahdo pysyä mukana matkassa. Joihinkin kenttiin saakin kulutettua helposti kymmeniä pieleen menneitä yrityskertoja ja pahimmillaan jopa tunninkin aikaa, ennen kuin tason pääsee lävitse, jos silloinkaan. Tämä on äärimmäisen turhauttavaa. Vaikeustasoa ei voi säätää, koska sellaisia ei ole ja esimerkiksi jumiin jäädessään etenkin yksinpelaavan ainoa apu olisi saada kaveri tai kavereita sohvalle mukaan pelaamaan, koska verkkopelitukea ei ole tarjolla. Aina apinamäärän kasvattaminen ei kuitenkaan välttämättä sekään auta sen enempää: ajoittain hankalat ja millintarkat fysiikat eivät siitä muuksi muutu.

Muilta osin Bonkiesilla olisi kaikki asiat kunnossa: taustalla soiva musiikki on hauskan letkeää, joskin ehkä toistaa liiaksi itseään ja grafiikka on hauskan pirteää ja omaperäistä. Erilaiset apinat ovat hauska näky, vaikka niillä ei minkäänlaisia eroja toisiinsa nähden olekaan.

Loppusanat

Bonkies on hauskalla peli-idealla toteutettu indiepeli avaruusapinoista tetrispalikoiden kimpussa. Onpahan jälleen kerran yksi uusi versio Tetriksestä, joskin pelin ripeästi nouseva vaikeuskäyrä pudottaa kelkasta ennen pitkää. Plussaa tulee maksimissaan neljän pelaajan voimin toimivasta moninpelistä.

Yhteenveto

Keskivertotasoa parempi

Hyvää

  • - Kekseliäs muunnelma Tetriksestä
  • - Moninpelinä parhaimmillaan hulvatonta
  • - Simppelit, mutta toimivat kontrollit
  • - Palikat tottelevat fysiikanlakeja..

Huonoa

  • - ..Ja se myös nopeasti nostaa pelin vaikeukäyrän
  • - Erilaista musiikkia olisi voinut olla enemmän