Olipa Minecraftista mitä mieltä tahansa, on sen kulttuurillinen kädenjälki kiistaton. Steamin Discovery-listalle putkahtaa harva se päivä uusi optimistinen indiepeli, jossa piestään puita ja rakennellaan omaa kotipesää proseduraalisesti generoidussa maailmassa. Soolokehittäjä Mads Skovgaardin Necesse tarttuu itsevarmasti tuttuun teemaan, lainaten palasia genren sisältä ja ulkoa jopa Stardew Valleyta myöten. Isometrisen kuvakulman ja pikselitaiteen takaa ei löydy välttämättä kovin montaa alkuperäistä ideaa, mutta sitäkin enemmän rakkautta lajiin.
Necessen peruskonsepti ei juuri esittelyä kaipaa: kyse on käytännössä lintuperspektiivistä kuvatusta crafting-pelistä, jossa seikkaillaan, taistellaan, hamstrataan rakennusaineita ja rakennellaan omaa piskuista kylää. Peli starttaa kuten genressä on tapana: pelaaja materialisoituu satunnaisgeneroituun saarivaltakuntaan mukanaan reppu ja kirves. Eipä aikaakaan kun ensimmäiset puut muuntuvat haloiksi, ja sitä kautta työkaluiksi, rakentelupöydiksi, ynnä muuksi tarpeelliseksi. Suuntaa ja perinteistä videopelistruktuuria tarjoaa läheinen erakko, joka opastaa perusmekaniikkojen pariin opettavaisilla tutoriaalitehtävillä. Ukkelin sanaisesta arkusta irtoaa myös muita tehtäviä, mutta sen kummempaa juonta tai tavoitetta ei Necessessä kuitenkaan ole: pelaaja voi käyttää aikansa yhtä hyvin puiden pieksemiseen, asumuksensa tuunaukseen tai merien seilaamiseen. Necesse tarjoaa kohtuullisen joustavat työkalut itseilmaisuun, olipa intohimo sitten maanviljelyssä, alkemiassa tai erilaisten logiikkaporttiansojen rakentelu.
Necessen vahvuus ei ole missään yksittäisessä ideassa, vaan huolella valikoidussa pelimekaniikkojen yhdistelmässä. Minecraftin lanseeraamaa resurssi- ja rakentelusilmukkaa täydennetään Terraria-henkisellä seikkailulla sekä Rimworldin kaikuja kanavoivalla pikkukyläsimulaatiolla. Paukkuja on pistetty etenkin oman kotikylän rakenteluun. Asumukseensa voi rekrytoida satunnaisia kulkijoita aina metsästäjistä ja maanviljelijöihin, joille jokaiselle asetetaan omat tehtävät ja vastuualueet. Yksi kaataa puita, toinen viljelee maata samalla, kun taas kolmas vetää kaksoisroolia kylän seppänä ja kalastajana. Arkut, säilytyslaatikot ja kaapit voi omistaa tietyn kategorian esineille, mikä toimii aika kätevänä tapana ulkoistaa myös omien rojujen lajittelu kylän asukkaille. Kyläläiset voi varustaa ja käskyttää myös mukaan seikkailulle, mikä on näppärää etenkin, mikäli kaveripiiristä ei löydy moninpeliseuraa. Vaikkei kaipaisi matkakumppaneita, on asukkien aseistaminen käytännössä välttämätöntä, sillä peli rannoille huuhtoutuu aika-ajoin rosvojoukkoja, jotka tekevät puolustuskyvyttömstä hippikommuunista äkkiä entisen.
Seikkailu ja taistelun suhteen kokemus on kaksijakoisempi. Necesse sisältää aivan valtavan arsenaalin erilaisia varusteita, aseita ja loitsuja, sekä tietenkin likimain loputtoman maailman vihollisineen. Maailmaa kansoittaa aika tavanomainen kaarti selviytymispeleistä tuttuja ilmestyksiä aina yön zombeista, vampyyreihin ja jättiläishämähäkkeihin, mutta myöskin kunnioitettava määrä ainutlaatuisia loppuvihollisia. Loppikset ovat mielikuvituksellisia, mutta turvautuvat yllättävän usein bullet hell -tyyppiseen ammusten syytämiseen, mikä tekee lähitaistelusta varsin riskaabelia. Ei varmastikaan täysin sattumaa, että satunnaisgeneraattori siunasi omaa peliäni jo alusta pitäen muun muassa pistoolilla ja heittotähdillä, sillä pelkällä lähitaisteluhahmolla kokemus olisi raastava. Etätaistelupainotus on muutenkin ihan ok, mutta jotenkin sitä toivoisi, että peli viestittäisi asian selkeämmin jo ennen kuin pelaaja kutsuu ammuksia syytävän lohikäärmeen keskelle kyläänsä. Foorumien perusteella asia on kiinnittänyt muidenkin pelaajien huomion, ja pelin kehitys on yhä aktiivista, joten ehkäpä eri taistelutyylejä tasapainotetaan vielä myöhemmin.
Pelkistetty lähitaistelu pois lukien, Necesse vaikuttaa yllättävän kypsältä ja valmiilta ollakseen Early Access -julkaisu. Tutkiminen, taistelu sekä resurssi- ja rakentamissilmukka toimivat odotetusti, enkä tainnut kohdata ensimmäistäkään bugia pelisessioissani. Pelistä löytyy useita vaikeustasoja, ja jos nälän tai ruoan pilaantumisen kaltaiset selviytymisaspektit käyvät hermoon, saa ne kytkettyä halutessaan pois. Paketti toimii myöskin audiovisuaalisesti – saturaatiopiste pikseligrafiikkapelien suhteen saavutettiin toki jo vuosia sitten, mutta jos ei anna tyylilajin häiritä, näyttää Necesse oikein mainiolta.
Koska kyse on jatkuvasti kehittyvästä Early Access -pelistä, pidättäydyn antamasta vielä tässä vaiheessa arvosanaa, mutta en voi alleviivata riittävästi sitä, kuinka valmiilta Necesse tuntui. Mikäli sydämestä ja viikkokalenterista löytyy tilaa isometriselle pikselöidylle crafting-/selviytymispelille, voisi 15 euroa käyttää helposti huonomminkin.
Necessen Early Access -versio on saatavilla Steamista hintaan 14,99€.
Pelin kotisivu: https://necessegame.com
Steam-sivu: https://store.steampowered.com/app/1169040/Necesse/