SBK 08 on ratamoottoripyöräilyn mestaruussarja, mutta koska moni yhdistää ratamoottoripyöräilyyn todennäköisimmin sanat MotoGP ja Mika Kallio, on syytä selventää, että SBK, eli Superbike World Championship on MotoGP:n kilpaileva sarja, jonka suurin ero eri ajajien ohella on se, että suurin osa kisoista ajetaan eri radoilla kuin MotoGP-kausi ja että pyörät perustuvat sarjatuotantoisiin malleihin, jotka saavat olla maksimissaan 1000 kuutioisia, siinä missä MotoGP-sarjan kuninkuusluokassa kilpaillaan isoimmillaan 800 kuutioisilla pyörillä. Lisäksi SBK:ssa ajetaan muun muassa kahdet aika-ajot ja kahdet kisat per kisaviikonloppu. Toki myös sarjassa ajavat kuskit ovat eri naamoja kuin mitä MotoGP:ssä. SBK:n listoilta löytyy muun muassa sellaisia nimiä, kuten Troy Bayliss, Max Biaggi, Carlos Checa, Ayrton Badovini ja Max Neukirchner. Suomalaisia ajajia kyseisestä sarjasta ei löydy.
Jos SBK ja MotoGP ovat toistensa kilpailijoita oikeassa elämässä, niin ovat ne sitä myös pelimaailmassakin. Tänä vuonna napit vastakkain ovat SBK 08 ja MotoGP 08. Varsin mielenkiintoisena yksityiskohtana molemmat moottoripyöräpelit on kehittänyt samainen pelitalo Milestone, ainoastaan julkaisijan ollessa eri. MotoGP:n julkaisi tänä vuonna Capcom ja tämänkertaisessa arvostelussamme olevan SBK 08:n julkaisijana toimii Black Bean.
SBK 08 tarjoaa pelaajalle sen mitä tavalliselta moottoriurheilupeliltä sopisi odottaakin. Mukana on pikapelin ohella heti siltä istumalta sattumanvaraisesti arvotulle radalle ja sattumanvaraisesti arvotun kuskin ohjaksiin heittävä instant action pelimoodi, erilaisiin valmiisiin tilanteisiin pelaajan asettava challenges, aikaa vastaan pelattava time attack, sekä yksittäinen kisaviikonloppu. Tarjolla on aloittelijaa varten myös tutoriaali, joka opastaa pelaamiseen tarvittavat alkeet ja valmistaa pelin varsinaista pelimuotoa, eli mestaruustaistelua varten, jossa voidaan lähteä taistelemaan SBK:n herruudesta. Ekstra-valikon takaa löytyy kuvia kuskeista ja varikkotytöistä, sekä videoita itse kisoista, tosin nämä kaikki on ensin avattava pelaamalla peliä. Hieman hölmönä ratkaisuna SBK 08 ei sisällä lainkaan samalla konsolilla onnistuvaa moninpeliä, vaan meininki on vietävä Liveen mikäli mielii pelata toista ihmispelaajaa vastaan. Toisaalta asianlaita ei MotoGP 08:ssa ole yhtään eri lailla. Joillekin moninpelaaminen saattaa olla juurikin se suurin seikka peliä valitessa ja valitettavasti SBK 08:n kohdalla juttu on niin, ettei linjoilla ole ketään pelaamassa. Pakko sanoa, että tässä on potentiaali hukattu aivan täysin, kun moninpeliä ei voi pelata lainkaan samalla konsolilla. Esimerkiksi vielä viime vuonna, kun MotoGP 07 pelin julkaisi THQ, oli pelissä mahdollisuus pelata kokonaista kautta yhdessä kaverin kanssa sohvalla. Miksei SBK 08 voi antaa mahdollisuutta samaan?
SBK 08 on pelattavuudeltaan ja haastavuudeltaan juuri niin haastava kuin pelistä haluaa itselleen tehdä. Useamman valittavissa olevan tekoälytason lisäksi pelistä löytyy nippu realismiasetuksia, joita on mahdollista säätää mielensä mukaan. Pelaaja voi valita valmiin pelityylin arcadesta simulaatioon, tai sitten itse säätää haluamiansa asetuksia pois päältä tai päälle. Realismiasetuksien joukosta löytyy muun muassa asetukset, kuten kuskin loukkaantuminen ja vahingot pyörälle, sekä luistonesto, jarrujen lukkiutuminen ja niin edelleen.
Vaikeimmillaan SBK 08 onkin sitten sen verran realistinen, että jo liian suuri kallistus mutkasssa heittää pyörän ja kuskin pitkin radan reunustaa hukaten kalliita sijoja. Pyörän vaurioituminen kaatumisen yhteydessä totta kai muuttaa pyörän toimivuutta, mutta kuskin loukkaantuminen sen sijaan on jokseenkin tökerösti toteutettu. Kun pelaaja on muutaman kerran kaatunut, ilmoittaa peli yksikertaisesti, että kuski pyörän selässä istuva kuski on loukkaantunut ja sen jälkeen ei voi muuta kuin keskeyttää ajamisen. Jokin hieno kuskin poistalutusanimaatio olisi ollut hienompi, kuin yksinkertainen ilmoitus asiasta pelaajalle. Joka tapauksessa pelin valmiiksi säädetty arcadevaihtoehto ja toisessa ääripäässä oleva simulaatiovaihtoehto takaavat sen, että jokainen voi nauttia pelistä sillä tasolla, joka tuntuu itselle sopivan helpolta tai haastavalta.
Visuaalisesti SBK 08 on varsin näyttävä moottoripyöräpeli. Kuskit nyt eivät valikossa ilman kypärää näytä juurikaan itseltään, mutta kukapa niitä ehtisikään katselemaan, kun valtaosa peliajasta mennään kuskin selän takana kuskien pitäessä kypärää päässään. Pelinaikainen grafiikka on hienoa ja riittävän yksityiskohtaista tällaista peliä varten. Se kaikkein tärkein eli vauhdintunne on todella hyvin kunnossa, samalla kun kuskien liikeanimaatiot esimerkiksi mutkiin tultaessa ovat varsin toimivia ja autenttisen oloisia Äänipuoli on peruskamaa; valikoissa soi muutama lisensoitu biisi, kun taas pyörien äänet ovat riittävän aidon kuuloisia.
Kaiken kaikkiaan SBK 08 on varsin pelattava ratamoottoripyöräilypeli. Kumpi sitten kannattaa hankkia, SBK 08 vaiko MotoGP 08? Koska molemmat pelit on kehittänyt samainen pelitalo, ei pelien laadussa tai pelattavuudessa ole juurikaan minkäänlaisia eroja, realismin säätövaihtoehtojenkin ollessa aika lailla samat. SBK 08 on ehkäpä visuaalisella puolella hieman paremmannäköinen ja kulkee hitusen verran kilpailijaan lujempaa ruudunpäivityksen osalta, mutta muutoin ero näiden kahden pelin välillä on todella merkityksetön. Melkein kuin Milestonen olisi vain tarvinnut lätkiä eri tekstuurit molemmille peleille, sillä itse pelirunko ja moottori ovat käytännössä samat. Ratkaisu hankinnan suhteen näiden kahden välillä onkin oikeastaan ihan pelaajan itsensä henkilökohtaisesta mieltymyksestä kiinni kumpaa peliä pelaa, tosin pitää muistaa, että vain toisesta löytyy suomalaisylpeytemme Mika Kallio.