MX Vs. ATV - Supercross arvostelussa
Sateenkaaristudion kultaruukku?
Kalifornialainen pelijulkaisija THQ meni nurin vuonna 2012 ja sen useat eri pelinimikkeet lähtivät eri teille. Deep Silver hommasi itselleen Saint’s Row -pelisarjan, Take 2 lunasti oikeudet WWE-painipeleihin ja Nordic Games osti THQ-nimen ohella itselleen oikeudet MX Vs. ATV -pelisarjaan.
MX Vs. ATV -pelisarjan pelit ovat tätä nykyä yksityisomistukseen palanneen Rainbow Studiosin käsialaa, jonka vanhemmat pelaajat saattavat muistaa loistavasta ja etenkin aikoinaan melko mullistavasta avoimen maailman motocross-pelistä nimeltä Motocross Madness 2, jonka julkaisi Microsoft. “Mc2” jäi ikuisesti allekirjoittaneen mieleen sen räväkän intron ansiosta, jossa aidon crossipyöräkoostevideon taustalla soi Incubuksen mainio ja nopeatempoinen biisi new skin, joka samalla toi kyseisen bändin ensi kertaa ainakin omaan tietoisuuteeni.
Vuonna 2004 ulos tullut MX Unleashed oli ensimmäinen Rainbow Studiosin motocross-peli, joka julkaistiin THQ:n alaisuudessa. Sen jälkeen studio alkoi kehittää sarjaa MX Vs. ATV, jossa samaan peliin oli paketoitu niin motocrossprätkät kuin mönkijätkin.
MX Vs. ATV – Supercross on sarjan ensimmäinen peli, joka on julkaistu Nordic Gamesin alaisuudessa. Peli pitää sisällään seitsemäntoista erilaista rataa ja neljä erilaista pelimuotoa, joita ovat tietokonekuskeja vastaan pelattava pikakisa, kaverin kanssa onnistuva local match, uramoodi sekä Live-moninpeli.
Uramoodista löytyy yksitoista erilaista kisatapahtumaa, jotka kaikki koostuvat vähintään kahdeksasta yksittäisestä kisasta ja maksimissaan seitsemästätoista kisasta. Joissain tapahtumissa ajetaan pelkillä crossipyörillä, joissain pelkillä mönkijöillä, joissain molemmilla sekaisin ja joissain vain tietty määrä kuutioita hallitsevat tapahtumaa. Yksittäisten kisojen läpäisystä palkitaan kaikenlaisella vaateroinalla, jolla voi pukea ja muokata omaa virtuaalikuskiaan sekä muokata rajatussa määrin pyörien ja mönkijöiden ulkonäköä sekä väritystä. Kisojen läpäisystä palkitaan myös avautuvilla uusilla radoilla, jotka tulevat käyttöön pikapelitiloissa.
Alussa uramoodin tapahtumia on auki vain kolme ja loput kahdeksan aukeavat arvatenkin pelaamalla jo avattuja läpi. Uramoodissa on periaatteessa ihan riittävästi pelattavaa, mutta jostain kumman syystä sisältö tuntuu tylsältä, eikä esimerkiksi kovin montaa kisaa jaksa edes ajaa viisikierroksisena vaan mieluummin valitsee kierrosmääräksi kolme, jotta kisa olisi mahdollisimman nopeasti ohi. Tällainen tunne on melko harvinaista ajopeleissä, ellei jotain ole pielessä.
Jokaista yksittäistä kisaa varten saa ajettavan kierrosmäärän ohella valita tekoälyn tasokkuuden. Helpoimmalla, eli amateur-tasolla pelaaminen on melko helppoa, mutta silti palkintopallin korkein sija ei välttämättä aina ole aivan taattu, koska pelin vaikeusbalanssi tuntuu jääneen vähän puolitiehen. Välillä helpoimmalla tasolla voitto irtoaa suvereenisti, kun taas joskus saattaa käydä niinkin, että joku yhdestätoista tekoälykuskista karauttaa jo alussa karkuun, eikä sitä saa enää kiinni etenkin jos tekee muutaman ajovirheen ja kaatuilee. Kyllä mielestäni helpoimmalla vaikeustasolla pelattaessa muutaman virheen salliminen pitäisi olla selvä juttu. Helpointa tasoa vaikeammilla vaikeustasoilla peli meneekin sitten jo niin hampaat irvessä ajamiseksi, että pelistä katoaa se viimeinenkin into.
Tekoälyn haastavuus ja taito huristella karkuun tarkasti ja suurimman osan ajasta kaatumatta kun ei ole pelin ainoita juttuja. Ajofysiikoissakin olisi mielestäni pientä hiomisen varaa. MX Vs. ATV – Supercross kun on selkeästi arcadehakuinen peli, mutta välillä kontrollien kiikkeryys oudoksuttaa. Pelissä kuin pelissä pienen kokeilun ja totuttelun jälkeen pitäisi jo pystyä arvaamaan miten vaikkapa esimerkiksi mönkijä tulee hypyn jälkeen alas ja miten se käyttäytyy, kun kumitassut jälleen koskettavat hiekkapintaa. Pelissä käyttäytyminen tuntuu kuitenkin aina olevan vähän satunnaista ja erilaista, joten pelatessa onkin monesti sellainen olo, että jatkuvasti saa olla varpaillaan, ettei ajokki lähde käsistä ja ajaudu ulos radalta tai kaadu kokonaan nurin. Aina varpaillaan olokaan ei riitä, kun pyörä ajautuu hypyn jälkeen väkisin ulos radalta tai mönkiä kaatuu kyljelleen.
Mutkiinkaan ei voikaan mennä aivan niin lujaa kun arcadepeleissä yleensä on totuttu, koska mönkijä eikä pyöräkään käänny ketterästi, ellei laita pyörän selässä ollessaan toista jalkaa maahan tai mönkijän selässä nojaa vastakkaiseen suuntaan, johon ollaan kääntymässä. Aina nämäkään niksit jostain syystä ei tunnu auttavan ja ajokki puskee mutkassa rasittavasti suoraan ja vauhtia joutuu hidastamaan tolkuttomasti. Tämä taas syö hetkellisesti kaiken sen arcadepeleille ominaisen vauhdikkuuden.
Molemmat vekottimet sinänsä ovat ajettavuudeltaan erilaisia, joten on ihan mukava, että mukana on kahden tyyppisiä laitteita, joilla leikkiä. Kysymys vain kuuluu, onko kumpaankaan pystytty panostamaan täysillä? Välillä pelaajan ohjastamat molemmat ajokkityypit myös tuntuvat kaatuvan herkemmin ja välillä taas eivät. Kosketus kanssakilpailijaan ei aina tuota kaatumista, mutta joskus tuottaa, vaikka kolahdus olisi samaa luokkaa. Yleensä tällaisessa kahden kosketuksessa se on pelaaja joka pääsee hieromaan naamallaan hiekkaa.
Oma ensikosketukseni motocross-peleihin tapahtui aikoinaan 8-bittisellä Nintendolla Excite Bike -pelin parissa. Sittemmin olen pelannut muun muassa erinomaista ensimmäistä Moto Raceria, aiemmin mainitun Motocross Madness -sarjan pelejä, sekä muun muassa arvostellut kolmen vuoden takaisen MUD-pelin, joka ei ollut kovin häävi. Ihme ja kumma, MX Vs. ATV ei ole pelisarjana tullut itselleni tutuksi ennen tätä sarjan uusinta osaa.
Toisaalta vaikuttaa siltä, ainakin pikaisella silmäilyllä, että harva asia vuosien varrella olisi sarjassa muuttunut. Tuntuu muutoinkin varsin erikoiselta päätökseltä, että MX Vs. ATV
Supercross julkaistiin vain edellisen sukupolven konsoleille ja PC:lle, vaikka Xbox One ja PS4 ovat olleet jo hyvän aikaa markkinoilla. Eikö tuorein tulokas olisi ollut enemmän kuin tervetullut paikkaamaan konsoleiden pelikirjoa? Etenkin siksi, kun näiden pelivalikoimista ei tällä hetkellä löydy yhtäkään motocross-peliä, lukuun ottamatta suomalaista Trialsia. Missattu tilaisuus omasta mielestäni. Voi toki olla, että koska kyseessä on Nordic Gamesin ensimmäinen julkaisu pelisarjan saralla, julkaisija kokeilee kepillä jäätä ja katsoo millaisen suosion peli saavuttaa ja onko sarjaan järkeä satsata enemmän…
Grafiikaltaan peli näyttää varsin passelilta Xbox 360 -peliltä, mutta ei kuitenkaan tarjoile suuria ihmeitä. Jos niin ikään viime vuoden lopulla 360-konsolillekin julkaistu Forza Horizon 2sai vielä kerran leuan loksahtamaan, ei MX Vs. ATV – Supercross tee sen suhteen yhtään mitään. Grafiikka on kyllä toimivaa, mutta ei häikäise millään tasolla. Pienenä yksityiskohtana radan pinta sentään tummuu niistä kohdista, joista eniten ajetaan ja ajajien haalarit kuraantuvat ajettujen kierrosten kasvaessa, minkä lisäksi lepattavat ilmavirran mukana selästä.
Käytettävissä olevia kamerakulmia on kolme kappaletta: perinteinen autopelien suoraan takaa kuvattu ?chase-kuvakulma?, sekä hieman sivultapäin otettu kulma sekä kypäräkamera, joista viimeksi mainittu vaikka periaatteessa uuden ulottuvuuden pelaamiseen toisikin, on käytännössä lähes mahdotonta käyttää pelattaessa. Jokainen ohjauspyörän liikautus suuntaan tai toiseen tuottaa kamerassa niin ison nytkähdyksen, että siitä tulee joko paha olo tai suuntimat menevät sen verran sekaisin, että se aiheuttaa vain ylimääräisen haasteen pysyä kartalla varsinkin isomman hypyn jälkeen. Äänipuolella tarjoillaan muutaman kappaleen verran tuntematonta ja myös varsin turhaa jenkkirokkia (päävalikossa soi yksi ja sama dubsteb), mutta crossipyörien ja mönkijöiden äänet ovat toimivia ja eroavat riittävästi myös toisistaan.
Yhteenvetona, MX Vs. ATV – Supercross vaikuttaa jo heti alkujaan juuri sellaiselta pienen budjetin halpapeliltä, joista ei veloiteta täyden konsolipelin hintaa ? ja oikeassa vaistoni olikin selailtua internetin ihmeellistä maailmaa. Vaikka peli on vielä suhteellisen uusi, löytää sitä helposti kolmenkymmenen euron hintaan. Näin edulliseksi peliksi MX Vs. ATV ? Supercross on ihan menevää ajanvietettä, kunhan siltä ei odota mitään kovin suuria lupauksia.
Urapeli on kaiken kaikkiaan melko tylsää puurtamista ilman sen suurempia palkintoja, eivätkä radatkaan oikeastaan eroa toisistaan niin paljoa, että sitä palaisi mielellään esimerkiksi juuri Dallasin tai Los Angelesin sisäareenalle. Kovin suuresta kisa- tai ajonautinnostakaan ei voida puhua, koska ajofysiikat tekevät pelaamisesta välillä arvaamatonta.
Tekoäly taas on joko liian helppo tai turhan vaikeaa sorttia. Erilaisia pyöriä ja mönkijöitä on tarjolla vähän, mutta liekö ihmekään kun päävalikon motoclub depot -vaihtoehdon takaa löytyy yhteensä seitsemäntoista aitojen valmistajien DLC-mönkijää -ja crossipyörää, kappalehintaan kolme euroa!Siitä vain ostoksille. Jos päättäisi ostaa kaikki seitsemäntoista DLC-ajokkia, kertyisi niille hintaa 51 euroa, jonka voisi sitten ynnätä pelin noin kolmenkymmenen euron perushintalappuun. Eipä olekaan MX Vs. ATV ? Supercross enää halpa ostos sen jälkeen. Eli peli, jossa pääosassa ovat mönkijät ja crossipyörät, tarjoaa sellaisia oletuksena pelattavaksi vain muutaman ja vieläpä täysin merkittömiä malleja – ellet maksa itseäsi kipeäksi. Naurettavaa politiikkaa.
Epäilemättä pelin parhaaksi anniksi jää moninpeli, joko paikallisesti saman konsolin äärellä kaksinpelinä tai sitten Livessä. Yksinpelaajalle suunnatun pikapelimoodin tapaan myös kaksinpelitilassa aluksi lukitut radat on avattava pelaamalla tylsää uramoodia lävitse. Kaksinpelissäkin on kuitenkin mukana yksinpelipuolelta tuttu, ajoittain arvaamaton ajofysiikka, johon etenkin kokemattomalla ensikertalaisella, joka ei ole peliin totutellut, menee hermo nopeasti. Live tarjoaa samaa niille, jotka jaksavat yrittää totutella ajettavuuteen maksimissaan yhdentoista muun kuskin kanssa. Näin yleisesti ottaen ihmisvastustajat pesevät etenkin tässä pelissä tekoälyn kanssa pelaamisen, koska kaikki lähtevät samalta viivalta, eikä apuna ole tekoälylle suotuja keinohelpotuksia.
On sinänsä harmi, että ainakin Motocross Madness-pelisarjallaan aikoinaan ja etenkin eräänlaisena avoimen pelimaailman ajopelien genren edelläkävijänä toimineella Motocross Madness 2:lla ansioitunut Rainbow Studios on jämähtänyt tuottamaan MX Vs. ATV – Supercrossin kaltaista halpiskamaa. Toivon mukaan suhteellisen tuore julkaisijaisäntä Nordic Games näkee ja muistaa Rainbow:n potentiaalin ja näyttää seuraavaksi vihreää valoa jollekin paljon kunniahimoisemmalle peliprojektille ja kenties vieläpä uusien konsoleiden tehoa hyväksi käyttäen.