The Walking Dead Season 2 - Episode 3: In Harm's Way

The Walking Dead Season 2 - Episode 3: In Harm's Way arvostelussa

Törmäyskurssilla puutarhakeskuksessa.

Teksti: Mikko Kosonen, 22.5.2014 Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia
Arvostelun The Walking Dead Season 2 - Episode 3: In Harm's Way kansikuva

Kiivaan tilanteen keskellä yhtä ihmistä purtiin. Aika tuntui hidastuvan mateluksi. Päätin Clementinen roolissa murto-osa sekunnin aikana pelastaa ystäväni elävän kuolleen eli zombien eli ?kävelijän? hampaista kyseenalaisella tavalla, jonka tosin The Walking Deadin TV-sarjaa fanittavat tietävät varsin toimivaksi konstiksi. Näihin tunnelmiin siis päättyy The Walking Dead -pelin kakkoskauden kolmas episodi. Lopputilastot puolsivat päätöstäni ja peräti 81 prosenttia kaikista pelaajista oli toiminut samoin kuin allekirjoittanut. Tunsin lievää helpotusta ja nyökyttelin (toivoin) itsekseni valintani olleen se oikea pidemmällä tähtäimellä.

Telltalen zombiepelisarjan toinen kausi aloitti Clementinen johdolla upeasti, sitten mentiin hiukan alaspäin, mutta nyt aletaan taas nousemaan. Kyseisessä kolmannessa episodissa nimeltään In Harm’s Way tarina anastaa itselleen jälleen pääosan ja jopa pientä henkilöhahmojen kehittymistäkin olemassa olevien hahmojen osalta päästään näkemään. Jälleen mukaan lyöttäytyy myös uusia hahmotuttavuuksia, eikä pelillisiä elementtejäkään, kuten hiiren klikkailua, keveitä QTE-kohtia, joissa rämpytetään Q:ta tai painellaan suuntanäppäintä pelin haluamaan suuntaan kiperässä tilanteessa ole jätetty In Harm’s Way -episodista pois.

Puzzlejen ratkominen tässä tuoreimmassa episodissa tosin on jo niin olematonta sorttia (kuten se oli oikeastaan jo edellisessäkin), että mistään perinteisestä point&click -puzzleseikkailusta ei enää voida puhua lainkaan, vaan kyseessä on puhtaasti jonkinlainen moderni interaktiivinen tarinapeli, jossa pelaajan ratkaisut dialogien ja nopeiden tapahtumaketjujen aikana ovat ne, jotka vaikuttavat tapahtumien etenemiseen ja tarinan dynaamisuuteen. Hetket, joissa jotain laitteita tai muuta pitää käyttää ovat kaikki valmiiksi Clementinen tiedossa, (ja sitä kautta pelaajan tiedossa) ? sen kuin klikkaa ruudulla näkyvää tai näkyviä kuvakkeita ja ?puzzlet? ratkovat itse itsensä tarinan soljuessa eteenpäin. Kahdessa aiemmassa episodissa piti vielä käyttää tavaravalikkoa muutaman kerran, mutta tällä kertaa sieltä ei käytetä kuin yhtä esinettä, joka on myös ainoa joka pelin aikana tulee poimituksi.
Kieltämättä episodi pitää silti jälleen aika lailla ruudun ääreen liimattuna, kunnes lopputekstit ovat ruudulla. Tällä kertaa suurin osa tarinan muuttujista ja tekemisestä koetaan kuitenkin selkeästi dialogien aikana ja välillä saattaakin mennä tovi, ennen kuin Clementinea pääsee edes itse kävelyttämään ? kaikki on valmiiksi pureskeltua pelin omalla grafiikalla työstettyä välianimaatiota ennen seuraavaa valintahetkeä.

Ja samalla tämä kenties alkaa olla pelin suurimpia kysymysmerkkejä. Kuinka pitkään The Walking Deadia vielä voidaan kutsua ?peliksi?, kun puzzleja ei enää ole ja muu toimintapainotteisempi pelattava kuin itse liikkuminen ja tutkaileminenkin vain vähenee tai ainakin pelihetkien välinen, pelaamattomuuden aika pitkittyy…

Sentään edellisen episodin kaltaiset täysin keinotekoiset, alaikäisen Clementinen harteille jätetyt ?isot valinnat? on jätetty pois tai ainakin muutettu sellaisiksi, että asioista on useampi henkilö nyt päättämässä, eikä pelkästään pelaajan käskyttämä Clementine ja tämä jos mikä tekee tapahtumista jälleen uskottavampia.

Tuttuun tapan uusien tuttavuuksien ohella ihmisiä väistämättä myös tulee kuolemaan ja osa hahmoista kokee asioita, jotka muuttavat tulevia tapahtumia pysyvästi ainakin heidän omasta näkövinkkelistään. Hahmokatras, niin uudet kuin vanhatkin ovat loistavia kukin rooleissaan ja pelottavan hyvää suoritustaan kuumottavan Billin roolissa jatkaa näyttelijä Michael Madsen (Reservoir Dogs, Species).

Kaiken kaikkiaan episodi on varsin toimiva ja eheä osa The Walking Deadin piinaavatunnelmaista kakkoskautta. Lähes koko episodin tapahtumat sijoittuvat jälleen uuteen ympäristöön, selviytyjien asuttamaan entiseen puutarhakeskukseen, joten uusi paikka tuo mukanaan tuoreuden tuntua ja lopputapahtumien näkemisen jälkeen voi helposti todeta, ettei neljäs episodikaan tule mitä ilmeisemmin kierrättämään vanhoja paikkoja, joka on erittäin hyvä asia.

Kun The Walking Dead sarja TV-puolella on nyt tauolla viidennen kauden alkaessa vasta lokakuussa, on Telltalen pelisarja mitä mainioin tapa lieventää ainakin sitä pahinta tuskaa, sillä kauden päättävä viides episodi julkaistaan todennäköisesti syyskuussa tai sen lopulla.

The Walking Dead Season 2 myydään viiden episodin pakettina ja hintaa sille tulee yhteensä noin 23 euroa, eli päälle neljä ja puoli euroa per episodi. Kausipaketin ostamisen jälkeen episodit saa ladata sitä mukaa kun ne julkaistaan.

Aiempien episodien arvostelut täältä: https://www.gamereality.org/reviews/list?find=walking+dead+season+2&op=

Tästä pelin kauppasivulle: http://store.steampowered.com/agecheck/app/261030/

Yhteenveto

Laadukas kokonaisuus

Hyvää

  • Jännitys ja mielenkiinto pysyy yllä loppuun saakka
  • Tunnelma ja tarina etenevät tasaisen hienosti pelaajan valintojen kautta

Huonoa

  • Pelattavien kohtien välissä välillä runsaasti välianimaatioita