Jo viime vuonna tuli huomattua, että nykyajan peliteollisuus painottuu hyvin paljolti uudelleenjulkaisuihin. Puolivillaisia rahastuspainoksia on ilmestynyt kuin sieniä sateella. Osa näistä uusinnoista on kuitenkin ollut onnistuneita, kuten esimerkiksi Resident Evil HD Remaster. God Of War III – Remastered kuuluu myös siihen parempaan puoliskoon.
Uusi painos pysyy uskollisena alkuperäiselle God Of War III:lle, jonka Petteri arvosteli jo vuonna 2010. Sen sijaan, että syväluotaisin itse peliä sen suuremmin, linkkaan arvostelijamme Petterin kirjoituksen alkuperäisestä PS3-pelistä tähän ja keskityn arvioimaan, että miten God Of War III kestää iän hammasta.
Kratos on sodanjumalan tittelistä alennettu spartalainen, jonka itse pääjumala Zeus meni pettämään. Tästä alkoi Kratoksen päätön, mutta määrätietoinen kostoretki Olympia vuoren massiivisia jumalia vastaan. Peli alkaa siitä mihin aikaisempi toinen osa jäi, eli ollaan kiipeämässä kohti itse pääpirua, Zeusta.
Alkuperäisen God Of War III:n audiovisuaalinen toteutus oli jo viisi vuotta sitten kohdillaan ja sitä se on myös tässä parannellussakin versiossa. Ruudunpäivitys tuntuu pysyvän siinä 60 kuvaa sekunnissa paikkeilla, eli meno on jouhevaa läpi pelin. Grafiikkaan on kiinnitetty huomiota massiivisista jumalista aina ympäristöön ja taustoihin asti. Remasteroituidusta versiosta löytyy uusia heijastuksia ja varjostusta on luotu ja tekstuureita on tarkennettu, sekä Playstation 4:n suorituskyky on otettu mallikkaasti käyttöön ääriä myöten.
Äänetkin toimivat hyvin ja Kratoksen miekat ja muut aseet kuulostavat juuri siltä miltä voisi olettaakin. Alkuperäispainoksesta tehdyssä arvostelussa mainitaan äänibugista, mutta tässä God Of Warissa siitä ei ole minkäänlaista jälkeä ja kaikki äänet ja musiikit ovat kristallinkirkkaita.
Kratoksella on käytössään kaikki tutut lyömäaseet sekä jousi, joita parannellaan pelin edetessä. Hyppiminen, liitäminen ja seinillä kiipeily toimivat yhtä sulavasti kuin ennenkin. Minkäänlaista viivettä ohjauksessa ei esiinny. Active Time Eventit ovat myös pysyneet kutakuinkin samoina. Juuri mihinkään osa-alueeseen ei olla puututtu uudistamista ajatellen, mutta miksi edes pitäisi? Jos se ei ole rikki, niin miksi korjata.
Kamerakulmaa olisi kuitenkin voinut laittaa uusiksi, sillä välillä on vaikea arvioida hyppyetäisyyksiä ja lyöntejä on hankala väistää tai palauttaa. Putkimaisesta kenttäsuunnittelusta huolimatta kamera aiheuttaa välillä sen, että joutuu pähkäillä etenemismahdollisuuksia. Kuvakulma aiheuttaa myös vihollisen eduksi muutamia yllätyshyökkäyksiä, varsinkin silloin kun edetään köydellä.
Haastetta löytyy sopivissa määrin. Keskitasolla pelatessa joutuu muutaman kerran kokemaan kuoleman, mutta ei sentään turhautumiseen asti. Pelin taistelukohtaukset ovat vailla vertaa, tänäkin päivänä. Kratos kukistaa itseään isompia mörköjä ja massiivisia jumalia näyttävillä Active Time Event (ATE) lopetuksilla.
Mikäli ATE esimerkiksi pomotaistelussa menee väärin, rangaistukseksi joutuu hakkaamaan vihollista jonkun aikaa uudestaan. Taisteluiden ulkopuoliset näppäilyt olisi voinut jättää tästä versiosta pois; miksi ovet pitää ympyrää hakkaamalla aukaista?!
Mitään varsinaisesti uutta ja mullistavaa ei tässä God Of War III ? Remastered uusintapainoksessa ole. Lähes kaikki asiat, jotka on sanottu alkuperäisen pelin arvostelussa, pätevät myös tähän remasteroituun versioon. Alkuperäistä God Of War III -peliä pelanneet varmasti pitävät myös tästä painoksesta. Pelin juonen kannalta uudet pelaajat eivät ehkä ihan heti ole perillä asioista, mutta kauaa ei tarvitse miettiä kun tarinan tajuaa.
God Of Warin viehätysvoima piilee sen raakuudessa ja sulavassa taistelumekaniikassa. Vaikka fanit saavat enemmän irti Kratoksen kostoretkestä, voi God Of War III ? Remastered -peliä suositella myös uusille hack ‘n slash -faneille. Kuitenkin sillä varauksella, että pelaaminen on vähän kuin aloittaisi TV-sarjan katsomisen suoraan kolmannesta tuotantokaudesta.