Arvostellut: Mikko Kosonen, 14.lokakuu 2004

Peliarvostelu

Richard Burns Rally

Pelin nimi:Richard Burns Rally
Alusta:PC
Kehittäjä/Julkaisija:Warthog/Sci Games
Pelaajamäärä/Moninpeli:Hotseat(max 4. pelaajaa)
< >
Avaa pelin lisätiedot
Arvostelun Richard Burns Rally kansikuva

Rallipelit ovat yksi peligenre joita ilmestyy tasaiseen tahtiin, varsinkin epäilemättä tästä eteenpäin, kun Codemasterskin meni ja nimesi Colin McRae sarjansa uutukaisen vuosinumeron kera. PC:llä tutuin rallisarja varmasti on tähän asti ollut juuri CMR, mutta nyt mukaan leikkiin paukahtaa myös SCi Games Richard Burns Rally nimisellä rallipelillään. Kuten jo aiemmin ehdimme kyseisen pelin erittäin hyvän PS2-version perusteella todetakin, on RBR:n suurin valttikortti sen erittäin realistinen ote ajamiseen.

Koska ajaminen on erittäin realistista ja eroaa paljon kilpailijansa Colin McRaen ajettavuudesta on erittäin hyvä asia, että peli tarjoaa hyvän alkuun opettavan rallikoulun. Rallikoulu opettaa pelaajalle muun muassa oikeanlaista kaasun ja jarrun käyttöä erilaisissa tiukoissa tilanteissa. Kerrottuani ensin PS2-version arvostelussa, että rallikoulu oli vaikea koin itse, että PC-version perusrallikoulu ainakin olisi ollut piirun verran helpompi läpäistä kuin PS2-version. Voihan toki olla, että vain kuvittelen…

Rallikoulun ohella tarjolla ovat Quick rally, Rally season, Richard Burns Challenge sekä maksimissaan neljän pelaajan hotseat-moninpeli, jossa ajamista kokeillaan vuoronperään. On melko sääli, että SCi päätti kääntää rallipelinsä näinkin suoraan konsolilta PC:lle, sillä netti -ja/tai lähiverkkopelimahdollisuus olisi ollut enemmän kuin tervetullut lisä. Toisaalta yksi PC-version valttikorteista on se, että peli on jo nyt saanut varsin vakuuttavan modiyhteisön mikä on poikinut uusien ralliautojen lisäksi jo muun muassa modin, joka mahdollistaa kisaamisen yhtä ihmispelaajaa vastaan netin välityksellä. Virallinen WRC-kausi on niin ikään jo kehitteillä. Onkin helppo ennustaa, että Richard Burns Rally tulee saamaan vielä paljon lisää hyödyllisiä/hauskoja modeja.

Rallia ajetaan Englannissa, Ranskassa, Suomessa, Japanissa, USAssa ja Australiassa. Jokainen ralli koostuu kuudesta erikoiskokeesta. Ranska on pääasiassa asvalttirallia, Suomi pelin pakollinen talvimaaralli, kun taas Englanti, Japani, USA ja Australia ovat erityyppisiä metsä -ja soraralleja. Rallit ovat ajettavuudeltaan toisistaan hieman erilaisia ja siinä missä esimerkiksi Suomen lumikinoksissa ajaminen on paikotellen todella haastavaa liukastelua on Ranskan asvaltilla mukavan pitävä ote.

Pelaajan kanssa kunkin rallin voitosta kisaavat kuskit ovat kaikki päästä heitettyjä, mutta sentään pelin kahdeksan ralliautoa ovat kutakuinkin oikean elämänsä esikuvista mallinnettuja. Tarjolla on Subaru Impreza 2003 ja 2000 mallit, Mitsubishi Lancer Evo VII, Toyota Corolla, Citroen Xsara, MG ZR, Peugeot 206 ja Hyundai Accent. Ainoastaan kolme ensinnä mainittua autoa on käytettävissä heti pelin alussa. Loput lukitut autot aukeaa käyttöön kun pelaa Richard Burns Challengea, voittaa ralleja kausimoodissa sekä läpäisee rallikoulun parhain mahdollisin arvosanoin. Jos ja kun kokonainen kausi on pelattu lävitse jää jäljelle vielä Richard Burns Challenge, pelimoodi jossa kisataan mestarin itsensä haamuautoa vastaan ja yritetään voittaa Burnsin asettamia ennätysaikoja. Erilaisia haasteita on kaiken kaikkiaan seitsemän kappaletta.

Richard Burns Rallyn ajettavuus on erittäin realistinen, eikä käytännössä eroa PS2-versiosta lainkaan. Alussa kun ajamiseen vielä totuttelee on normaalia, että auto lähtee käsistä usein minkä johdosta kaiteiden, puiden ja muiden nuoleminen tulee tutuksi. Testikoneessa käytettiin samaista Logitechin MOMO Racing Force rattia kuin pelin PS2-versionkin yhteydessä. Ratilla ajaminen on erittäin tarkkaa ja nautinnollista. Ratittomienkaan ei kuitenkaan tarvitse olla kauhuissaan pelin realismista, sillä peliä testattiin myös näppäimistöltä käsin ja yllättävää kyllä, mutta näinkin realistisen ajettavuuden omaavassa pelissä näppäimistöajelu ei ollut ollenkaan mahdotonta.

Pelin realismi ei jää pelkästään ohjattavuuden tasolle, sillä sitä löytyy myös vaurionmallintamisestakin. Ennen ralliin lähtöä pelaaja saa valita kolmen vaurionmallinnustason väliltä, joista alhaisin ”Safe” vaihtoehto vaurioittaa menopeliä kolaroinnin yhteydessä todella vähän, kun taas ”realistic” asetuksella kisa päättyy usein jo yhteen törmäämiskertaan. Tarjolla on myös vaihtoehto ottaa vauriot kokonaisuudessaan päältä pois. Realistisimmalla asetuksella pelattaessa kaiteeseen, puuhun tai johonkin muuhun törmättäessä saa usein helposti rikottua totaalisesti auton vaihdelaatikon, jolloin kisa on samantien ohitse. Joskus taas vaihdelaatikko saattaa hajota osittain, jolloin loppukisa on yhtä sunnuntai-ajelua. Hajoamisen kohteeksi voi myös joutua esimerkiksi jarrut kuin moottorikin. On huomioitavaa, että pelin ajettavuuden suhteen tarjolla ei ole mitään helpotuksia, kuten jarrutus tai ohjausapua.

Ulkoisesti törmäileminen pelissä ei ole aivan yhtä realistista tai edes näyttävää kuin esimerkiksi kilpailijassaan Colin McRae Rally 2005 pelissä. Muun muassa auton ovet, spoilerit ja puskurit irtoavat, tuulilasi menee säröille ja renkaat vääntyvät, mutta pelin näyttämä ulkoinen vaurionmallinnus on silti melko vähäistä ja olematonta, vaikka sitten lentäisi autollaan katon kautta ympäri kolme neljä kertaa tai ajaisi päin puuta 150 kilometrin tuntinopeudella niin autoa ei siitä huolimattakaan millään saa aivan tuusan nuuskaksi. Hienona yksityiskohtana tosin ojaan tai muualle autonsa kanssa jumiin jäänyt pelaaja voi kutsua ”työntöapua” katsojilta painamalla pelin aikana Esc-näppäintä ja valitsemalla ”call for help”. Tämä kyseinen ominaisuus ei kuitenkaan vastaa aivan sitä millaiseksi sitä alunperin hehkutettiin ja käytännössä tämä kyseinen ominaisuus vain heittääkin pelaajan auton takaisin radalle animoitujen ukkojen juostessa tämän jälkeen pois auton luota. Kautta pelatessa vaurioita pääsee normaalisti korjailemaan korjausetapeilla, jolloin käytössä on tietty korjausaika ja sen ylittäminen tietää aikasakkoa.

Visuaalisesti Richard Burns Rallyn PC-versio ei käytännössä eroa PS2-versiosta, mitä nyt grafiikka on ehkä piirun verran tarkempaa isompien resoluutiotilojen ansiosta. Lukuisat ohi kiitävät metsätaipaleet ja muut maisemat näyttävät tarpeeksi hyviltä ollakseen uskottavia, siinä missä peliin mallinnetut ralliautot näyttävät uskottavalla tavalla esikuviltaan. Grafiikkaa ei ole PS2-versiosta paranneltu ja myös PC-versiosssa on nautittavan sulava ruudunpäivitys ja samalla hyvä vauhdin tunnekin. Pelinaikaisissa äänissä ei ole valittamista kun autot pörisevät hienosti soran rapistessa korvissa ja Robert Reidin lukiessa nuotteja selkeästi ja hyvin. Peli tukee EAX-ääntä ja ainakin hyvillä kuulokkeilla pelatessa äänikokonaisuus oli realistisen kuuloinen.

Pelikokemusta ainakin Windows XP:n omistavilla pelaajilla kuitenkin särkee ikävällä tavalla Service Pack 2:n asentaminen koneeseen. Richard Burns Rally nimittäin toimi varsin sulavasti ja nätisti käyttöjärjestelmänä olleen Windows XP SP1:n kanssa siihen asti kunnes koneeseen asennettiin Service Pack 2. Tästä eteenpäin peli pyöri luvattoman huonosti ja suoraan sanottuna oli paikoitellen täysin pelaamiskelvoton jopa alhaisilla resoluutioilla ja detailiasetuksilla pelattuna. Pelin PC-versiosta kiinnostuneiden Windows XP-käyttäjien kannattaakin joko olla asentamatta SP2:ta(jos sitä vielä ei ole asentanut)tai sitten ottaa riski ja toivoa, että SCi vielä toisen päivityksen pelille julkaisee, joka tämän kyseisen ongelman korjaisi…

Richard Burns Rally on varteenotettava rallipelidebyytti SCi Gamesilta. Peli on erittäin realistinen rallikokemus, joskin pienet asiat vaivaavat pelin PC-versiota. Peli ei tekniseltä toteutukseltaan ole aivan PS2-version veroinen, mutta hyvä modiyhteisö paikkaa tätä aukkoa hyvin.

Yhteenveto

Laadukas kokonaisuus

Hyvää

  • - Realistinen pelattavuus
  • - Rallikoulu
  • - Modiyhteisö
  • - Grafiikka ja äänet

Huonoa

  • - Ulkoinen vaurionmallinnus
  • - Vähän ralliautoja
  • - Ei kunnollista moninpeliä
  • - Windows XP -ongelma