Xcom: Enemy Within arvostelussa
Jotain herää sisälläin.
Hieman alle vuosi sitten tähän samaan aikaan 2K Games julkaisi strategiapelin, joka vei pelaajat takaisin 90-luvun tunnelmiin. Kyseessä oli Civilization-peleistä tunnetun Firaxis Gamesin peli Xcom: Enemy Unknown, joka oli henkeen ja vereen kuin vanhat Xcom-pelit. Kaikin puolin loistavasti toteutettu käyttöliittymä sekä yleinen pelattavuus sekä napakan vastuksen antanut tekoäly takasivat tunneiksi, päiviksi ja viikoiksi jännittävää pelaamista.
Vuoropohjaisia strategiapelejä nyt ei tänä päivänä muutoinkaan julkaista kovin montaa vuodessa – etenkään sellaisia, joissa pelaajan kontrolloimat (ja nimien ja ulkonäköjen osalta kustomoimat) sotilaat saattoivat tehtävien aikana haavoittua päiviksi, tai pahimmassa tapauksessa kuolla. Mikään ei ole niin sydäntä särkevää kuin kapteenin arvoisen tai sitä korkeammin rankatun, tehtäviä kokeneen upseerin kuolema.
Tämä arvostelu kuitenkin käsittelee kyseisen pelin ensimmäistä lisälevyä, Xcom: Enemy Within -peliä. Jos Firaxis Gamesin kehittämä Xcom on pelinä kuin tuulahdus menneistä (hyvistä) ajoista, on sitä myös Enemy Within, sillä ihan oikealle CD- tai DVD-levylle laitettuja, uuden kampanjan mukana tulevia uusia tehtäviä sisältäviä täysimittaisia lisälevyjä harvemmin enää näkee, jotka toimiakseen vieläpä vaatisivat sen emopelin vanhaan malliin. Tänä päivänä lähes kaikilla on mielessä vain netistä ladattava lisäsisältö, eli DLC, joka joskus on jopa valmiiksi alkuperäisen pelin levylle valmiiksi piilotettua, vain sopivaa julkaisuajankohtaansa odottavaa materiaalia.
Xcom: Enemy Within maksaa kaupassa noin kolmekymmentä euroa, mutta on rahansa väärti peli. Ainakin näin periaatteessa. Sanottakoon heti tähän alkuun ? ja pois alta ? että arvostelun tekemisen ja pelaamisen aikana peliä vaivasi pelaamista sotkeva bugi, joka vaikutti niin yksinpeli- kuin moninpelipuolellakin.
Pikainen googletus internetin ihmeelliseen maailmaan paljasti, ettei vika johtunut ainakaan testilaitteistona olleesta tietokoneesta tai yhteyksistä omassa päässä, sillä foorumit ovat pullollaan samasta bugia koskevia viestiketjuja. Välillä peli saattaa nimittäin jäädä jumiin, kuitenkaan jumahtamatta perinteisesti. Moninpelissä kävi niin, että vastapelurin vuoro jäi kesken, kun peli jumahti ja siirtoajan pyörivä kello pysähtyi.
Pelihahmojen animaatiot kuitenkin edelleen toimivat ja musiikkikin soi taustalla. Mitään et vaan voinut tehdä, koko peli piti sammuttaa Windowsin tehtävienhallinnan kautta. Samaa ehti arvostelun aikana tapahtua ainakin muutamaan otteeseen yksinpelin aikana. Useamman kerran peli meinasi jäädä jumiin, kunnes pyöriminen jatkui. Kerran peli jumahti lähes heti tehtävän suorittamisen jälkeen valikoissa, jossa nähdään Xcomin tukikohtaa. Taustalla tiedemiehet liikuskelivat ja musiikki soi, mutta kaikki valinnat katosivat ruudulta, eikä ESC-nappulastakaan tapahtunut enää mitään.
Joudin moninpelin tapaan sammuttamaan koko pelin. Kyllä ketutti, sillä olin juuri suorittanut vaikean tehtävän, kaikki sotilaani olivat selvinneet ja märkäkorvatkin saaneet ylennyksiä hienosta sotimisesta. Automaattitallennus ei ollut päällä, joten edistyminen ei tallentunut. Tätä kirjoittaessa mitään päivitystä pelille ei ole tullut, vaikka julkaisusta on jo noin kuukausi. Autotallennus onkin syytä pitää päällä ja muutenkin on hyvä tallentaa manuaalisesti vähän väliä tehtävien aikana, jotta tietoja ei katoaisi. Toivon mukaan Firaxis julkaisee korjauksen pian peliä pahemman kerran sotkevaan ongelmaan.
Mutta, nyt itse pelin pariin. Xcom: Enemy Within jatkaa emopelinsä ?tarinaa? ? toisin sanoen sota avaruuden muukalaisia vastaan on edelleen käynnissä. Lisälevylle ominaiseen tapaan mukana on uusi kampanja tehtävineen, joiden lomasta löytyy ihan ensiksi muutama uusi vihollistyyppi. Mechtoid on mech-robonsa ja plasmakanuunoidensa ansiosta vaarallisempi versio sectoid-alienista ja seeker on mustekalamainen kone, joka hallitsee näkymättömyyden sekä vihollisensa kuristamisen, joka jättää uhrinsa haukkomaan henkeään seuraavan vuoron ajaksi. Mukana on myös uudentyyppisiä maisemia (muun muassa pankki, jäätelöpuoti, rengaskauppa) jotka ovatkin varsin tervetulleita, sillä jos emopelissä kartoissa oli liian vähän vaihtelua. Jos nyt olisi vielä joutunut uudelleen koluamaan pelkästään samoja maisemia, olisi puudutus ja toiston maku iskenyt vielä pahemmin. Näin ei kuitenkaan onneksi ole.
Pelattavuuden osalta homma on säilytetty kutakuinkin sellaisenaan – ja ihan hyvä niin, sillä emopelin pelattavuudessa, kuten kontrolleissa ei ollut juuri mitään huonoa. Vaikeustasotkin ovat ennallaan: helpompaa kokemusta haluavat valitsevat helpon tason, kun taas Xcom-veteraanit voivat valita klassikko-vaikeustason. Edelleen lisähaastetta voi vaikeuskäyrien ohella hakea second wave -ominaisuudesta, jossa pelin sääntöjä voi säätää entistä arvaamattomimmiksi.
Perusidea on niin ikään pysynyt samana: Xcom tukikohta on se pääasiallinen paikka, josta kaikki tärkeät päätökset tehdään. Palkataan sotilaita, varustetaan niitä, rakennetaan uusia osia tukikohtaan ja tehdään tutkimustyötä kentältä saaduilla osilla sekä avaruuden muukalaisten ruumiilla. Tutkimustyö avaa uusia mahdollisuuksia ja uusia rakennettavia varusteita ja tätä varten tarvitaan tiedemiehiä, joita saadaan palkkioksi suoritetuista tehtävistä rahan ohella.
Eri mantereiden puolustaminen kansainväliseltä Xcom-organisaatiolta ei nytkään ole helppoa ja satelliitteja taivasta turvaamaan onkin hyvä rakentaa aina kun vain on mahdollista. Uutena apuna taistelussa muukalaisia vastaan tulee aines nimeltä ?meld.? Meldiä saadaan säiliöistä, joita yleensä löytyy kaksi per tehtävä. Ne ovat ?ajastettuja? ja mikäli niiden luokse ei ehdi riittävän ajoissa, ne purkautuvat ja ne menetetään. Yleensä meld-kanisterien saavuttamiseen heti pelin alusta on aikaa vain kourallinen vuoroja, joten liikkumisen pitää olla ripeää ja turhat ravaamiset pitäisi pyrkiä jättämään pois, jotta molemmat kanisterit saataisiin kotimatkalle mukaan. Tietysti siinä ohessa pitäisi taistella omasta selviytymisestään vihollisjoukkoja vastaan.
Meldiä yhdessä rahan kanssa käytetään eräänlaisena valuuttana Xcom-tukikohtaan rakennettavissa uusissa laitoksissa, joita ovat kybernetiikka ja genetiikka. Laitoksissa rakennetaan ja kehitetään biosotilaita, jotka ovat taidoiltaan yli-inhimillisiä verrattuina tavallisiin sotilaisiin, koska niihin voidaan valita alieneilta saatua teknologiaa ja siten ehostaa sotilaita. Tällaisia kykyjä ovat muun muassa pääsy talon katoille ilman tikkaita hyppäämällä, sekä elimistön automattinen parantuminen. Kerrallaan supersotilaita voi palkkalistoilla olla vain kolme kappaletta ja kehitysohjelmaan valittu sotilas tai sotilaat joutuu viettämään laboratoriossa seitsemän päivää, joten jos veteraanit ovat kaikki saikulla, ei sitä viimeistä vapaana olevaa välttämättä kannata sellaisella hetkellä laittaa vierailemaan laboratorioon. Superominaisuuksien virittäminen sotilaisiin maksaa pienen summan meldiä sekä rahaa, joten kalliiksi viritteleminen ei hetimmiten tule, jos on onnistunut keräämään riittävästi meldiä jo valmiiksi. Rahaahan tulee edelleen muun muassa satelliiteista kuukausittain automaattisesti.
Myös supersotilaiden käyttöön suunnitellut mechit tulevat tutuiksi pelin aikana. Muita uusia apuja ovat muun muassa neulakranaatit, kaasukranaatit, flashbangit paljon vahinkoa lähitaistelussa tekevät reaper-ammukset, sekä hengityslaite, joka auttaa sotilaita hengittämään tilanteissa, joissa vihollinen yrittää viljellä kemiallisia aseita pelaajan päänmenoksi.
Tuttuun tapaan tehtävien jälkeen sotilaat keräävät kokemusta ja ylenevät kun siihen on aihetta. Märkäkorvasotilaasta saa oman hahmoluokkansa ja yksilölliseksi sotilaan tekevät taidot alkavat tästä eteenpäin haaroittua. Joku saattaa erikoista lääkintämiehen suuntaan, kun taas joku saattaa erikoistua erinomaiseksi lähitaistelijaksi, jolta löytyy myös puukko yllättäviä lähikontakteja varten. Omia sotilaitaan pääsee jälleen kustomoimaan ja onhan se kannattavaakin, sillä näin pelaamisesta tulee paljon hauskempaa ? ja henkilökohtaisempaa. Sotilaiden panssarin ja muun varustuksen väriä pääsee vaihtamaan ja ulkonäköäkin aina hiuksista rotuun ja kasvonpiirteisiin, joista viimeksi mainittuja tosin on edelleen vähän. Tätä kuitenkin paikataan uusilla päähineillä ja kypäröillä, kuten lippiksillä ja Halo-pelien kaltaisilla visiirikypärillä.
Ensimmäistä kertaa myös sotilaan puhumaa kieltäkin pääsee vaihtamaan. Mukana on nyt englanninkielen lisäksi puhuttua ranskaa, saksaa, espanjaa, italiaa, venäjää, kuin puolaakin. Ainoastaan sotilaiden selässä olevia maiden lippuja ei pääse vaihtamaan ja onkin siksi hieman huvittavaa, että Skotlannin lipulla varustettu hahmo saattaakin puhua vaikkapa sujuvaa Venäjää jos pelaaja niin haluaa. Sotilaiden taitojen erottumisen sekä persoonallisuuksia korostaa entisestään uusi juttu, mitalit. Mitaleja kertyy suoritettujen tehtävien ja niissä pärjäämisen jälkeen ja niitä on viisi erilaista. Mitalit saa kuitenkin itse jakaa haluamilleen sotilaille minkä lisäksi sotilaan taitojen osa-alueisiin vaikuttavien kunniamitalien nimiäkin pääsee uudelleennimeämään vapaasti vaikkapa suomenkielisiksi.
Ei tässä kuitenkaan vielä aivan kaikki. Enemy Within on alusta alkaen hieman kovempia ja vaativampia tehtäviä sisältävä lisäpaketti, mutta entisestään haastetta lisää kokonaan uusi ryhmittymä, Exalta, joka samalla lisää peliin aivan uuden lisäulottuvuudenkin. Exalt on puolisotilaallinen ihmisistä koostuva anarkistiryhmittymä, joka alieneiden tavoin yrittää laittaa Xcomin rattaisiin kapuloita. Exalt haluaa alieneiden tavoin pistää ihmiskunnan evoluution pyörän lävitse vaikka pakolla. Ryhmittymä saattaa hakkeroitua vaikkapa pelaajan kassavirtaan ja viedä tililtä viitosen kuussa pois, tai muuta mukavaa. Ikäviä nakertajia.
Jotta Exaltin touhulle saataisiin loppu, on tehtävä tiedustelua kentällä ja yritettävä paljastaa Exaltin tukikohta ja lopulta tuhota se. Tiedon kerääminen vaatii kuitenkin vaarallisia tehtäviä, joihin lähetetään yksi sotilas omista, toimimaan vakoojana. Kun vakoilu on valmis, pitäisi kaveri vielä hakea Xcom-ryhmällä elävänä pois samalla suojellen arvokasta dataa. Mikäli päättää sivuuttaa noutoreissun, jää agenttina toiminut sotilas oman onnensa nojaan ja kuolee. Vakoilutehtävät ja etenkin noutoa seuraava, varsin haastava ja kuolemanvaarallinen taistelu Exaltin joukkoja vastaan pelaajan yrittäessä suojella kerättyä dataa on jännittävää ja erilaista verrattuna avaruuden muukalaisiin. Exaltin joukkoja kun tulee vastaan kerralla paljon suurempilukuisempi joukko. Virheisiin ei ole varaa ja luvassa onkin pidempikestoinen paikkapuolustustaistelu, jossa heikot ja kokemattomat sotilaat tulevat saamaan köniinsä. Onkin siis oltava varautuneena ja ainakin muutaman mukana olevan sotilaan on pakko olla kokeneita veteraaneja.
Kokonaisuutena Xcom: Enemy Within on lisälevyjen kermaa. Se pitää sisällään kaiken mikä sen emopelistä teki niin hyvän, mutta samaan aikaan se laajentaa jo hyväksi todettua reseptiä maukkaalla tavalla. Mutta koska peliä vaivaa ajoittain pelaamisen pysäyttävä bugi, kannattaa tällä hetkellä kenties vielä kuulostella ja odotella jos bugi vaikka saataisiin korjattua. Jos varoituksesta huolimatta päätät hankkia pelin nyt, muistathan tallentaa usein.