Peliarvostelu

F1 2021

Pelin nimi: F1 2021
Lajityyppi: Ajopelit
Alusta: PC
Kehittäjä/Julkaisija: Codemasters/EA
< >
Avaa pelin lisätiedot
User profile picture Teksti: Mikko Kosonen, 13.7.2021 Arvioitu lukuaika: 7 minuuttia
Arvostelun F1 2021 kansikuva

Formulaykkösten kausi 2021 on lähtenyt mukavaan vauhtiin – yhdeksän ajetun kisan jälkeen emme ainakaan toistaiseksi ole todistamassa jälleen uutta Lewis Hamiltonin murskaavaa kautta, koska kampoihin laittaa kivasti sarjaa 32 pisteellä johtava Max Verstappen kahden peräkkäisen Red Bull Ringillä ajetun osakilpailun jälkeen. Sarjan pistetilaston kolmas kuski onkin jo 46 pisteen päässä. Kisoja olisi vielä jäljellä 11 kappaletta, joten on vielä aivan hyvin aikaa sijoitusten muuttumiselle ja mestaruustaistelun muuttumiselle vielä jännittävämmäksi.

11 jäljellä olevaa kisaa antaa myös mukavan sauman ottaa kiinni oikean elämän formulat virtuaalisina, sillä Codemastersin F1 2021 ja samalla yhdestoista F1-peli on täällä, uuden isännän ja julkaisijan, Electronic Artsin luotsaamana. Kauden kiinniottamiseen auttaa suoraan yksi pelin uusista ominaisuuksistakin, nimittäin Real-Season start, jonka avulla pelaaja voi aloittaa kausimoodin ja hypätä suoraan seuraavaksi kalenterissa ajettavaan F1-kisaan, jolloin pistetilastotkin kaivetaan suoraan oikeasta elämästä.

Päällisin puolin F1 2021 on kuitenkin varsin tutunoloinen kokemus, jota on viilailtu vähän sieltä täältä. F1 2020 on ainoa Codemastersin peli, joka allekirjoittaneelta on jäänyt kokematta, mutta omien kokemuksieni perusteella tuorein tulokas ei kuitenkaan ole niin järin erilainen F1 2019 -peliinkään nähden.

Visuaalisesti pelisarja ole juurikaan muuttunut muutamaan vuoteen, vaikka nyt tosin tarjoillaankin ray tracing -efektiä niille, joiden laitteilla se toimii. Ilman uutta efektiäkin F1 2021 näyttää täysillä detaileilla uskomattoman hienolta, etenkin uusintojen aikana ja aina yhtä haastava sadekeli aiheuttaa sekä näköhaittaa että silmänkarkkia. Äänimaailmakaan ei jää kakkoseksi, vaikka nykyformulat vähän tylsänkuuloisia ovatkin. Erityismaininnan ansaitsee pelin vuosi vuodelta hioutuva TV-lähetystä lähes aukottomasti apinoiva presentaatio, kuten rataesittely ja lähtöruudukot. Aiemmilta vuosilta tutut brittien Sky-kanavan juontajat, Anthony Davidson ja David Croft kuulostavat 2021-pelissä jo erittäin sulavilta.

Ajamisen nautintoa ja tylsiä kolareita

Ajotuntumaltaan ote on hienosti kohdallaan ja tuttuun tapaan eritasoiset kuskit voivat säätää ajovaikeutta luistonestosta abs-jarruihin ja vaurionmallinnukseen. Viimeksi mainittu ei ole edelleenkään kokenut kuitenkaan mitään kummempaa muutosta, vaikka nyt onkin mahdollista vaurioittaa auton pohjaa liiallisella mutkien oikomisella ja pomppimisella. Yleensä ensimmäinen uhri on kuitenkin aina se etusiipi tai sen pala, joka vaikeuttaa kääntymistä mutkiin ja pilaa kisan – ainakin lyhyen prosenttimäärän kisat, jos varikolla ei käy.

Toinen irtoilija on se tuttu rengas, joka yleensä aina seinäkahinan tai isomman kolarisuman päätteeksi irtoaa roikkumaan turvavaijeriinsa. Peruutus täydestä vauhdista ratavalliin vastaavasti ei tunnu tekevän edelleenkään mitään takasiivelle – eikä edes se jos joku ajaa toisen puskuriin. Renkaat eivät kovin usein puhkea, mutta satunnaisesti radalle jääneestä pienromusta, ehkä. Mokailuun ja ajan taaksepäin kelaukseen tarjotaan edelleen tuttua flashback-ominaisuutta, ellei sitä erikseen käännä pois päältä houkuttelemasta.

Vaikka ajaminen hyvällä rattipoljinsetillä forceineen ja ehkä jälleen hieman parantunut, haastetta tarjoava, mutta ei liian aggressiivinen tekoäly luovatkin parhaimmillaan tunnelmarikasta meininkiä, on kisojen jännityksen ja muuttujien luominen silti liikaa edelleen pääasiassa pelaajan harteilla.

Aika-ajojen kolaroinnista ja sen aikaisesta korjailusta saattaa saada jopa harvoin lähtöruuturangaistuksia muutkin kuin pelaaja, kun taas usein kisojen aikana saatavat tuomaritutkinnat johtuvat yksinomaan pelaajasta. Pelaaja saa aikasakon, kun joku tolvana ajaa persuksiin. Radalta ulos ajautuminen ja sitä kautta vahingossa sijoissa nouseminen on laiton ohitus. Toisaalta tämä sivuaa FIA:n nykysääntöjä, mutta virtuaalinen F1 voisi silti olla jotain paljon parempaakin.

Etenkin kun yksin pelaajan rankaiseminen säännöillä on jatkunut kutakuinkin F1 2010 -pelistä asti. Tekoäly myöskään harvemmin tekee ajovirheitä, eivätkä autot hajoile. Toki tekoäly ohittelee nätisti toisiaan ilman kolareita ja sijoitukset vaihtelevat, mutta kun pelaaja kolaroi Hamiltonin kanssa ja tämä putoaa sijoituksissa viimeiseksi, saadaan kisasta oikeasti vasta astetta jännempää – ainakin pisteiden ja mestaruustaiston osalta.

Näkemiin klassikot

Ikävänä puolena on kuitenkin mainittava, että Codemasters on jälleen lähtenyt aiemmilta vuosilta tutulle ”lisätään-poistetaan” -linjalleen. F1 2014 poisti aikoinaan split screen -pelitilan sekä vuotta aiemmin mukaan tulleet klassikkoformulat. F1 2017 palautti klassikkoformulat ja F1 2020 palautti split screenin. F1 2015 jätti uramoodin pois, F1 2016 palautti sen. F1 2019 tarjosi uutena ominaisuutena tarinamoodin, F1 2020 ei.

2021-painos karsii pois pitkän aikaa mukana ollutta sisältöä. Kaikki klassikkoformulat sekä invitational events ja championships -pelitilat loistavat nyt poissaolollaan. Virallinen 2021-kausitila on sekin nyt siis siirretty kadonneen championships-valikon alta pikapelitilana toimivan grand prixin sekaan. En aluksi meinannut löytää lainkaan koko kausimoodia, kunnes tajusin valita yksittäisten kisojen sijaan valmiin kausipaketin.

Toki F1 2021:n sisällön määrää lihottaa Braking Point -nimeä kantavan, kolmen kauden mittaisen tarinamoodin ohella muut pelitilat, mutta siitä huolimatta sisällön pois ottaminen ja takaisin lisääminen ei ole koskaan hyvä asia.

Kamelin selkä katkeaa

Nyt, 2021 kauden F1-kuskeilla ja talleilla sekä F2-sarjan viime kauden rosterilla varustettu Codemastersin F1 2021 palauttaa tarinamoodin uusilla hahmoilla ja ”uudella” tarinalla, joka kuitenkin on sitä samaa tekemällä tehtyä elämää suurempaa draamaa. Tällaiselle ilmeisesti löytyy kysyntää suosituksi nousseen Netflix-sarja Drive to Surviven myötä. Mainittakoon vielä, että Codemasters lupailee peliin jossain vaiheessa ilmaisena jälkipäivityksenä myös F2-sarjalle kauden 2021 sekä radat Imola, Algarve ja Jeddah.

Braking Point -nimeä kantavan tarinamoodin keskiössä nähdään heti ensimmäisessä episodissa F2-luokan mestaruuden voittava ja siitä ykkösiin (pelaajan valitsemaan talliin) nouseva tulokas Aiden Jackson. Tallitoverikseen juniori saa kokeneemman kehäketun, Casper Akkermanin. Nahisteleva parivaljakko on kuin Vettel-Webber tai Hamilton-Alonso aikoinaan. Tunteet kuumenevat radalla ja sen ulkopuolella tiimiin kuuluvan isähahmo Brian Doylen yrittäessä pitää pakkaa kasassa. Tarinaa pelataan ensin Aidenin näkövinkkelistä ja myöhemmin rooli vaihtuu Akkermaniin.

Kolmantena osapuolena tarinassa toimii paluun tekevä ja eri tallissa ajava machoilija Devon Butler – eräänlainen kiusaajahahmo, joka vinoilee kulisseissa ja yrittää itsekin laittaa lusikkaansa draamasoppaan aina kun voi. Riippuen siitä minkä muutamasta tarjolla olevasta F1-tallista pelaaja valitsee, korvataan valitun tallin oikeat kuskin Aidenilla sekä Casperilla ja Butler ottaa hänkin yhden paikan – omassa tarinassani Räikkönen joutui väistymään Alfa Romeolta ja tappelukaverit ajoivat RacingPointilla, myöhemmin Aston Martinilla.

Käytännössä tarinamoodi ja sen episodit ovat eräänlaisia Codemastersin aiemmista F1-peleistä tuttuja, valmiita skenaarioita, joita pelataan samalla kun kahlataan virallista kisakalenteria järjestyksessä. Harvoin tarinamoodissa ajetaan edes kokonaista kisaa lähtövaloineen kaikkineen. Usein ajoa on x kierrosta jäljellä, kun pelaaja ottaa ohjat. Auto saattaa olla valmiiksi rikki ja varikolle pitäisi mennä. Tai vaihtoehtoisesti episodin alussa pelaaja putoaa sijoituksissa kolaroituaan tallikaverin kanssa ja paikka pitäisi ottaa takaisin.

Kisaamista maustetaan esirenderöidyillä välipätkillä sekä Sky-kanavan kaksikon dramatisoidummalla juontamisellakin. Joskus välipätkät kaappaavat pelin jopa kesken ajamisen haltuunsa. Toisin kuin pelin normaaleissa kisoissa, tarinamoodia voidaan pelata helppo, normaali tai vaikea -tasoilla. Portaatonta vaikeustason säätöä ei saa käyttää ja niinpä normaalitasolla tarina on kenties vähän turhan helppo, siinä missä vaikealla tasolla muut huristelevat kummallisen kovaa pelaajalta karkuun, eikä kunnollista vaikeustason balanssia oikein tunnu löytyvän.

Episodien ja sitä kautta kisatapahtumien väleissä voidaan selailla twitteriä, vastailla puhelimeen, kun läheiset soittelevat ja lukea läppäriltä tallipomon lähettämiä maileja. Kaikki nämä ovat kuitenkin täysin yhdentekeviä lisukkeita ja mieluummin puhelimeenkin jättää vastaamatta, jotta säästyy läheisten turhilta jorinoilta.

Kuskitrailerin televisiossa pyörii ajankohtaisia uutisia – tarinamoodi kun kattaa kaikkiaan kolme kautta, joten telkulla voi muun muassa nähdä uutisen Alonson paluusta ja Vettelin siirtymisestä Aston Martinille, joista etenkin jälkimmäinen on hieman outoa, mikäli on itse valinnut RacingPointin. 2019 kauden viimeinen kisa toimii siis tarinamoodin starttina ja draama päättyy 2021 kauden päättyessä. Itse en tarinamoodia saanut pelattua loppuun asti, koska peli jostain mystisestä syystä kaatui jokaisella kerralla yritettäessä startata seitsemättä episodia – tähän tullee Codemastersilta toki korjaus pelin julkaisun aikaan, mikäli ongelmaa muillakin on. Internetin tietojen mukaan tarinamoodin kokonaiskesto olisi noin kuuden tunnin luokkaa.

Kokonaisuutena Braking Point on ”ihan kiva” lisä, mutta vähän kylmäksi se allekirjoittaneen mielestä silti jättää, koska pelissä kaikki on niin valmiiksi skriptattua. Ainoaksi kohokohdaksi jää välipätkien ja siis itse tarinan seuraaminen, mutta draaman laatu ei ole kovin kaksista.

Braking Pointin, kausitilan ja pikakisan ohella tarjolla on luonnollisesti aina yhtä jännittävä (joskin kolariherkkä) nettipeli, sekä time trial ja paikallista moninpelailua tarjoileva split screen -pelitila. Hienoisesti uusittua, tuttua kehitä autoa ja kisaa -uramoodia voi nyt pelata co-oppina kaverin kanssakin joko toista vastaan tai yhteistyönä. Jälkimmäisessä variaatiossa pelikaveri seuraa aina mukana, kun talli vaihtuu, toisessa jännemmässä vaihtoehdossa kaverusten yhteinen taival saattaa päättyä ja autojen kehitystyötä jatketaankin kilpailijoina.

Viime vuoden pelistä tuttu monipuolisempi, mutta tosin vain yksinpelailuun tarkoitettu uramoodin variaatio, My Team on sekin edelleen mukana. Toisin kuin perinteisessä uramoodissa, My Teamissa pelaaja luo oman tiiminsä auton ulkonäköä ja kuskihaalareita myöten ja luo sarjaan yhdennentoista tiimin. Eroa tavalliseen uramoodiin on myös se, että My Team on syvempää sorttia ja eräällä tapaa yhdistää uramoodin ja manageripelin ominaisuudet yhteen pelimoodiin. Viehättävyydeltään My team on perustason uramoodin monta kertaa tahkonneelle ehdottomasti paljon mielekkäämpää puuhaa, eikä tasapainoilu raha-asioiden kanssa ole aina niin helppoa ja samalla pitäisi vahtia tiimin motivaatiota sekä täyttää tyhjät päivät kalenterissa jollain, joka parantaa tiimin kokonaisuutta, esimerkiksi kokemuksen tai budjetin osalta.

Luksusta elämään

Pelin deluxe-version (arvostelimme deluxen) ostavat saavat jopa 18 000 kultaista varikkokolikkoa sekä seitsemän klassikkokuskikorttia käytettäväkseen. Kortteja eli kuskeja voidaan sitten ostella My Teamissa omaan tiimiin ajamaan, kun budjetti sen sallii ja kun kuskiruletti jälleen alkaa.

Klassikkokuskeihin kuuluvat muun muassa Nico Rosberg sekä Jenson Button, mutta myös edesmennyt Ayrton Senna. Jos ajohommat lopettaneiden Rosbergin ja Buttonin ottaminen takaisin F1-radoille tuntuu oudolta, niin vielä oudompaa on mestarillisen Sennan palkkaaminen nykykuskien päänvaivaksi. On myös jokseenkin outoa, että eläke-Buttonin peruspalkka on miljoonan enemmän kuin edelleen oikeassa elämässä aktiivisen Ricciardon. Mihin nämä laskelmat perustuvat?

Deluxe-version mukana tulevia kolikoita kun ei voi pelaamalla tienata – kaupasta voi sen sijaan oikeilla euroilla ostaa itselleen kolikoita. 5000 kolikkoa maksaa 4,50€, 11000 kolikkoa noin yhdeksän euroa ja iso arkullinen (50 0000) onkin sitten jo melkein noin puolet pelin hinnasta, 35€.

Kolikoilla ei kuitenkaan ainakaan vielä tässä vaiheessa onneksi voi ostaa pelin sisäisestä kaupasta muuta kuin My Team -moodin tietyin ajoin vaihtuvia autoskinejä sekä kuskin vaatetuksia ja erilaisia kypäriä, joista arvostelun aikaan tarjolla olleet olivat ainakin allekirjoittaneen mielestä kamalan rumia. Kuskikortteja ei siis voi ostaa lainkaan (ainakaan vielä).

Loppusanat

Yleisellä mittapuulla F1 2021 on varsin toimiva ja monipuolinen paketti formulaa hienolla presentaatiolla ja ajotuntumalla varustettuna, sisällön kera joka tarjoaa jokaiselle jotain. Samalla Codemastersin formula on se ainoa vaihtoehto, mikäli haluaa pelata formuloita kuluvan kauden kuskeilla, radoilla ja talleilla varustettuna.

Aiempien vuosien pelejä pelanneille se kuitenkin voi uusista jutuistaan huolimatta olla eräänlainen plus miinus nolla -tyyppinen tilanne. Vaikka uudet ominaisuudet ovatkin suurimmaksi osaksi tervetulleita, on samaan aikaan pitkään mukana ollutta sisältöä jälleen kerran karsittu pois.

Yhteenveto

Keskivertotasoa parempi

Hyvää

  • - Real-Season start on kätevä ominaisuus
  • - Uramoodia voi nyt pelailla halutessaan kaverinkin kanssa
  • - Audiovisuaalisesti edelleen nätti paketti formulaa
  • - My Team koukuttaa tavallista uraa enemmän
  • - Tekoäly ajaa kisoissa aavistuksen siistimmin
  • - Braking Point on ihan ok tarinamoodi..

Huonoa

  • - ..mutta vaikeustason balanssia voisi hioa
  • - F2-kausi on viime kaudelta
  • - Klassikkoformulat ja useampi pelimoodi jätetty pois
  • - Paranneltu vaurionmallinnus kaipaa lisää parannusta
  • - Aikasakot ja muut säännöt koskevat edelleen pääasiassa pelaajaa
  • - Pitcoin-rahastus