Autofestarihullut tulevat taas, on nimittäin jo neljännen Horizon-festivaalin aika! Festarikävijät eivät tällä kertaa tyydy muutaman päivän rannekkeisiin, vaan festaria kestää nyt ympäri vuoden – kaikki neljä vuodenaikaa tulevat tutuiksi ja yleisölle tarjoiltava olut sekä siideri virtaa vielä talvipakkasillakin. Siinä missä Forza Horizon 3:ssa lumessa kaahaaminen saatiin pelattavaksi vain maksullisen DLC-paketin kautta ja omalle erilliselle vuoristoalueelleen, levittäytyvät kaikki neljä vuodenaikaa tasaisesti kaikkialle uudessa Forza Horizon -pelissä.
Horizon-festivaalit matkaavat tällä kertaa Skotlantiin ihmisten arkea ja takapihoja sekä aitoja ja pensaita hajottamaan, joten niinpä tutuksi pelin aikana tulevat Edinburgh Cityn alueiden ohella myös muun muassa Skotlannin kauniit ylämaat.
Tuttuun tapaan peli ajattaa pelaajan jälleen valtavankokoiseen, vapaasti kuljettavaan pelimaailmaan, joss kokeilla voi yli 450:tä erilaista autoa. Täydellistä autolistaa voi silmäillä vaikkapa täällä. Uusia autoja Forza Horizon 3 -peliin verrattuna on mukana vain 31 kappaletta. Mitsubishin faneille ikävä uutinen lienee se, että autovalmistajaa ei uusimmassa Horizonissa nähdä lainkaan ”lisensointiongelman” vuoksi.
Peliin lisätään kahdenkymmenen yhden viikon ajan joka viikko kaksi uutta autoa, jotka tosin ovat osa kolmenkymmenen euron autopassia (season pass). Kaikkiaan tarjolla olisi siis 42 lisäautoa. Jos autoja haluaa ostaa yksittäin, maksavat ne kolme euroa kappaleelta.
Forza Horizon 4:n tarjoama autovalikoima kuitenkin on jo varsin kattava oletuksena, eikä autopassin taakse jäävät autot sinänsä jää harmittamaan. Pelin tuoreinta autovalikoimaa edustaa ainoana 2019 mallia oleva Hyundai Veloster N. 2018 vuoden mallistosta löytyvät Porsche 911 GT2 RS, Dodge Durango GT, Bugatti Chiron, McLaren Senna, McLaren 720S Coupe, Ford Mustang GT sekä ainoa Kia-merkkiä edustava auto, sporttinen Stinger. Suurinta määrää pelin autoissa edustaa varmastikin Ferrari ja Ford, joista ensinnä mainitulla on valikoimaa kolmenkymmenen ja toisella 35:n menopelin verran. Tuttuun tapaan pelimaailmaan piilotettuja ruostekippoja, eli latolöytöjäkin on jälleen tarjolla se viisitoista kappaletta. Latojen tarkkaa sijaintia voi etsintäympyrän sisällä yrittää paikantaa autolla tai esimerkiksi edellisestä pelistä tutun dronen avustuksella.
Autojen perkausta
Mitä tulee autoihin ja niillä ajamiseen, muuttaa Forza Horizon 4 tätä asetelmaa ensimmäistä kertaa sarjan historiassa. Esimerkiksi aiemmassa pelissä autoihin liittyvä taitopuu, eli perkit olivat yhteensä kolme isompaa perk-puuta, jota varten kerättiin ensin skill-pisteitä ja ansaittiin sitten taitopisteitä perkien avaamiseksi. Nyt pelissä on joka ikiselle autolle yksi oma perk-puu. Avattavia perkejä ei ole kaikille autoille tarjolla samassa määrin, vaan niiden lukumäärä vaihtelee alkaen kuudesta ylöspäin, maksimin ollessa kuusitoista. Joka tapauksessa tämä antaa aivan uutta intoa ajamiseen, koska päivitettävää skilliä on nyt niin paljon enemmän yhteensä. Suurin osa avattavista perkeistä parantaa skill-pisteiden kerrytystä kyseisellä autolla, jolle uusi perk avataan, mutta perk-puussa on myös välittömiäkin palkintoja, kuten vaikutuspisteitä sekä tutun onnenpyörän pyörityskertoja, joten rahan ja autojen tienaaminen on tehty entistä mukavammaksi, kun pyöräytyksiä ei tule enää pelkästään ajajatason noususta.
Haluatko ostaa vokaalin?
Tuttuun tapaan aina silloin tällöin päästään pyöräyttämään onnenpyörää, josta parhaimmillaan voittaa jonkin vähän enemmän autokaupassa maksavan auton ja rahaakin on tarjolla. Onnenpyörän arvokkuutta on nyt hieman alennettu, sillä mukaan palkintojen joukkoon on ängetty myös tutut kustomoitavat rattiäänet sekä kokonaan uutena juttuna oman virtuaalikuskin vaatteet.
Kyllä vain, pelin alussa luodaan oma kuski sukupuolineen päivineen ja vaatetetaan tämä. Uusia vaatekappaleita voidaan avata käyttöön tasoissa nousemalla tai voittaa onnenpyörästä. Vaatteiden ohella kuskille päästään antamaan erilaisia tänä päivänä trendikkäitä ja melko turhia emoteja, joiden mukaan hahmot sitten hyppelevät ja heiluvat ruudulla kisan päätteeksi. Koko virtuaalikuski sinänsä on varsin turha lisä, mutta varmasti senkin koristelulle omat faninsa löytyvät.
Onneksi pyöräytyksiä saa FH4:ssä aiempaa tiheämmin ja sen lisäksi mukana on uusi superpyöritys, josta voittaa kerralla kolme palkintoa. Pyöräytysten runsauden vuoksi animaation voi nyt myös halutessaan ohittaa, jos haluaa heti nähdä palkinnon ja tämä on erittäin hyvä ajan säästäjä. Kustomoitavien kuskien sekä superonnenpyörän ohella yksi uutuus ovat asunnot, joita pelaaja voi ostella kartalta. Kämpät toimivat käytännössä kätevinä pikasiirtymispaikkoina festarialueen tapaan, jonne teleporttaamisesta joutuu tosin aina maksamaan. Yksi turha rahastus mikä FH4:stä tosin on onneksi poistettu, on auton vaihtaminen toiseen festarialueen ulkopuolella. Enää ei tarvitse pulittaa kymppitonnia, joka kerta kun haluaa vaihtaa autoaan toiseen. Tämä on hyvä myös siksi, koska kun autoa on runnottu tarpeeksi, katoaa siitä kaikki tehot, vaikka ulkoisesti menopelejä ei edelleenkään saa rusikoitua juuri miksikään. Hajonneen auton voi kuitenkin nyt vaivatta vaihtaa täysin toimivaan, ilman, että pelaaja rangaistaisiin siitä.
Muista fanittaa kesällä ja talvella
Aiempien pelien tapaan kerätään skill-XP:n ohella toisenlaisia pisteitä, jotka nostavat pelaajan tasoa. Viimeksi kerättiin faneja ja nyt kerätään vaikutusta eli influence-pisteitä – nimi juontaa mitä ilmeisemmin juurensa Youtuben suunnalta, jossa isoimpia staroja kutsutaan joskus ”influencer” -nimelläkin. Mitään vlogia ei sentään kuitenkaan tarvitse pelatessa kuvata.
Influence-pisteitä kertyy muun muassa kisoja ajamalla, uusia teitä löytämällä, sekä kaikenlaista sivupuuhasteltavaa suorittamalla. Alussa influenceä tarvitaan siihen, että päästään ajamaan läpi kaikki neljä vuodenaikaa – syksy ei tule eikä lumi sada taivaalta, ellet saa pojoa kasaan. Kun kaikki vuodenajat on kerran käyty tutustumismuotoisesti läpi, alkaa peli rullaamaan niitä automaattisesti; yksi vuodenaika kestää hauskasti noin viikon oikean elämän aikaa.
Pelin vaikutuspisteitä tarvitaan myös uusien kisojen, kuten hieman erilaisten ja näyttävien showdown-kisojen avaamiseen. Välillä kisataan jättimäistä ilmatyynyalusta vastaan ja välillä pelaajan rinnalla voitosta taistelevat crossipyöräkuskit.
Pisteiden kerääminen on onneksi kuitenkin melko helppoa. Vanhaan malliin pelaajalla on se varsinainen pelaajataso, joka nousee kun influence-palkki täyttyy, mutta autojen perkien tapaan myös ajajataso on hajotettu moneen osaan. Päätaso ilmaisee ajajatason, mutta alilevelit kertovat mikä tasosi esimerkiksi on katukisojen tai driftauksen osalta. Omat tasot löytyy myös autojen keräilijälle, maalarille sekä tuunaajalle. Tekemällä periaatteessa kaikkea mahdollista, nousevat nämä tasot hiljalleen. Jokaisesta tasonnoususta saa palkkioksi pienempää sälää, kuten onnenpyörän pyöräytystä, rahaa, uusia emoteja tai uusia lausahduksia pelin quick chat -valikkoon.
Pyöräytyksien ohella menopelejä saa myös edelleen ostaa ja ihastella autovistana festivaalialueen autokaupasta. Omaa tienestisummaansa per kisa voi tuttuun tapaan kasvattaa klassisella tavalla. Forza Motorsport 7 vaihtoi omat tienestitapansa hölmöihin virtuaalipelikortteihin, mutta Forza Horizon 4 on pysynyt oikealla kaistalla ja tarjoaa yhä sitä toimivaa sorttia jälleen kerran.
Pelin ajorealismia ja drivatar-tekoälyn haastavuutta muuttamalla rahan tienestiprosentit nousevat. Ilman mitään ajoapuja peli pysyy edelleen siinä simulaation ja arcaden mukavassa välimaastossa, joskin tietysti esimerkiksi nopeimmilla takavetoisill voi olla hankaluuksia liukkaammilla keleillä. Drivataria keskivertotasoa paremmaksi säätämällä tosin saa melko usein kuonoonsa ja osakseen jämäsijat, ellei omaa autoaan ole muistatnut päivittää kyseisen autoluokan huipputasolle. Tärkeintä kuitenkin on se, että pelissä tienaamista ja etenemistä ei ole missään muodossa tehty rasittavaksi grindaamiseksi, vaan kaikkea kertyy tasaisen hyvin rahasta XP:hen ja uusiin kisoihin. Pelaaminen on vieläpä niin kovin nautinnollista! Suurin jatkuvampi menoerä pelissä onkin autojen ostamisen sijaan niiden päivittäminen uusilla ja tehokkaimmilla osilla.
Takamailta ylämaille
Forza Horizon 3 ja Australian takamaat olivat ympäristönä sellainen, mitä ei kovin helpolla pysty päihittämään. Kauniita surffimaisemia, sademetsää sekä autiomaata silmänkantamattomiin mataline lätäkköineen. FH4 pääsee lähelle tätä, mutta sanoisin silti, että himpun verran sarjan kolmonen maisemillaan silti tämän uutukaisen päihittää. Visuaaliselta anniltaan molemmat pelit ovat kutakuinkin samalla viivalla – graafisia eroja ei juurikaan ole. Esimerkkinä FH3:n upea sadekeli pisaroineen on edelleen yhtä upea myös nelosessa. Varmasti suurin ero löytyykin Xbox One X -konsolin omistajille, joille tarjoillaan Xbox One S:n HDR- ja 4K-tuen lisäksi myös eksklusiivisesti kuudenkymmenen kuvan ruudunpäivitysnopeutta. Perusboxilla pelaavat joutuvat tyytymään siihen kolmeenkymmeneen.
Pelasi sitten perusboxilla tai X1X:llä, Forza Horizon 4 tarjoaa kuitenkin sitä huolimatta varsin kauniita ja vaihtelevia maisemia ajettaviksi ja ajoympäristö jos mikä on tietysti sen oman suosikkiauton ja värin ohella enimmäkseen makuasioita.
Pelin Skotlanti tarjoaa asfalttimaisemia, kaupunkia, peltoniittyjä kuin myös aivan luonnonhelmassa riehumistakin. Lääniä on jälleen kerran järkyttävät määrät. Vuodenaikojen vaihtelu on kuitenkin sellainen etulyöntiasema, mikä aika lailla tasaa puntteja. Kesällä kaahaaminen toinen toistaan sporttisimmilla autoilla on totta kai aina hauskaa ja pitoa löytyy. Syksyn värit tuovat tullessaan myös lähes jatkuvat sadekelit ja märät ja liukkaammat, lätäkköiset tiet.
Lumimaisemat muuttavatkin sitten kaiken valkoiseksi, joskaan lumi ei omasta mielestäni ollut aivan niin liukasta kuin mitä olisi voinut olla. En tätä kirjoittaessani ole vieläkään tullut hankkineeksi FH3:n Bear Mountain lumilisäriä, joten en osaa verrata pelien lumituntumia keskenään, mutta uskoisin Forza Horizon 4:n talvisen ajotuntuman tulevan suoraan edellisen pelin lisäpaketista.
On hauska ajaa jenkkimuskeleilla lumisilla teillä ja verrata sitä nelivetoon. Jos kuitenkin ajetaan vähän syvemmässäkin hangessa, ei autoilla tunnu koskaan olevan juuri mitään ongelmia eteenpäin pääsemisessä, vaikka pelissä ei edes rengasrulettia harrasteta. Sinänsä lumi ei siis olekaan mikään ultrarealistinen haastekausi pelissä – itse koin syksyn sadekelit ja märät hiekkatiet hassusti lunta ja jäätä liukkaampana. Toisaalta se vain kulkee käsi kädessä pelisarjan puolisimulaatiofiiliksen hengessä. Hauskanpito on tässä se tärkeämpi elementti.
Anna, anna puuhasteltavaa
Varsinaisten kisojen sekä näyttävien showdown-kaksintaisteluiden ohella pelistä löytyy kaikenlaista pääasiassa tuttua puuhasteltavaa. Nopeuskameroita, danger sign -hyppyreitä, driftaus-alueita sekä muun muassa pari sataa rikottavaa kylttiä, joista saa joko lisää vaikutuspisteitä tai pikamatkaamista pelikartalla vähän halvemmaksi. Tuttuun tapaan navigaattoritekoäly Anna opastaa tarvittaessa, mikäli pelaaja haluaa asettaa nopeasti GPS:n osoittamaan vaikkapa lähimpää kisaa tai rikottavaa kylttiä, ilman kartan tutkailua.
Forza Horizon 3:n haastemuotoiset bucket-list tehtävät on korvattu kokonaan käytännössä samalla periaatteella toimivalla the stunt driver -haastetilalla. Haasteita on kaikkiaan kymmenen kappaletta, mutta tätä kirjoittaessa kyseisiä tehtäviä julkaistiin muutamia lisää päivityksen muodossa. Eroa the stunt driverissa on lähinnä se, että se on yksi kokonaisuus ja tarina, jossa pelaaja omaksuu hetkellisesti stunttikuskin roolin kuunnellessaan rasittavan ja muka hauskan ohjaajaa hölötystä kulloinkin suoritettavien elokuvakohtausten aikana. Ohjaaja myös vihjailee elokuvamaailmaan liittyvillä asioilla, kuten sillä, että ”en tiedä mitä elokuvaa edes olen ohjaamassa” tai ”en lukenut käsikirjoitusta.” On se hauska. Ilman tarinaakin kokonaisuus toimisi varsin hyvin. Haastavuudeltaan koin, että stunttitehtävät olivat paljon helpompia ja anteeksiantavampia kuin bucket list -tehtävät. Viimeksi mainituissa myös lähdettiin kaasuttelemaan suoraan maalia kohti aikarajan puitteissa, kun taas stunttitehtävissä pitää kaikissa ajaa pidempi matka annetulla autolla ensin sinne missä ohjaaja on odottelemassa, jonka jälkeen suoritetaan stuntti.
Stunttitehtäviä lisännyt päivitys lisäsi peliin myös eräänlaisen pikaeditorin kisoja varten. Kisoja kuin kisoja kun voi nyt ajaa joko soolona, co-op -tilassa, pvp-muotoisesti, Vs. Rivals -vaihtoehtona tai create routena. Solo on se perusversio drivatareja vastaan, co-opissa ajetaan muiden ihmispelaajien kanssa drivatareja vastaan. PvP on moninpelaamista ihmiskuskeja vastaan ja rivalsissa ajetaan toisen ihmispelaajan asettamaa aikaa vastaan, jolloin auto ja vuodenaika vaihtuu siihen samaan, jolla valittu rival ajoi. Create route mahdollistaa sen, että pelaaja lähtee yksinkertaisesti ajamaan ja samalla halutessaan asettaa matkan varrelle checkpointeja, joita ei saa missata. Create routessa voi pelimaailmassa ajaa paikasta A paikkaan B ja asettaa sitten maaliruksin haluamaansa paikkaan tai vaihtoehtoisesti voi luoda kierroskisan kiertämällä lopuksi takaisin lähtöpaikkaan. Kätevää! Nämä luodut kisat voi sitten pistää jakoon ja muut pelaajat voivat niitä ajaa. Käytännössä tarjolla on tällä tavoin lähes rajattomasti ajettavaa. Arvosteluhetkellä co-op kisoihin ei ikävä kyllä useimmiten tuntunut saavan pelaajia mukaan ja vähän kisatyypistä ja autokalustosta riippuen myöskään ihan perustason nettikisaamiseen ei aina löytynyt.
Forza Horizon 3:sta tuttu online adventure löytyy myös FH4:stä ja toisin kuin perusnettikisaamiseen, adventureen peliseuraa löytyi aina. Online adventure on vaihtanut nimeä team adventureen ja se on jaettu kahtia quickplay adventureen sekä ranked adventureen. Nimensä mukaisesti adventuressa jakaudutaan kahteen tiimiin, punaiseen ja siniseen ja lähdetään keräämään pisteitä omalle joukkueelle. Ranked adventure aukeaa vasta, kun pelaaja on saavuttanut taitotason 3 kisaamisessa. Quickplay tarjoaa tutusti peruskisaamista sekä pelejä, joihin kuuluvat muun muassa team king, survival sekä team flag rush -pelimuodot.
Kisaaminen adventuressa on tuttuun tapaan kasaan kerätyn possen kanssa hengailua pidempikestoisessa hauskanpidossa, johon uppoaa helposti paljon aikaa. Team adventuressa ajetaan useita kisoja putkeen, äänestetään miniturnausten jälkeen seuraavista kisaluokista ja aina yksittäisten kisojen välissä kaahataan vapaamuotoisesti seuraavalle kisapaikalle. Adventuresta on helppo poistua ja siihen liittyä koska tahansa yksinpelin lomasta, mikäli haluaa keräillä XP:tä ja rahaa muutenkin kuin drivatareita vastaan ajamalla. Erillistä online freeroamia ei enää ole, vaan muut pelaajat löytyvät vakiona toistensa peleistä kurvailemasta eräänlaisina haamuautoina, joiden kanssa voi sitten halutessaan olla kanssakäymisessä, mutta jotka eivät sotke pelaajan peliä, eivätkä esimerkiksi voi haamutilassa ollessaan törmäillä toisen pelaajan kanssa.
Loppusanat
Forza Horizon 4 ei ole kenties maisemiltaan aivan yhtä eksoottista sorttia kuin kolmospelin Australia, mutta vaihtuvat neljä vuodenaikaa ja niiden mukanaan tuomat maisemalliset kuin pelillisetkin muutokset ovat omiaan nostamaan FH4:n kutakuinkin kolmosen rinnalle. Pelissä riittää erilaisia menopelejä ja puuhasteltavaakin riittää niin soolona kuin moninpelinäkin.
Aivan hiljattain päivityksen ohessa julkaistu helppokäyttöinen create route mahdollistaa pelaajakunnan itsensä tekemien ratojen pelailua kohottaen sisällön määrää aivan omaan lukemaansa. FH-pelisarja on jo pitkään ollut yksi niitä isoja syitä omistaa Xbox, eikä Forza Horizon 4 ole mikään poikkeus.