God of War Ragnarök saapui PC:lle

God of War Ragnarök saapui PC:lle

God of War Ragnarökin PC-käännös on teknisesti esimerkillinen mutta yllätyksetön.

Teksti: Petteri Hemmilä, 3.11.2024 Arvioitu lukuaika: 1 minuuttia
Arvostelun God of War Ragnarök saapui PC:lle kansikuva

Hieman alle pari vuotta sitten julkaistu God of War Ragnarök tarjosi yleellisen ja tuhdin päätöksen isän ja pojan saagalle. Lyhimmilläänkin yli kolmenkymmentuntinen eepos on malliesimerkki siitä, millaiseksi mammutiksi ison rahan videopeli voi kasvaa, kun tiimiä ei puutu rahaa, lahjoja, saati visiota. Valehtelisin jos väittäisin, ettei lopputulosta olisi voinut trimmata ytimekkäämmäksi, mutta jos haluaa vetää itsensä ähkyyn pohjolan mytologioilla, ei Ragnarökia yleellisempää peliä ole olemassakaan. Nyt tätä täytekakkua tarjoillaan myös PC-pelaajille.

God of War Ragnarökin PC-versio on sisällöllisesti käytännössä täysin sama peli kuin parin vuoden takainen PS5-julkaisu. Tarinasta taikka pelimekaniikoista minulla ei ole mitään sellaista sanottavaa, jota en olisi sanonut jo pari vuotta sitten, joten varsinaisen arvostelun suhteen kehottaisin kääntymään alkuperäisen PlayStation 5 -arvioni puoleen (God of War Ragnarök PS5). Keskityn tässä lähinnä PC-version uudistuksiin – tai ehkä enemmänkin niiden puutteeseen.

Ragnarökin PC-versio on viimeistelty mutta niukka. Se on toisaalta aivan oppikirjaesimerkki siitä, kuinka sulava ja viimeistelty konsolipelin PC-käännös voi julkaisupäivänään olla, mutta jos odotti kolmen tuhannen euron bittimurskaimen tarjoavan edes marginaalista kasvojenkohotusta, ei sellaista ole tarjolla. Jos detailit vääntää kaakkoon, piirtyy ruudulle lähes 1:1 kopio Ragnarökin PlayStation 5 -version “Quality Modesta”. PC-version ainoa etu on mahdollisuus pyörittää peliä parhailla detaileilla 60 kuvan sekuntinopeudella, mutta tämä vaatii luonnollisesti vääntöä vähintään Nvidian RTX 4070Ti:n verran. Grafiikan yksityiskohtaisuuden erot ovat puolestaan niin vaatimattomat, ettei niitä tahtonut löytyä edes Digital Foundryn suurennuslasilla suurennetuista still-kuvista. Liikkeessä erojen bongaaminen on vieläkin vaikeampaa. Alla vertailuvideo PC-versiosta Ultra-tason yksityiskohdilla ja visuaalisesti todistettavasti heikkolaatuisemmasta PlayStation 5:n suorituskykymoodista. Rohkenen väittää, että useimmat meistä reputtaisivat tämänkin sokkotestin.

Jos PC-pelaajan identiteetti ei ota kolausta “pelkästä” pari vuotta vanhasta konsolipelistä, ei Ragnarökistä ole kuitenkaan oikeasti kovin pahaa sanottavaa. Se toimii näet aivan uskomattoman vaivattomasti PC-peliksi. PC-pelaamisen murheenkryyni, eli grafiikkadetailien säätö on tehty poikkeuksellisen helpoksi: kuva ja ruudunpäivitysnopeus muuttuvat reaaliajassa pelaajan säätäessä vipstaakeja, ja DLSS 3, XeSS sekä AMD:n FSR 3.1 -skaalaimet antavat melkoisesti liekaa jopa ihan keskitason näytönohjaimille. Omasta työkalupakista ei valitettavasti Steam Deckiä löydy, mutta isot pojat kertoivat 30 kuvan sekuntinopeuden olevan kevyesti Valven matkakonsolin saavutettavissa. Esimerkillistä kertakaikkiaan. Ainoa solmu nenäliinassa on Sonyn vaatima PSN-tili ja kirjautuminen. Myrsky Helldivers 2:n vesilasissa ei ilmeisesti opettanut Sonylle mitään.

Paljoa tätä enempää ei God of War Ragnarökin PC-versiosta ole sanottavaa. Isän ja pojan saaga saa ansaitsemansa päätöksen nyt myös tietokoneella, enkä oikeastaan ajattele, että “vain PlayStation 5 -tasoinen” visuaalinen ulosanti olisi kovinkaan suuri heikkous. Kiitos Jetpack Interactiven erinomaisen käännöstyön, God of War Ragnarök on nyt myös PC-pelaajien ilona.

Yhteenveto

Laadukas kokonaisuus

Hyvää

  • Kaunis ja suorituskykyinen
  • Vaivaton PC-käännökseksi

Huonoa

  • Pakotettu PSN-integraatio ärsyttää
  • Visuaalisesti