Arvostellut: Mikko Kosonen, 26.maaliskuu 2018

Peliarvostelu

Q.U.B.E. 2

Pelin nimi: Q.U.B.E. 2
Alusta: Xbox One
Kehittäjä/Julkaisija: Toxic Games/Trapped Nerve Games
Pelaajamäärä/Moninpeli: 1 pelaaja, ei moninpeliä
< >
Avaa pelin lisätiedot
Arvostelun Q.U.B.E. 2 kansikuva

Noin kolme vuotta sitten julkaistu Q.U.B.E. Director’s Cut oli varsin mainio ja erittäin positiivisesti yllättänyt pulmanratkontapeli ensikertalaiselta indiestudiolta nimeltä Toxic Games.

Pelissä pelaajan nimetön, muistinsa menettänyt hahmo sai radioyhteyden kautta avukseen ISS-aseman Komentaja Nowakin, joka kertoi pelaajan olevan jättimäisen kuutio sisällä hyvin syvällä avaruudessa. Tarinan eteneminen ja avautuminen edellytti sitä, että pelaaja ratkoi lukuisat määrät puzzlehuoneita pääasiassa erilaisten kuutoiden kanssa toimiessa. Pelin nimi Q.U.B.E. juontui sanoista ”Quick Understanding of Block Extrusion.”

Alkuperäinen kuutiopuzzlepeli oli suosittu ja kehuttu ja ihan syystäkin. Ei siis ihme, että Q.U.B.E. on nyt poikinut jatkoa.

Q.U.B.E. 2 heittää pelaajan jälleen kerran mystisen jättikuution sisään. Pelaajan hahmo ei alkuperäispelin tapaan muista oikein mitään ja jälleen kerran on joku juttelemassa radioyhteyden avulla. Pelaajan hahmo on arkeologi Amelia Cross ja radioavustaja on Komentaja Emma Sutcliffe. Samaan ryhmään kuulutaan ja ollaan ilmeisesti jossain planeetalla? Sinänsä tarina ei ole kovin merkittävä, mutta saadaanpahan jokin tekosyy kuutioiden kanssa leikkimiselle ja palkintona tarina etenee ja salaisuudet raottuvat.

Amelia huomaa kuutiolabyrintin sisällä sonnustautuneensa jonkinlaiseen asuun sekä outoihin hansikkaisiin – samoin kuin Emmakin radioitse ilmoittaa. Jälleen kerran olisi tarkoitus saada yhteys ulkomaailmaan, signaalimajakkaan, jotta ryhmän selviytyneet jäsenet pääsisivät pois.

Jotta kuutiosta pakeneminen onnistuisi, on ratkottava – aivan oikein – läjäkaupalla puzzlehuoneita muun muassa kuutioiden kanssa leikkimällä. Tällä kertaa juonellinen tarina puzzlejen lomassa on mukana pelissä jo ihan ensiversiosta alkaen, toisin kuin alkuperäisessä pelissä, jossa tarina lisättiin mukaan vasta Director’s Cut -versiossa.

Pelimekaanisesti Q.U.B.E. 2 on hyvinkin tuttu tapaus originaalin pelin faneille. Kolmen vuoden saatossa visuaalinen ilme on kyllä parantunut paikoin huomattavastikin ja pelattavuuskin kontrolleineen on ehkä piirun verran jouhevampaa. Pohjimmiltaan Q.U.B.E. 2 -peliä pelatessa päällimmäisin tunne on kuitenkin kuin näkisi vanhaa ystävää tauon jälkeen.

Scifihansikkaat käsissä pelaaja on vuorovaikutuksessa kuutioiden kanssa. Uuden pelin myötä kenties suurin pelillinen uudistus on se, että palikoita ei enää ole valmiiksi aseteltu huoneiden kattoihin, lattioihin tai seinille.

Pelaaja saa nyt itse asetella eri värisiä ja eri tavoin toimivia kuutioita tyhjille, valkoisille laatoille. Sen sijaan, että tämä uudistus mutkistaisi pelaamista ja puzzlejen ratkontaa, se ehkä jopa hieman selkeytti pähkäilyä. Ohjaimen olkapäänappuloilla valitaan kulloinkin haluttu kuution väri ja vasemmalla hanskakädellä (LT) luodaan kyseinen kuutioväri valkoiselle pinnalle. Oikea käsi (RT) toimii aktivoivana tekijänä värilaatan tai muun aktivoitavan mekanismin kanssa.

Luonnollisesti peli aluksi esittelee kontrollit ja perusidean, mutta käytännössä pelin käyttämien kuutioiden värikoodit ovat pitkälti samat kuin alkuperäispelissä: sininen laatta on yhtä kuin trampoliini, vihreästä laatasta voidaan ”synnyttää” vihreä kuutio vaikkapa jakkaran virkaa toimittamaan ja oranssi väri ajaa saman asian kuin punainen alkuperäisessä pelissä, eli se on pidentyvä kuutiomainen palkki.

Kun puzzle toisensa perään huoneita ratkotaan ja päästään pelissä eteenpäin tulee mukaan yhä uusia ja uusia asioita, kuten magnetismin kanssa leikkiminen, vierivät pallot sekä palikoiden ja pallojen öljyäminen ja sytyttäminen liekkeihin. Peli tuntuukin tarjoavan melkeinpä aivan loppumetreille asti koko ajan jotain uutta, minkä ansiosta peli pitää hienosti otteessaan, avautuvan taustatarinan tarjotessa omanlaistaan virikettä.

Jos pelinä alkuperäinen Q.U.B.E. oli kuin originaali Portal ilman teleportteja, on Q.U.B.E. 2 vähän kuin Portal 2, joka oli kaikkea sitä kuin edeltäjänsä, mutta enemmän ja nätimpänä ja kiehtovampana. Uusi Q.U.B.E. onkin hieman kuin pienen elokuvatuotannon jatko-osa, joka on saanut avukseen Hollywood-rahoituksen.

Visuaalisesti pelin sankarittaren Amelian koluama mystinen ja loputon kuutiotila on paljon uskottavampi ja scifimäisempi, kuin originaalissa pelissä, jossa kaikki oli niin kovin valkoista pelkistettyä seinää.

Q.U.B.E. 2:ssa huoneiden seinäkuutiot ovat kiiltävää ja heijastavaa metallia (tai muuta vastaavaa) ja ne apuna toimivat kuutiot ovat saaneet niin ikään osakseen vähän enemmän yksityiskohtaisuutta ja pintaa ja päästään pelissä jopa seikkailemaan vähän värikkäämmissä ja rappeutuneissa maisemissa hetkellisesti. Kaikki on niin mystistä ja kiehtovaa.

Yksinkertaisen ambienssiraidan tilalla on tällä kertaa vähän jotain enemmän tunnelmaa luovaa ambienssia. Ääninäyttelyn taso on pysynyt samantasoisena, joskaan Amelian kanssa juttelevalle kollegalle ei ole suotu ääninäyttelyä, vain tekstipohjaista dialogia, joka hieman syö fiilistä – etenkin kun eräs toinen hahmo taas puhuu takaisin.

Kaiken kaikkiaan parantunut peligrafiikka ja ehostuneempi äänimaailma luovat uskottavampaa scifiä ja peli tuntuu ajoittain jopa painostavalta ja kysymyksiä herää aiempaa enemmän. Miksi olen täällä? Mikä tämä paikka on?

Peli jakautuu kaikkiaan yhteentoista lukuun, joissa riittää pelaamista omasta pelitavasta sekä pulmanratkontanopeudesta riippuen lähemmäs kymmeneksi tunniksi.

Itse puzzlejen osalta peli tuntui ehkä hiukan helpommalta kuin originaali peli, tosin saatan myös kuvitellakin. Kun pelin logiikkaan ja kuutioiden toimintaan on kunnolla päässyt uppoamaan, tuntui välillä, että huoneet ratkesivat kuin itsestään, vaikka puzzlet olivatkin kekseliäitä. Pelin puzzlesuunnittelu on kuitenkin omasta mielestäni yleisesti ottaen ehkä jopa parempaa tasoa kuin aiemmin ja sen ansiosta peli muodostuu älyttömän koukuttavaksi. Vielä yksi, vielä yksi… Osa puzzleista on vähän helpompia, joskaan ei helppoja, kun taas jotkin puzzlet vaativat kokeilemista ja erehtymistä sekä ajoittaista ruudun tuijottelua sormi suussa.

Pituudeltaan Q.U.B.E 2 on sopivankestoista hupia ja selvästi pidempi kuin alkuperäinen peli, joka maksoi aikoinaan noin kymmenisen euroa. Q.U.B.E. 2:n hintalappu pyörii siellä kahdenkymmenenviiden euron hujakoilla, joka on runsaamman sisältömäärän sekä korkeammat tuotantoarvot huomioon ottaen ihan ymmärrettävää.

Kokonaisuutena sanoisin, että Q.U.B.E. 2:n kaltaisia pelejä ei usein vastaan tule ja uutta Portal -peliäkin saadaan varmasti odottaa aina seuraavalle vuosisadalle asti.

Q.U.B.E 2 tarjoaa kaikkea samaa hyvää lisää, mutta nätimpänä, paremmin ja enemmän. Jos olet alkuperäispelin tai Portal -pelien fani, ei kuutiokakkonen jätä kylmäksi.

Yhteenveto

Lähes täydellinen

Hyvää

  • - Läjäkaupalla kutkuttavia puzzlehuoneita tahkottavaksi
  • - Simpelit kontrollit ja pelattavuus
  • - Entistä nätimpi
  • - Pelin mystinen scifi-tunnelma on onnistunut
  • - Pitää hyvin otteessaan