Arvostellut: Mikko Kosonen, 25.huhtikuu 2018

Peliarvostelu

Impact Winter

Pelin nimi: Impact Winter
Alusta: Xbox One
Kehittäjä/Julkaisija: Mojo Bones/Bandai Namco
Pelaajamäärä/Moninpeli: 1 pelaaja, ei moninpeliä
< >
Avaa pelin lisätiedot
Arvostelun Impact Winter kansikuva

Lämpimille säille ja auringonpaisteelle tulee äkillinen loppu, kun asteroidi iskeytyy rakkaan Maa-planeettamme pintaan, peittäen samalla auringon ja verhoten maapallon uuden jääkauden alle.

Indietiimi Mojo Bonesin post apokalyptisiin tunnelmiin sijoittuva Impact Winter kertoo kahdeksan vuotta katastrofin jälkeisestä ajasta, jossa ihmiskunta on lähes kokonaan kadonnut kartalta – vain sitkeimmät selviytyjät edelleen yrittävät elää arkeaan ryhmissä – yksin on vaikeaa ja lähes mahdotonta pärjätä.

Pelin päähenkilönä ja pelaajan hahmona toimii perheensä katastrofin h-hetkellä menettänyt Jacob Solomon. Mies on onnistunut ajan saatossa löytämään uuden ”perheen”, selviytyjäporukan, jota on päässyt johtamaan. Porukka päätyy vanhan kirkon sisuksiin suojaan loputtomalta ja tappavan kylmältä lumimyrskyltä, joka on haudannut kaikki rakennukset alleen – kirkko mukaan lukien. Kirkkoon sisään laskeudutaan köydellä katon kautta. Matkassa oleva ja etäisesti jotain Imperiumin leijuvaa tiedusteludroidia muistuttava Ako-Light saa yllättäen napattua radiolähetyksen, joka kertoo avun olevan tulossa kolmenkymmenen päivän päästä.

Jacob ja muut saavat viimein toivonkipinän ja syyn elää – pysyä lämpimänä ja ravittuna. Enää 30 päivää pelastukseen!

Tehtävä ei kuitenkaan tule olemaan helppo.

Jacob pitää yllä elämää kirkon tiloissa neljän muun hahmon kanssa. Kaikille on delegoitu valmiiksi omat roolinsa. Yksi osaa kokkailla, toinen väsää uusia parannuksia ja päivityksiä tukikohtana toimivan kirkon oloihin ja kolmas päivittelee tuikitärkeää Ako-Lightia uusilla kyvyillä ja ominaisuuksilla. Jacobin rooliksi jää haalia romuja ja rojua, kuten muttereita, putkia ja ruoka-aineksia, joita muut hahmot voivat käyttää tavaroiden valmistamiseen.

Vaikka ryhmässä on viisi jäsentä, on Jacob yksin se, joka kirkosta poistuu ja tulee takaisin – haalitun saaliin kera. Jacobin reppuun mahtuu kerralla vain tietty määrä tavaraa, kunnes tavaraslotit on täytetty. Sitten on palattava kirkolle tyhjentämään saalis tai pudoteltava jotain pois, mikäli jotain mielekkäämpää sattuu matkalla löytämään.

Kun Jacob palaa kirkolle ovat muut joko lämmittelemässä nuotiolla tai nukkumassa lavereilla – tai syömässä. Pelaajan tehtävä on heitellä huonekaluja ja muuta palavaa alati ehtyvään tuleen, jotta kirkko pysyisi jotenkuten asuttavana. Muu selviytyjäporukka kun ei osaa itsenäisesti edes tulta pitää yllä. Tavaranhakukeikalla ollessaan pelaaja saa välillä ilmoituksen, että kirkossa on käynyt joku hiippailemassa ja vienyt varastosta tavaraa kenenkään huomaamatta. Mahtavaa.

Tämä onkin kenties Impact Winterin hölmöin puoli. Pelaaja Jacobin roolissa ylläpitää laiskojen tai osaamattomien ihmisten elämää. Jacob joutuu jakamaan ruoat ja juomiskelpoiset vedet kaikkien muiden kanssa. Kukaan tukikohdassa ei saa jäädä näkemään nälkää, koska porukka alkaa kuolla ja voida huonosti. Kaikkiaan hahmoilla on neljä mittaria, jotka tulisi pitää melko täysinä. Nälkä, jano, lämpö sekä väsymys. Jos hahmo on univelassa, pitää mennä pitkälleen kirkon alttarilla oleville sängyille.

Vajaalla kirkkomiehistöllä kun on vaikea saavuttaa nollaa laskurissa, joka laskee hiljalleen alaspäin kolmestakymmenestä päivästä. Pelin tärkein tehtävätavoite on siis kestää se 30 päivää elossa. Kaikki muu; hahmojen ravitseminen ja kirkon parantelu ovat sivutavoitteita, jotka edesauttavat tämän onnistumisessa. Tosin Jos pelaajan hahmo Jacob kuolee ennen päivien nollautumista, tulee game over. Pelimoodista riippuen – tarjolla on normaali sekä expert mode – jatkuu peli kuoleman jälkeen viimeisimmästä tallennuksesta ja expertillä pelatessa kuolema on permadeath; pelaaminen alkaa alusta.

Sivutehtävistä ja muusta onnistumisesta Jacobille kertyy rescue pointseja eli toisin sanoen XP:tä. Kun mittari täyttyy, nousee taso. Ako-Lightin leveli kasvaa ja samalla pelaaja saa valita yhden uuden perkin lukittujen joukosta.

Perkejä voidaan asettaa vain kirkossa majaileville hahmoille, eikä samaa perkiä voi käyttää kuin yksi hahmo kerrallaan. Esimerkiksi joku hahmo saattaa saada lisää moraalia nukkumisesta ja toisella perkillä voidaan hidastaa nälkä- ja janomittareiden ehtymistä jollain hahmolla. Tämäkin viimeksi mainittu perk on ihan kätevä, sillä kirkon laatikoihin säilötty ruoka ja kaikki se mitä Jacob matkoiltaan tuo takaisin ei kestä loputtomiin, koska hahmojen pitää syödä vähän väliä. Jos joku pärjää vähemmällä, se on pelkästään hyvä asia. Kaikilla perkeillä on kuitenkin hyvä ja huono puolensa ja esimerkiksi hahmo joka saa lisämoraalia nukkumisesta, ei tee töitä yhtä nopeasti kuin aiemmin.

Jokin aika sitten arvostelin Impact Winteria muistuttavan, hieman samankaltaisen indie survival -pelin, Distrustin. Kyseisessä pelissä niin ikään rakennettiin käyttökelpoisia esineitä crafting-meiningillä ja yritettiin pitää miehistöstä huolta muun muassa nälän ja kylmyyden osalta.

Impact Winterin PC-versio toki julkaistiin ennen Distrustia, mutta viimeksi mainitussa kokonaisuus toimi paremmin ja uskottavammin. Pelaajan hahmot tutkivat paikkoja jäätävässä lumimyrskyssä yhdessä ja hakevat suojaa rakennuksista ja laittavat tulen päälle – yhdessä. Pelaaja ei koskaan ole liikkeillä yksinään, elleivät muut hahmot ole jo ehtineet kuolla.

Impact Winterissä Jacob kahlaa lumihangissa ja kaivautuu lumeen hukkuneisiin rakennuksiin sisälle yksin, matkassaan ainoastaan aiemmin mainittu leijubotti Ako-Light. Toki Akosta on vähän apua, kuten esimerkiksi lumeen hautautuneiden esineiden paikantamisessa, mutta se ihmisapu jää tukikohtaan ja laiskimusten palvelijana toimiminen tuntuu hassulta, vaikka peli ei realismiin sinänsä nojaakaan.

Pidemmän päälle yksinäinen loputtomissa valkeissa, Akon heikosti valaisemissa hangissa juoksentelu käy tylsäksi. Matka kirkolta tehtäväpaikoille – vaikka minikartta määränpään osoittaakin – on usein pitkä. Onneksi Jacobilla on myös mahdollisuus rakentaa matkan varrelle telttoja, joissa voi käydä nukkumassa ja ”postittamassa” tavaraa kirkolle, mikä hieman nopeuttaa tavaran keräämistä kentältä. Teltalla on kuitenkin vaikeampi pysyä lämpimänä, jos pakkasta on paljon. Pakkaspurema kun iskee, on Jacob pulassa.

Monesti lumisissa kinoksissa tallatessa, on matkan varrella myös vähän keinotekoisenoloisia esteitä, kuten jokin iso ja pitkä rautaputki tai syvä jäärailo, jonka vuoksi Jacobin on kierrettävä paikan päälle vähän sivummalta.

Pelaaja voi lootata ja tutkia pelin maailmaa kirkon ulkopuolella onneksi myös vapaasti liikkuen, aina ei tarvitse juosta tehtävien perässä. Hahmojen tarjoamat tehtävät ovat kuitenkin kannattavia, koska niistä kertyy iso määrä XP:tä ja pelastuskellokin alkaa jokaisen tasonnousun myötä valua nopeammin. Pelkästä uusien paikkojen löytämisestä lumimaailmassa kun tienaa vain muutamia kymmeniä XP-pisteitä.

Tehtävien osalta esimerkiksi kirkon kokkimummo haluaisi, että pelaaja lähtee hakemaan tämän kotoa reseptikirjaa, jotta uusia ruokia voitaisiin valmistaa. Tai kirkon laitenikkaroija haluaisi isänsä pohjapiirustukset. Mukaan kumpikaan ei luonnollisestikaan lähde. Ohjeeksi annetaan jokin tien nimi. Valtavan lumikerroksen altahan ne tienviitat näkyvätkin. Onneksi minikartta ohjaa. Mummon talossa voikin sitten putsata kaapit ja paikata arvokkaista tavaroista ja viedä kaiken muunkin kirkolle.

Impact Winter on peli, jonka pohjaidealla on paljon potentiaalia ja erilaiset perkit, crafting sekä kirkon parantelu ovat hyviä pikkujuttua, jotka antavat pelille jotain muutakin kuin pelkkää odottelua, että laskuri valuisi nollaan. Toki pelaaja voi kokeilla kirkossa kököttelyä viimeiseen päivään asti tekemättä mitään, mutta käytännössä se on mahdotonta, koska ravinto ja nuotiossa poltettava puutavara loppuu ilman hakureissuja.

Hortoilu kaiken sen valkean keskellä – vaikka lumimyrsky pelin hienointa visuaalista antia onkin – käy vähän tylsäksi pidemmän päälle, vaikka teltat tarjoavatkin pientä nopeutusta. Rakennukset taasen käytännössä ovat ahtaita luolastoja, joissa käydään joka ikinen interaktiivinen objekti lävitse, olipa kyseessä sitten roskakori tai lipaston laatikko.

Impact Winterin aiemmin arvosteltu PC-versio oli osittain buginen tapaus. Pelin Xbox-versio ei tuntunut ainakaan kokonaan bugeilta säästyneen, sillä oma pelini normaalimoodissa päättyi Jacobin kuolemaan – pysyvästi. Tämä siksi, koska vaikka peli latasi kuoleman jälkeen viimeisimmän tallennuksen (nukkuminen tallentaa pelin), kuoli Jacob silti samaan tautiin jo heti muutaman sekunnin jälkeen latauksesta uudelleen ja uudelleen. Ei ollut muita vaihtoehtoja kuin aloittaa alusta.

Näin yleisellä tasolla Impact Winter potentiaalisilla ideoilla varustettu kevyt strategiapeli, joka jättää toivomisen varaa. Graafisestikin se on ikävä kyllä kamalan vaisu – oli sitä jo PC:llä. Raivoava lumimyrsky näyttää kyllä hyvältä, mutta kaikki muu on rujoa katseltavaa Xboxillakin. Mitään visuaalista herkkua ei sen kummemmin ole tarjolla ja ainakin Xbox-versiossa pelillä oli jopa tapana rasittavasti töksähdelläkin vähän väliä. Kahdenkymmenen euron peliksi kokemus ei ole aivan sitä mitä toivoisi.

Yhteenveto

Kaipaa hiomista

Hyvää

  • - Pelillä on hyviä ideoita
  • - Lumimyrsky näyttää hyvältä

Huonoa

  • - Karu grafiikka
  • - Kuolemabugi
  • - Tavaroiden perässä ravaaminen tylsyttää
  • - Muut hahmot ovat laiskoja ja saamattomia
  • - Kahdenkymmenen euron peliksi turhan hintava
  • - Ruudunpäivitys töksähtelee