FIFA 06 arvostelussa
Pro Evolution Soccer -pelisarjan suosion myötä EA:nkin on täytynyt alkaa hieman muuttaa omaa jalkapallopelisarjaansa ja FIFA 06 onkin pieni askel oikeaan suuntaan. Typerän Off The Ball ominaisuuden poisjättö, sekä hieman monipuolistuneet kontrollit tekevät FIFA 06:sta hitusen verran paremman pelata, vaikkakaan tekoälyosastolla viimeisimpiin FIFA -peleihin nähden muutosta ei juurikaan olekaan tapahtunut. FIFA 06 on kuitenkin hieman parempi edeltäjäänsä, tosin erot ovat vain marginaaliset ja vuosi toisensa jälkeen miinuslistalla tuntuvat keikkuvan yhä vain samat seikat. Tästä syystä peli ei aivan kuitenkaan ansaitse parempaa arvosanaa kuin FIFA 2005.
Samaa tavaraa hieman eri paketissa. Tähän lauseeseen voisi näinä päivinä hienosti kiteyttää Electronic Artsin FIFA Football -jalkapallopelisarjan evoluution. Peli on junnannut paikoillaan jo ties kuinka kauan ja vaikka uutta pallonpyöritys -ja kosketusominaisuutta sun muuta mukaan onkin vuosien varrella tarttunut, ei pelin näkyvimpiin puutteisiin ole vieläkään sarjan uusimmissa osissa haluttu pureutua, eli tarkemmin sanottuna tekoälyyn sekä sarjan jo auttamatta vanhahtavaan ulkoasuun.
2006-painoksen myötä moni asia ei ole muuttunut, mutta tuntuisi kuitenkin siltä, että kyseinen pelisarja olisi hiljalleen lähtemässä jälleen pitkän tauon jälkeen oikeaan suuntaan. Ehkäpä kilpailevan Pro Evolution Soccer -pelisarjan suosio on saanut EA:n vihdoin jo varpailleen. Ehkäpä huomattavimpana seikkana, sekä samalla hieman huvittavasti FIFA 2004 -ja 2005-peleistä löytynyt, EA:n mielestä varmasti erittäin innovatiivinen, mutta valitettavasti käytännössä surkuhupaisan epäkäytännöllinen, sekä koko FIFA-sarjan historian typerin uudistus, Off The Ball -käskyttäminen loistaa FIFA 06 -pelissä tyystin poissaolollaan. Ilmeisesti kritiikkiä tätä kyseistä ominaisuutta kohtaan on kuunneltu ja myös toimittu sen pohjalta. Kerrankin jotain positiivista.
Etenkin kahta edellistä osaa vaivannut, lähes olemattomaksi muuttunut syöttelypeli, tai tarkemmin sanottuna erittäin huonosti toimiva sellainen on sekin saanut hieman parannusta. Omien joukkuetovereiden tekoäly on edelleen kyllä valitettavasti melkeinpä samaa luokkaa kuin edellisissä FIFA-peleissä ja Pro Evolution Soccer -pelisarjaan verrattuna laadultaan vielä melko kaukana.
Kaverit eivät vieläkään hae kunnolla paikkaa minne syöttää ja siksi syötöt menevätkin silloin tällöin aivan harakoille. Maalin tekeminen on tästä syystä edelleen erittäin haastavaa, koska kunnon syöttelypeliä ja kuvioita ei helpolla pääse syntymään ja jos peliä vielä pelaa helpolla vaikeustasolla, ei vastapuolen taitokaan ole mikään sieltä parhaimmasta päästä. Tällöin pelit ovatkin suurimman osan ajasta keskikentällä pyörimistä, harvojen maalitilanteiden värittäessä otteluita. Useimmiten ottelut päättyvät joko 0-0 tilanteeseen tai sitten muutaman maalin lopputulokseen. Toisaalta pallon mennessä maaliin sitä iloitsee sitäkin enemmän.
Tekoälyn puutettahan yritettiin kahdessa edellisessä FIFAssa korvata pelaajan kontrolloimalla Off The Ballilla, jonka avulla teoreettisesti pystyi ohjaamaan kahta pelaajaa kerrallaan. Ominaisuuden käytännöllisyydestä kertoo juuri se, että se on tyystin poistettu. Tilalle on jouduttu nyt keksimään jotain paikkaamaan muuten niin vajaata tekoälyä. Jotta syöttelypelin saisi edes jotenkuten toimimaan, on pelaajan hyödynnettävä pelin uusia ja hieman monipuolistuneita kontrolleja.
Koska FIFA 06:n kontrollimäärä on syöttelypelin muutoksien johdosta lisääntynyt ja monipuolistunut FIFA 2005 -pelin ajoilta tietää myös sitä, että viimeistään tässä vaiheessa PC-versiota vielä näppäimistöllä pelailevien olisi jo suositeltavaa hankkia jonkinmoinen nykyaikainen peliohjain peliä varten. Peruskontrollit, kuten W, A, S, D ja E vielä menevät normaalirutiinilla, kuten aina ennenkin, mutta esimerkiksi hieman monimutkaisempien ja useampaa nappulaa tarvitsevien toimintojen käyttäminen on paljon mielekkäämpää peliohjaimen välityksellä.
Nyt pelaaja voi hieman enemmän vaikuttaa tekoälykavereidensa hortoiluun kentällä ja paljon sujuvammin kuin sillä edellä mainitulla ja edesmenneellä Off The Ball -komennolla. OTB-ominaisuus on nyt korvattu oikeasti jopa välillä toimivalla, mutta samalla hyvin yksinkertaisella toiminnolla. Q-nappulalla voi nyt nimittäin lähettää lähimpänä olevan pelaajan juoksemaan eteenpäin, jonka jälkeen tälle voi sitten syöttää läpisyötön. Useimmiten tämä toimii pelissä, mutta on myös kertoja jolloin se pallo päätyy vastustajan jalkaan.
Pelaaja voi myös uutena juttuna tehdä muutoksia pelitaktiikkaan lennosta pelin aikana. Pelitaktiikaksi voi valita yksinkertaisen neutraali, hyökkäävä tai puolustava, mutta lisäksi voi myös tehdä hieman monimutkaisempiakin valintoja kuin esimerkiksi, että puolustettaessa käytetään painostusta ja hyökättäessä hyökätään laidoilta ja niin edelleen. Sekä puolustus, että hyökkäys -ja puolustustaktiikoita on kumpaakin tarjolla neljä erilaista ja peliohjaimella niiden valinta onnistuu helposti ristiohjaimella, kun taas näppäimistöltä nämä on valittava numeronuolilla, joista jälkimmäiset valitaan Q+numeronuoli yhdistelmän avulla. Peliohjaimella tämä hoituu kätevämmin ristiohjaimen avulla. Uusi ominaisuus on myös “miehen vartiointi”, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että pelaaja voi pelin aikana valikoissa määrittää maksimissaan neljä vastapuolen palloilijaa vartioitaviksi omilla miehillä. Pelaaja saa vapaasti valita vartioitavan sekä kuka omista häntä vartioi.
Kaikkeen kentällä tapahtuvaan vaikuttaa valittujen pelitaktiikoiden lisäksi nyt myös uusi ominaisuus nimeltä joukkuekemia. Joukkuekemiaa mitataan samaan tapaan kuin joukkueen yleistä taitotasoakin ja kemian laatu vaikuttaa hyökkäyspelin sujumiseen ilmeisesti ainakin jollain asteikolla, joskaan allekirjoittanut ei erilaisten joukkueiden pelaamisessa tai pelitavassa minkäänlaisia eroja huomannutkaan. Joukkuekemian suurin näkyvyys onkin ilmeisesti kuitenkin urapelissä, jossa hyvä kemia auttaa houkuttelemaan uusia pelaajia joukkueeseen.
Nyt kun lisääntyneistä kontrolleista ja sitä myötä jonkin verran uudistuneesta pelattavuudesta on saatu puhuttua tarpeeksi, on aika pureutua itse pelin sisältöön. Tavallisen pikapelin lisäksi FIFA 06 sisältää urapelin, jossa hypätään 15 kautta kestävän joukkueen managerin rooliin ja vastataan pelaajavalinnoista sekä kaikesta muusta mahdollisesta. Erittäin samankaltainen urapeli oli jo mukana FIFA 2005 -pelissä, ainut uudistus on lähinnä se, että nyt pelaaja voi hankkia myös sponsoreita joukkuelleen ja tienata sitä kautta lisäansiota menestyessään. Manageripelin ohella tarjolla ovat tutut harjoittelu ja turnausmoodi.
Viimeisenä pelivaihtoehtona tarjolla on EA:n julkaiseman UEFA Champions -pelin tapaan erillisiä haasteita, joissa pelaajan täytyy suoriutua erilaisista tilanteista ja suorittaa erilaisia asioita. Haasteita voittamalla pelaajan tilille kertyy pisteitä, joita sitten voi taas törsätä hyvin EA:lle ominaiseen tyyliin fanikaupassa. Fanikaupasta löytyy muun muassa ostettavien pelaajakorttien lisäksi muutama bonusjoukkue sekä stadion, mutta myös erilaisia pelipaitoja ja jalkapalloja, sekä lintuperspektiivistä kuvattu kamerakulma(tyyliin Sensible Soccer).
Visuaalisella puolella FIFA-sarja on ollut jo pitkään paikoillaan sen jo aika lailla iäkkään pelimoottorinsa takia. Tätä ei ole vieläkään vaihdettu, mutta vaikka peligrafiikka etenkin lähikuvissa on erittäin rujoa ja vuosi vuodelta on vaikea erottaa “oikeita” pelaajakasvoja oikeiksi, on FIFA 06 entisestään hiottu liikeanimaationsa osalta verrattuna FIFA 2005 -peliin. Itse palloa potkittaessa ja hieman kauempaa katsottaessa voisi melkein luulla katsovansa oikeaa TV-lähetystä, sillä niin aidonoloiseksi ollaan tällä kertaa saatu puristettua palloilijoiden liikeanimaatio ja muutenkin koko presentaatio hakee on FIFAssa aivan omaa luokkaansa. Ääniosastolla peli on yhtä hyvä kuin aina ennenkin. Pelin selostajaparivaljakko Andy Gray ja Clive Tyldesley selostavat kentän tapahtumia ammattitaidolla ja tunteella, siinä missä taustalla kuuluvat kannustushuudot luovat autenttisen jalkapallo-ottelun tunnelmaa. Musiikkia on luonnollisesti jälleen kappalekaupalla lastattu mukaan pelivalikoihin ja onhan niitä aina kiva kuunnella, vaikka eivät oikeastaan itse pelaamiseen vaikuta mitenkään.
Yleisesti ottaen FIFA 06 on peli jota pelaa mielellään, silloin kun homma jotenkuten sujuu. Tämä tosin edellyttää sitä, että pelaaja myös hyödyntää uusia, hieman monipuolistuneita kontrolleja, sekä lennosta käytettäviä taktiikoita, sillä vain peruskontrolleja käyttämällä pelaamisen muuttumista FIFA 2005 peliin verrattuna tuskin edes huomaa. Tämä lähinnä juuri siitä syystä, että kenttäpelaajien tekoäly ei ole juurikaan muuttunut, eivätkä ne itsenäisesti vieläkään oikeastaan tunnu hakevan paikkaa. Maalivahtien sen sijaan tuntuisi olevan erittäin kohdallaan. Korjatkaa nyt oikeasti EA:n pojat se kenttäpelaajien tekoäly vihdoin ja viimein, jotta pääsisimme FIFA 2007 -pelissä nauttimaan loistavasta pelattavuudesta, koska juuri muita pahoja puutteita pelisarjassa ei ole!